Gå til innhold

Død HD

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig, to dager før jeg skulle kjøpe meg ny PC, dør harddisken. Den begynte plutselig å skrape, og etter to omstart klarer ikke PCen engang å boote. Jeg har prøvd å bruke den som slave, men det funket ikke. Det er en IBM 45gb harddisk, og problemet er at jeg har over 2 års arbeid på den. Det viktigste jeg trenger er photoshopfilene mine, men det er ufattelig mye annet som er gått tapt også. Jeg går utifra det ikke er selve dataen som er mistet, men at mekanikken ikke fungerer slik den skal. Så, er det noen som helst måte å fikse HDen på utenom å betalte mange tusen hos IBAS? Det får meg nesten til å vurdere å droppe den nye PCen, og heller betale for å få dataene mine tilbake.

Må ha svar.

Endret av Chas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Deskstar serien til IBM hadde noen problemer, men dersom man flashet firmwaren så gikk det for det meste greitt.

Dersom du virkelig vil ha dataene dine tilbake, ville jeg kontaktet IBAS imorgen. De er ikke så dyre som folk tror, dersom du har tid til å vente 1 uke eller noen dager. Skal du derimot ha dataene dine i løpet av 24t, så koster det _mye_.

Ikke for å strø salt i såret, men backup hjelper :) Faste backuprutiner har reddet meg endel ganger.

Lenke til kommentar

Jeg leste 8000 kroner et sted.

Har lest litt om datarecovery, og det virker som om det vanligste problemet er at lesehodet løsner, og skraper opp magnetsakene, noe som gjør at man ikke kan få den oppskrate delen av HDen tilbake....

Jaja, har ikke noe særlig valg enn å sende til IBAS. Typisk at det måtte skje to dager før jeg kjøper ny PC...

Lenke til kommentar

Skal prøve å ikke gjøre det værre for deg, men har du ikke hørt om backup?

Her har du 2 års arbeid lagret på en enkelt harddisk uten sikkerhetskopi! :shocked:

Du må nok ta kontakt med IBAS, kanskje du kan snakke deg til en god deal...

Lenke til kommentar

Jeg har tatt backup av en del. Men det viktigste det er snakk om nå er som sagt photoshop filer.. ca 1 gb av dem. Av mindre viktige ting er logger, e-mail, mp3er, bildefiler jeg bruker som referanse (ja, jeg jobber med tegning osv), linker til forskjellige nettsteder, og en hau med nedlastede programmer (huff så ulovlig). Stort sett ikke livsviktige ting, men noe som vil ta mange måneder å samle sammen igjen.

Jeg vil IKKE starte fra bunnen igjen...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare si at jeg har fått akkurat samme problemet, sannsynligvis med akkurat samme HD-modellen, i alle fall en IBM Deskstar 45GB. Begynte med en "skrapelyd" på to -tre sek etterfulgt av en liten pause (ca. ett sek) så skrapelyden igjen - om og om igjen.

Har kommet så langt at jeg kan få frem mappene og filene som ligger direkte i root, men filene kan ikke åpnes og mappene er tomme. Virker som det er en mekanisk feil med lesehodet eller noe.

Har heldigvis en backup av det vigtigste, men ikke alt. En del egne foto er gått tapt... Får ikke kjørt scandisk.

Er det helt bortkastet å prøve å åpne HD'en?

Fått filene tilbake, Chas?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...