PlatinumFlyer Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Hey ya'll! Som sterk motstander av nynorsk har det plutselig gått opp for meg at jeg skal levere nynorsk stil på tirsdag... Heldigvis har Raggi hjulpet meg godt på vei! Men noen ord og uttrykk lurer jeg fortsatt på: Hva skal jeg oversette "det brant på peisen" med? Det brønte? Det brant? det brente? og: hva heter "imidlertid" ¨på nynorsk? Noen som vet om fine omskrivninger av det? til slutt, ihvertfall foreløpig: Ellers står ikke i ordlisten, heter det "elles" uten R på nynorsk? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 "det brant på peisen" trur ikkje at du kan skrive det slik på nynorsk, det må bli "det brenn ikkje lenger i peisen" "imidlertid" må vel være " i mellomtida". Og det heiter "ellers". Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) Kan nok ikke hjelpe deg så mye der. Er selv motstander av nynorsk, og kan ikke fordra det. Eneste jeg vet er at ellers er elles, ja. Mulig du kan få litt hjelp her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Lykke til ihvertfall =) Edit: Og det heiter "ellers". I følge ordboken som jeg linket til heter det ihvertfall elles. Nynorsk ordboken min ligger igjen på skolen. Endret 14. mars 2004 av bhsand Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 ellers står desverre ikke i ordboken.. men jeg skal jo skrive at da vi kom opp på hytten, brant edet på peisen.. Ka jo ikke skrive så meget annet? Lenke til kommentar
Aichei7D Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 "Da vi kom opp på hytta, brann det på peisen." Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) Vel..Ser ut som du kan skrive "Da vi kom opp på hytta, brann det på peisen". Edit: Slått på målstreken Endret 14. mars 2004 av bhsand Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 "Då vi kom opp på hytta, var det god varme frå peisen" Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Ahh, der har vi setningen "då vi kom opp på hytta, var det god varme fra peisen, som vaktmeistrane hadde tatt seg tid til å fyre opp"!! Takker! Men det var dettte med ellers: heter det elles? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 brenne - III brenne brenn [brenner], brann, brunne el. -i (norr brenna) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Det heiter ellers. "Då vi kom opp på hytta, brann det i peisen. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Det heiter ellers. "Då vi kom opp på hytta, brann det i peisen. Er du sikker? http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Nå brukte jeg en lignende omskrivningen som den jeg skrev over. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Det heiter ellers. "Då vi kom opp på hytta, brann det i peisen. Det heter vitterlig elles, uten r. Dette har vært terpet på utallige ganger. Det er mulig ellers er en klammeform, men elles er bedre nynorsk. Ordet 'ellers' er ikkje eit oppslagsord i Nynorskordboka. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA elles elles adv (av eller) 1 i motsett fall, i anna fall ver snill, e- sladrar eg / Mona sjølvsagt, kven e-? / vi må gå, e- kjem vi for seint 2 ved andre høve, vanlegvis gjere som e- / han som e- er så snill / nei, e- takk 3 på andre måtar; utanom det nemnde, dessutan e- går det bra / er det e- noko? / Noreg og verda e- 4 forresten dette er e- ein ny metode . Er vi enige? bfisk Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA elles elles adv (av eller) 1 i motsett fall, i anna fall ver snill, e- sladrar eg / Mona sjølvsagt, kven e-? / vi må gå, e- kjem vi for seint 2 ved andre høve, vanlegvis gjere som e- / han som e- er så snill / nei, e- takk 3 på andre måtar; utanom det nemnde, dessutan e- går det bra / er det e- noko? / Noreg og verda e- 4 forresten dette er e- ein ny metode . Er vi enige? bfisk ..en ganske god quote av det jeg linket til Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Har skreve ellers i alle år og aldri fått feil på det.. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Nynorsk er mykje betre enn bokmål, tykkjer eg. Men av ein eller annan grunn skriv eg alltid bokmål på dette forumet. Ifrå idag av skal eg berre skriva nynorsk... eg vil ikkje fornekta røtene mine. Lenge leve nynorsken Lenke til kommentar
about:blank Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Nynorsk skulle vært valgfag :/ Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) n00b Jaha? Og poenget med det innlegget var? Utrolig unødvendig, rapportert. Edit: Skriveleif. Endret 19. mars 2004 av bhsand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå