R2D2 Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) Er på utkikk etter bærbar, og har fulgt med på dette forumet en god stund. Har plukket opp mye fornuftig (og noe som ikke virker _så_ fornuftig), men har fortsatt ikke klart å lande på en spesifikk maskin. Maskinen skal brukes til: De vanlig office-applikasjonene (word & excel) Internett & mail (outlook) Noe bildebehandling (ikke avansert) Muligens også noe spill, men er ikke den helt seriøse spillfantast. Maskinen kommer til å flyttes noe rundt, men blir vesentlig værende på samme plass slik at ekstrem bærbarhet ikke er et must. VIL ha Pentium M og helst 512 RAM. Trådløst nettverk, aller helst g-standard. Min. 40 GB HD. Ønsker også god skjerm med SXGA oppløsning. I tillegg bør maskinen være solid bygget da den vil kunne brukes av flere personer (og ikke alle er like kyndige). Jeg har kikket på bl.a. Inspiron 8600, CL1557, men ikke "fått ut finger'n". Etter å ha lest positive ting om IMB's ThinkPad har jeg kikket litt nærmere på disse. Drømmen ville vel kanskje være en T41p, men den koster minst et par månedslønninger, så det er helt uaktuelt. Imidlertid har jeg stoppet litt ved R50p som ser rimelig grei ut. Noen som har erfaringer med denne, evt. kommentarer som de vil dele? Takker for alle tilbakespill. Edit: Ser at den er "på tilbud" bl.a. hos KK88 til 14.990,- eks.mva. Med tanke på hva jeg har lest om ThinkPad her på forumet innbiller jeg meg at dette kan være et godt kjøpt, eller er jeg helt på viddene her? Den er riktignok med "bare" 802.11b, men likevel. Den har jo BT, FW og en, etter mitt skjønn, rimelig god skjerm. mvh Poul Endret 15. mars 2004 av R2D2 Lenke til kommentar
hce Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg sitter på en IBM T40p, angrer ikke et sekund på kjøpet... Så over spesifikasjonen på tilbudet på KK88, jeg synes det så bra ut. Ikke like kraftig skjermkort som på T40p, men det duger absolutt til "vanlige" spill. IBM sitt 802.11a/b/g kort kan du kjøpe seperat og bytte ut, jeg har gjort det på min T40p (se bilder her). Der ser du også litt av byggekvaliteten til IBM Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 hce: Takk for tilbakemeldingen. Jeg får imidlertid ikke opp bildene du linker til..... Har tilleggsspørsmål vedr. R50: Modellen jeg linket til har 4200 rpm disk. Vil jeg merke veldig stor forskjell på 4200 rpm kontra 5400 rpm? Det er som sagt ikke de helt krevende tingene maskinen skal brukes til. (Ønsker likevel en maskin som er solid bygget) En annen ting: jeg klarer ikke å finne ut av om maskinen er utstyrt med "airbag" på harddisken? (var det ikke "harddrive protection system" de kalte det?) Jeg ser at den har Active Protection System, men er dette det samme? Forøvrig kan jeg spare 1900,- eks. mva. ved å kjøpe maskinen gjennom jobben (grunnet en eller annen fiks innkjøpsavtale de har). Da er det vel bare å bestille, eller er det noen som mener jeg bør styre unna? mvh Poul Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Har tilleggsspørsmål vedr. R50: Modellen jeg linket til har 4200 rpm disk. Vil jeg merke veldig stor forskjell på 4200 rpm kontra 5400 rpm? Det er som sagt ikke de helt krevende tingene maskinen skal brukes til. (Ønsker likevel en maskin som er solid bygget) En annen ting: jeg klarer ikke å finne ut av om maskinen er utstyrt med "airbag" på harddisken? (var det ikke "harddrive protection system" de kalte det?) Jeg ser at den har Active Protection System, men er dette det samme? Forøvrig kan jeg spare 1900,- eks. mva. ved å kjøpe maskinen gjennom jobben (grunnet en eller annen fiks innkjøpsavtale de har). Da er det vel bare å bestille, eller er det noen som mener jeg bør styre unna? APS er vel det nyutviklede beskyttelsessystemet, og er i tillegg til det gamle systemet. Ellers er R50p visst nok regnet for å være en T41p med større og mer høyoppløselig skjerm (1600x1200 i de dyreste utgavene). Pga skjermen, veier den litt mer og er litt større, men jeg synes ikke verken vekten eller størrelsen er avskrekkende... Eneste er at den kanskje er litt tykkere enn nødvendig. Jeg tror du vil bli fornøyd med den maskinen. Selv har jeg T40p, som er ganske likt spesifisert som maskinen din, og du vil bli imponert over byggekvaliteten til IBM! Hvis du i tillegg kan få maskinen til under 13000 eks mva, ville jeg slått til med en gang! Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Vil bare understreke at det IKKE er R50p, men R50. R50p er vel en mobil arbeidsstasjon med UXGA skjerm, mye bedre skjermkort og større og kajppere disk. R50-modellen jeg sikter til er "bare" en bærbar PC, dog med en helt grei skjerm (15" SXGA+). Men, ja, jeg tror nok jeg bestiller og er overbevist om at jeg blir fornøyd mvh Poul Lenke til kommentar
hce Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 hce: Takk for tilbakemeldingen. Jeg får imidlertid ikke opp bildene du linker til..... Kjører bildegalleriet mitt på https av hysteriske årsaker, dessverre er sertifikatet ikke "offisielt" signert, så sikkert derfor. Jeg har et ukryptert galleri også her. Har tilleggsspørsmål vedr. R50: Modellen jeg linket til har 4200 rpm disk. Vil jeg merke veldig stor forskjell på 4200 rpm kontra 5400 rpm? Det er som sagt ikke de helt krevende tingene maskinen skal brukes til. (Ønsker likevel en maskin som er solid bygget) Du vil merke stort forskjell mellom 4200 rpm og 5400 rpm, 5400 rpm er å anbefale. Spranget opp til 7200 rpm er ikke like merkbart. barbara.no testet nettopp mange 2,5" disker, let i artiklene så finner du svaret ditt Forøvrig kan jeg spare 1900,- eks. mva. ved å kjøpe maskinen gjennom jobben (grunnet en eller annen fiks innkjøpsavtale de har). Da er det vel bare å bestille, eller er det noen som mener jeg bør styre unna? Jeg ville kjøpt, tror maskinen passer dine behov bra. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 4200rpm kan på generellt grunnlag lett bli en flaskehals... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Vil bare understreke at det IKKE er R50p, men R50. R50p er vel en mobil arbeidsstasjon med UXGA skjerm, mye bedre skjermkort og større og kajppere disk. Ja, ser det nå som jeg har sjekket ut med IBM sine hjemmesider. Dropzone har vært litt uklare, og skrevet R50p på den modellen med SXGA+-skjerm... Uansett, chassis er vel det samme, så hvis du kan få maskinen med 5400 eller 7200 rpm disk burde du bli veldig fornøyd Endret 16. mars 2004 av k-ryeng Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 ....så hvis du kan få maskinen med 5400 eller 7200 rpm disk burde du bli veldig fornøyd Så vidt jeg kan se får man denne modellen kun med 4200 disk, men jeg tror jeg slår til likevel. Alternativet er å gå for en T41 (ikke p). Ulempen er at denne har kun 256 RAM, ikke FW, litt dårligere skjermkort (Radeon 7500) og 1027x768 skjermoppløsning. Får vel tenke et par kvarter tror jeg. Poul Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Så vidt jeg kan se får man denne modellen kun med 4200 disk, men jeg tror jeg slår til likevel. Mulig du må ringe og snakke med dem for å få med raskere disk, ellers kan du jo kjøpe en annen disk utenom... Det er ikke noe problem å få brukt den gamle til noe fornuftig, det finnes mange fine eksterne kabinetter å dytte dem i, som gir en meget portabel disk, og det kan være nyttig i mange sammenhenger. Koster ikke så mye heller. Kan få speilet harddisken direkte (husk bare å deaktivere at recovery-partisjonen skal være skjult for systemet først!). Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Nå er det jo veldig greit å ha en backupløsning også da, noe jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe. Bare for å få det inn med teskje; da kan jeg kjøpe 5400 rpm disken og putte den som følger med R50 inn i et HD kabinett som f.eks. denne (eller lignende)? Er jeg i tilfelle avhnegig av å kjøpe diske som reservedel fra IBM, eller kan jeg f.eks. bruke Hitachi Travelstar K580-serien?? Mao er det en helt standard 2,5" HD som sitter i R50? Frister litt dette her. 2 fluer i en smekk liksom Poul Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Nå er det jo veldig greit å ha en backupløsning også da, noe jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe. Bare for å få det inn med teskje; da kan jeg kjøpe 5400 rpm disken og putte den som følger med R50 inn i et HD kabinett som f.eks. denne (eller lignende)? Er jeg i tilfelle avhnegig av å kjøpe diske som reservedel fra IBM, eller kan jeg f.eks. bruke Hitachi Travelstar K580-serien?? Mao er det en helt standard 2,5" HD som sitter i R50? Frister litt dette her. 2 fluer i en smekk liksom Poul Ja, du kan kjøpe en hvilken som helst 2,5" harddisk og sette inn, og du kan kjøpe det hardiskkabinettet du linket til, og sette inn den disken som følger med maskinen. Det eneste du skal være klar over at IBM står ikke lenger ansvarlig for noe som er relatert til harddisken i maskinen hvis du har byttet ut den. Du kan også spare noen kroner hvis du velger et harddiskkabinett med bare USB2-tilkopling. Disse får du får under 300 kr, og vanligvis byr ikke dette på problemer i dag. Dette må du selvfølgelig vurdere behovet for selv Så du kan slå to fluer i en smekk... Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Da har jeg bestemt meg og bestiller R50. Ser an hvordan det funker med HD som følger med, og får evt. bytte etterhvert. Takker for alle tilbakemeldinger. mvh Poul Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Kan jeg bare fortsette denne tråden? Tenker så det knaker på denne her--> http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NR?OpenDocument En ThinkPad R50 med følgende specs: 1.50GHz Intel Pentium M processor Microsoft Windows XP Professional 512MB/ 2GB 40GB (ATA-100 (Enhanced IDE)) 15'' 1400x1050TFT FlexView display with wide viewing angle and high density ATI Mobility RADEON 9000 3Kg IBM ThinkPad UltraNav -- CD-RW/DVD-ROM Combo V -- Integrated Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet 56K V.92 designed modem Intel PRO/Wireless Network Connection 802.11b and Bluetooth IBM Embedded Security Subsystem 2.0 Mine krav Pentium M 1,4ghz + 512mb + cd brenner (ikke dvd) ca 1400*1050 greit skjermkort, men ikke typisk "spillpc" design! (viktig, vekt og chasis-konstruksjon) Jeg har også sett på T41p, men funnet den et par tre tusen for dyr. Finnes det billigere plasser å kjøpe den enn veil prisene på www.ibm.no ? DrErling Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Så vidt jeg kan se er dette nøyaktig samme maskin som jeg bestiller nå. Den du linker til heter TJ07RNR, mens "min" heter TJ07RNO. Begge har imidlertid samme part.nr. hos IBM; 18297RG. Det billigste jeg har sett den til er hos KK88 til 14.990,- eks. mva. Selv bestiller jeg gjennom jobben da de har en eller annen avtale som gjør at jeg sparer ca. 1800,- eks.mva. Jeg vet at jeg kan få en bedre spesifisert maskin til samme pris hos andre, men velger R50 likevel grunnet alt det positive jeg har lest om ThinkPad. mvh Poul Lenke til kommentar
akerman Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Så vidt jeg kan se er dette nøyaktig samme maskin som jeg bestiller nå. Den du linker til heter TJ07RNR, mens "min" heter TJ07RNO. Begge har imidlertid samme part.nr. hos IBM; 18297RG. Det billigste jeg har sett den til er hos KK88 til 14.990,- eks. mva. Selv bestiller jeg gjennom jobben da de har en eller annen avtale som gjør at jeg sparer ca. 1800,- eks.mva. Jeg vet at jeg kan få en bedre spesifisert maskin til samme pris hos andre, men velger R50 likevel grunnet alt det positive jeg har lest om ThinkPad. mvh Poul if you are a student: studentenrabatt.ch Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Så vidt jeg kan se er dette nøyaktig samme maskin som jeg bestiller nå. Den du linker til heter TJ07RNR, mens "min" heter TJ07RNO. Begge har imidlertid samme part.nr. hos IBM; 18297RG. Så vidt jeg har forstått så er xxxxxNR norsk tastatur+engelsk preload (Windows), mens xxxxxNO også har norsk windows. Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Da er ThinkPad R50 kommet i hus. Har akkurat pakket den ut, og førsteinntrykket er MEGET bra. Maskinen virker veldig solid bygget med et godt tastatur. Var litt spent på skjermen; "min" modell har SXGA+, og det ser ut til å være perfekt for meg. Kommer tilbake med fler erfaringer etterhvert. "I'm in heaven" Poul Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Da er ThinkPad R50 kommet i hus. Har akkurat pakket den ut, og førsteinntrykket er MEGET bra. Maskinen virker veldig solid bygget med et godt tastatur. Var litt spent på skjermen; "min" modell har SXGA+, og det ser ut til å være perfekt for meg. Kommer tilbake med fler erfaringer etterhvert. Legg erfaringene dine i annonsert tråd "Kjøp av bærbar" da. Det er en tråd for førstehånds erfaringer på bærbare PCer, hvor brukerne skriver sine erfaringer og kommentarer til maskinene. Fint om vi klarer å holde liv i den, da det greieste om gode kommentarer til fleste maskiner ligger i samme tråd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå