Gå til innhold

Stalltips på php-lektyre?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del guider rundtomkring, blant annet på digi.no osv... Det er forsåvidt greie guider, men jeg er interessert i noe som går _litt_ videre i forhold til å starte opp enkle "hello world" script i php... Har programmert litt i java og visual basic før, så jeg er kjent med objektorientert programmering.

Det jeg er på utkikk etter er noe annet enn "Sam's: Teach yourself php in 21 days". Jeg vil gjerne ha en bok på NORSK! Jeg har ikke problem med å lese engelsk, men det hadde vært ok å kunne hatt en norsk bok, føler jeg. Finnes det noe sånt? Alternativt, en annen bok som gir mening for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt må jeg påpeke at PHP desverre ikke er sælig objekt orietnert - i alle fall ikke i den grad du er vant til når det gjelder java. Her kommer det en stor forbedring i PHP 5 som kommer om kort tid.

Videre med tanke på at PHP 5 kommer straks er det nå en litt dårlig tid å kjøpe PHP bøker - selv om der er sluppet en del beta utgaver av versjon 5 så skjer det fortsatt noen edringer.

Inntil videre kan du kanskje satse på toturials, dette er ikke vanligvis rådet jeg gir da jeg mener man lærer mer fra bøker. Hvis du skal kjøpe en PHP bok burde den også handle om sql, her er et par forslag til bra bøker:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...7305087-7482241

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...7305087-7482241

Du finner mange bra linker til tutorials på www.hotscripts.com og mange bra tutorials på www.phpbuilder.com

På php.net finner du også mange linker til PHP steder.

Lenke til kommentar
Først av alt må jeg påpeke at PHP desverre ikke er sælig objekt orietnert - i alle fall ikke i den grad du er vant til når det gjelder java. Her kommer det en stor forbedring i PHP 5 som kommer om kort tid.

Vet, det jeg mente å si var at jeg har litt erfaring med programmering.

Takker for tipsene!

Lenke til kommentar

Vel, hadde selv tenkt til å skrive en liten newbie tutorial på websiden min, er ganske ny selv og da kommer det vel egentlig fra riktig person ikke sant :p

Gleder meg litt til å skrive den, har lyst til å prøve ut en ny læremetode innen tutorials :)

Lenke til kommentar
Videre med tanke på at PHP 5 kommer straks er det nå en litt dårlig tid å kjøpe PHP bøker - selv om der er sluppet en del beta utgaver av versjon 5 så skjer det fortsatt noen edringer.

Er det snakk om svært store endringer her?

I såfall, kan du gi noen eksempler?

Lenke til kommentar

De fleste funksjoner vil fungere som før, men det kommer en del store endringer. Her er en liten liste over noen av de viktigste.

ZEND 2 ENGINE

Store endringer i XML

MySQL er ikke lengre defalut satt opp.

SQLITE er defalut med PHP.

register_long_arrays skal muligens settes defalut til off (spesielt viktig for gamle scripts)

Søk litt på google.com - det er skrevet mange artikler om nyhetene som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...