Gå til innhold

Sette opp nettverk i XP

Anbefalte innlegg

Dette er litt flaut, men shit au.. jeg prøvde å sette opp et nettverk mellom min maskin (En CL50 bærbar) og en annen sin maskin, via en tcp-ip-kabel, men fikk det bare ikke til. Jeg har satt opp et par nettverk, for noen år siden, i win95 og win98, men har ellers ikke satt opp andre nettverk, og har rett og slett veldig lite peiling på det. Spørsmålet er enkelt og greit: hvordan sette opp et 1til1 nettverk i winxp (begge har winxp)? Hva kan være årsaken når jeg ikke får til (typiske feil, og lignende)? Og noen som har noen generelle tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja.... :ermm:

la oss ta det grunnleggende: Har du Link? (et lite lys på nettverkskortet, vanlivis grønt). Hvis ikke så sjekk at du bruker riktig kabel. krysset TP for PC til PC, vanlig TP mellom PC og HUB/switch.

Hvis det er ok, så må du sette IP-adresser og se om de kan pinge hverandre. Husk at XP har en innebygd brannmur som kan gi deg problemer så prøv i første omgang å disable brannmuren på begge maskinene.

Det er mye enklere å svare hvis du er mer presis om hva problemet er.

Lenke til kommentar

Sjekk at brannmurer er skikkelig konfigurert!!!!

1. Sjekk som fyren ovenfor sa at du har kontakt mellom pcne, bruker du ikke en hub og kobler pcne direkte til hverandre trengs en krysset kabel.

2. Bruk xp sin netverkswizard, husk at workgroup/arbeidsgruppe navnet må være likt på begge maskiner.

3. Et slikt nettverk lar deg ikke automatisk få delt skrivere og mapper, dette må du gjøre selv. Høyreklikk på skriver/mappe velg deling og sikkerhet og velg del denne mappen på nettverket.

4. Finner du fortsatt ikke maskinen og mappen i mine nettverkssteder/andre maskiner eller hva det heter? (husk at du må sjekke på hele nettverket, det kan hende pcn bruker et annet subnet, så det lønner seg å bruke wizarden på begge pcr, xp lar deg lage en diskett med den når du har gått igjennom den)

gå inn i kjør og skriv cmd

Skriv så ipconfig/all

noter ipadressen 192.168.0.X eller 10.0.0.x er to vanlige

gå inn i kjør på den andre maskinen og skriv

ping <ipn du fant i sted>

nå pinger maskinen den andre og hvis den finner maskinen så står det hvor lang tid det tok å sende signaler etc.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svært kjapt svar! Jeg får nok ikke prøvd med det første, men tror det kan være noe i at brannmurene muligens var på. (En av dem, i alle fall).

Men jeg kan vel sette opp nettverket på denne maskinen før jeg setter det opp på den andre maskinen. Jeg bruker network setup wizard greia, velger at jeg har internettilgang og ingen nettverk, velger navn på maskin og arbeidsgruppe. Så får jeg vite at jeg kan lage diskett, men siden begge maskinene har XP er vel dette ikke nødvendig?

Så skal det vel bare være å sette opp tilsvarende på den andre maskinen? (bruker nettverkswizarden. (Forsåvidt: hva skal jeg velge av de alternativene når begge maskine tilknyttes internet igjennom trådløst nettverk?)

Dette innlegget ble litt rotete, men håper at det går greit.. :)

Igjen takk for gode råd!

Lenke til kommentar

Ok. Da har vi prøvd litt... windows firewallene er av. Men ja, her er hva vi gjør: Kobler opp alt utstyr som trengs, setter ip'ene til 192.168.1.x (der x er 1 og 2), setter opp navnene. Og da skal alt fungere?! Ikke sant?

Vel, selvfølgelig gjorde jeg den feilen at den ene maskinen kjørte norton antivirus ting med firewall på. Og jeg har jo selv Bullguard, med firewall. Men skjønte tilslutt dette, og skrudde av begge. Og jeg kom så langt at den ene maskinen kunne åpne delte filer fra begge maskinene, mens den andre maskinen kunne bare åpne sine egne delte filer... derfor antar jeg at det må være noe firewalltull eller noe som sperrer en plass, men jeg har jo slått av alt!

Begynner å bli irritert på windows...

Lenke til kommentar

Sjekk om "simple files sharing" er enablet. Av en elller annen grunn virker det som det er mye kødd med den, så prøv å diable den på begge maskinene. Du finner den i windows explorer -> tools - folder options -> view.

Lenke til kommentar

Simple file sharing er nå skrudd av. Jeg bruker XP engelsk versjon, men han andre bruker norsk versjon, og har ikke dette valget.

Han har kontakt med meg, og kan logge seg på meg uten problem. Han kan pinge både meg og seg selv. Jeg kan ikke pinge han, men meg selv. Men når jeg ser oversikt over maskiner på nettverket er maskinen hans tilstede. Jeg får beskjeden at jeg ikke har tilgang når jeg dobbeltklikker. Windows firewallen er skrudd av, og norton internet security sin firewall er både konfigurert til å godta nettverket, samt skrudd av. Jeg finner ingen andre firewaller på maskinen hans. Men det kan jo virke som om det er noe slikt som er problemet, da...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...