Gå til innhold

Hva er dual channel?


kaliber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som sies her er ikke helt riktig!

 

Når du ser på hovedkortet ditt, er det to minneslotter som star sammen (disse utgjør slot 1), og en som er litt unna (dette utgjør slott 2).

 

Du bør ha samme mengde i begge disse for å få full utnyttelse av dual ddr.

(ergo slot A (brikke 1+2) skal være lik slot B (brikke 3))

 

I ditt tilfellet, setter du 1 x 256 mb i slot 1 og en 512 mb i slot 2. Dette gjør at du kjører 256 mb dual ddr, og de resterende 256 single ddr. Det du bør gjøre, er å anskaffe en 256 mb brikke til, og sette i slot A. Da vil du ha 1024 mb (men kjøre 512 mb dual ddr).

 

NB! Alle brikke skal ha samme CL og samme hastighet (f.eks. PC3200).

Lenke til kommentar
Det som sies her er ikke helt riktig!

 

Når du ser på hovedkortet ditt, er det to minneslotter som star sammen (disse utgjør slot 1), og en som er litt unna (dette utgjør slott 2).

 

Du bør ha samme mengde i begge disse for å få full utnyttelse av dual ddr.

(ergo slot A (brikke 1+2) skal være lik slot B (brikke 3))

 

I ditt tilfellet, setter du 1 x 256 mb i slot 1 og en 512 mb i slot 2. Dette gjør at du kjører 256 mb dual ddr, og de resterende 256 single ddr. Det du bør gjøre, er å anskaffe en 256 mb brikke til, og sette i slot A. Da vil du ha 1024 mb (men kjøre 512 mb dual ddr).

 

NB! Alle brikke skal ha samme CL og samme hastighet (f.eks. PC3200).

SÅ det du sier er at når jeg kjører 3x256 pc 3200 på mitt anit nf7-s v2.0 så får jeg ikke full utbutte av dual?

Lenke til kommentar

AMD hovedkort aka Nforce 2 HK har man ikke stort utbytte av dual, med dual : 2730mb/s uten dual 2630mb/s...

derimot på intel er det en del større forskjell.

 

Og brikkene må være av lik størelse men ikke av lik hastig het. du kan ha en på PC2700 og en på PC2100 uten noen problemer, da klokker bare PC2700 brikka seg ned til PC2100

Lenke til kommentar
AMD hovedkort aka Nforce 2 HK har man ikke stort utbytte av dual, med dual : 2730mb/s uten dual 2630mb/s...

derimot på intel er det en del større forskjell.

 

Og brikkene må være av lik størelse men ikke av lik hastig het. du kan ha en på PC2700 og en på PC2100 uten noen problemer, da klokker bare PC2700 brikka seg ned til PC2100

Det er faenmeg ikke mulig i verden at du får over 7000 poeng i 3dmark03 på den PC'en du har... fysisk umulig! så slutt å kødd, det er bare tull!

Lenke til kommentar
Det som sies her er ikke helt  riktig!

 

Når du ser på hovedkortet ditt, er det to minneslotter som star sammen (disse utgjør slot 1), og en som er litt unna (dette utgjør slott 2).

 

Du bør ha samme mengde i begge disse for å få full utnyttelse av dual ddr.

(ergo slot A (brikke 1+2) skal være lik slot B (brikke 3))

 

I ditt tilfellet, setter du 1 x 256 mb i slot 1 og en 512 mb i slot 2. Dette gjør at du kjører 256 mb dual ddr, og de resterende 256 single ddr. Det du bør gjøre, er å anskaffe en 256 mb brikke til, og sette i slot A. Da vil du ha 1024 mb (men kjøre 512 mb dual ddr).

 

NB! Alle brikke skal ha samme CL og samme hastighet (f.eks. PC3200).

SÅ det du sier er at når jeg kjører 3x256 pc 3200 på mitt anit nf7-s v2.0 så får jeg ikke full utbutte av dual?

Ja det er rett. Du får ikke full utbytte der.

 

Utdrag fra Abit og asus sine uoffiselle sider:

 

Q. How do I set up Dual Channel DDR/TwinBank/DualDDR optimally?

 

A. In order for DualDDR memory to run at it's optimal speed, you need to have an equal amount of RAM in each channel. Slots 1 and 2 are channel 1, and slot 3 is channel 2. Right now I've got 256MB in slot 2, and 256MB in slot 3. This means 256MB in each channel. If I was to upgrade and wanted to keep full Dual DDR, I would need a 512MB stick, and put it in slot 3, and the 256MB sticks in slots 1 & 2. This would give me 512MB in each channel, and an equal balance. This would give me an optimal Dual DDR setup.

If I were to have, say, 512MB in one channel, and 256MB in the other, only 256MB of the channel with the 512MB stick would be running in Dual DDR, since the channels would not be balanced. The rest of the 512MB stick would run in standard single channel mode, giving below optimal performance.

 

Sånn som du har det nå, har du 256 mb dual ddr og 256 mb single ddr.

Lenke til kommentar
[quote name='Troy Henrik' date='21/03/2004 : 11:34'] AMD hovedkort aka Nforce 2 HK har man ikke stort utbytte av dual, med dual : 2730mb/s uten dual 2630mb/s...
derimot på intel er det en del større forskjell.

Og brikkene må være av lik størelse men ikke av lik hastig het. du kan ha en på PC2700 og en på PC2100 uten noen problemer, da klokker bare PC2700 brikka seg ned til PC2100 [/quote]
Vet ikke helt jeg.
Lenke til kommentar
Det som sies her er ikke helt  riktig!

 

Når du ser på hovedkortet ditt, er det to minneslotter som star sammen (disse utgjør slot 1), og en som er litt unna (dette utgjør slott 2).

 

Du bør ha samme mengde i begge disse for å få full utnyttelse av dual ddr.

(ergo slot A (brikke 1+2) skal være lik slot B (brikke 3))

 

I ditt tilfellet, setter du 1 x 256 mb i slot 1 og en 512 mb i slot 2. Dette gjør at du kjører 256 mb dual ddr, og de resterende 256 single ddr. Det du bør gjøre, er å anskaffe en 256 mb brikke til, og sette i slot A. Da vil du ha 1024 mb (men kjøre 512 mb dual ddr).

 

NB! Alle brikke skal ha samme CL og samme hastighet (f.eks. PC3200).

SÅ det du sier er at når jeg kjører 3x256 pc 3200 på mitt anit nf7-s v2.0 så får jeg ikke full utbutte av dual?

Det som er litt dumt med abit, er at man får veldig lite tilbake melding på om man kjører single eller dual ddr.

Lenke til kommentar

dual channel gir mer ytelse, men ikke så mye på Amd siden de har lav fsb

mens en P4 har 200 Mhz quad pumped får de effektivf 800 MHZ fsb, da er det fint å ha like stor hastighet på rammen. 200 mhz på hver kanal = 400mhz

 

dual channel kjører to kanaler til northbridge

Endret av Agilex [X_Lab]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...