Gå til innhold

Administrator : MISSBRUKT ?

alaruz

Anbefalte innlegg

Bruker selv ikke Windows, men må uttale meg om dette,... Får inntrykk av det de fleste skriver som skriver om sine Lovely utgaver av Windows 2000/XP at de KUN bruker Administrator som bruker,... - Er ikke dette litt vel feil ?

Jeg mener,... Jeg ser på det som like hull i huet som å KUN bruke root i UNIX systemer,... (vanlig bruk og ikke administrativ)

Jeg snakker muligens piss her,.. derfor vil jeg selvsagt bli rettet på for feil osv... Men om det er som jeg tror er det **** meg mange tullinger ute å gå her ass,... - Det hender jeg er på IRC så kommer det en og logger inn,... Noen ganger ser du "administrtr" foran eks. hostnamet deres,... - liksom javel ja,....

Men, men,... det er vel uansett sikrere å opprette en egen konto for den faste bruker vel ? - Eller bryr de som kun bruker Administrator seg så lite om OSet sitt at de vil at hvem som helst kan komme inn til en hver tid,...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel noe med selvfølelsen å gjøre. Mitt inntrykk er at jo mer "dilldall" enkelte mennesker kan, jo "bedre" tror de at de er. Mange lærer seg avanserte saker de aldri noensinne vil få praktisk bruk for i det virkelige liv, men tar seg godt ut i vennekretsen og her på forumet bla. Det samme ser vi til stadighet i den evindelige diskusjonen Linux versus Windows. I Linux kan man endre kildekoder osv, men jeg har foreløpig ikke sett noen av mine kunder f.eks som har hatt bruk for det. Samtidig er det også mange som kjører tyngre nettverkstjenere på Windowsplattformen uten å overhodet ane begrunnelsen. Det at de velger å ha alle administratorrettighetene er vel kanskje på grunn av at de "tror" de har bedre kontroll over systemet uten egentlig å ha det. Jeg er enig med deg, har man først et system som fungerer ut fra de kriterier man trenger for å utføre arbeidsoppgavene man ønsker, trenger man heller ikke rettigheter utover dette.

Lenke til kommentar

Men det er vel kanskje derfor administrator accounten ikke vises på logon skjermen i Windows XP?

I linux må jeg jo skrive inn root passord for alt jeg gjør omtrent hvis jeg ikke logger på som root. er det meningen at det skal være slik eller? i såfall så er det sinnsykt irriterende og ukult.

Lenke til kommentar

usikkert?

Så lenge jeg eier Pc'en selv så driter jeg i sikkerhet... :smile:

Hvorfor er nye OS (fra microsoft f.eks.) lagt opp til at det skal være flere brukere? PC er stadig mer vanlig og alle har vel en egen PC nå for tiden?? som en bare selv har tenkt å bruke??

Lenke til kommentar

Quote:

alaruz skrev (2002-03-24 00:48):

Bruker selv ikke Windows, men må uttale meg om dette,... Får inntrykk av det de fleste skriver som skriver om sine Lovely utgaver av Windows 2000/XP at de KUN bruker Administrator som bruker,... - Er ikke dette litt vel feil ?

Jeg mener,... Jeg ser på det som like hull i huet som å KUN bruke root i UNIX systemer,... (vanlig bruk og ikke administrativ)

Jeg snakker muligens piss her,.. derfor vil jeg selvsagt bli rettet på for feil osv... Men om det er som jeg tror er det **** meg mange tullinger ute å gå her ass,... - Det hender jeg er på IRC så kommer det en og logger inn,... Noen ganger ser du "administrtr" foran eks. hostnamet deres,... - liksom javel ja,....

Men, men,... det er vel uansett sikrere å opprette en egen konto for den faste bruker vel ? - Eller bryr de som kun bruker Administrator seg så lite om OSet sitt at de vil at hvem som helst kan komme inn til en hver tid,...?

Tror heller det at jeg og ev. flere bruker admin kontoen er at da slipper man slike teite kontoer som heter "Lasse Kolstabåtten". Tror vel det har en ting med at man "tror" man har makt oxo :grin:

Lenke til kommentar

Nytt for meg at man ikke skal logge inn som administrator.

Men si meg, hvordan skal man da ha sjangse for aa kunne kontrollere ting?

Og hva er igrunnen feil med aa vaere innlogget som admin, saa lenge man bruker firewall, har et virus-program for haanden og er litt fornuftig?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-24 17:33, DrDoogie skrev:

Nytt for meg at man ikke skal logge inn som administrator.

Men si meg, hvordan skal man da ha sjangse for aa kunne kontrollere ting?

Og hva er igrunnen feil med aa vaere innlogget som admin, saa lenge man bruker firewall, har et virus-program for haanden og er litt fornuftig?

Det er flere ting som jeg kunne påpeket, men kan nevne et par ting om sårbarheten i å bruke SuperUser hele veien :

1) Tilgang til hele systemet (kan bli veldig sårbart i mange forskjellige tilfeller) - Eks. lettere å bli angrepet av : visse typer virus,.... - Hacking - U name it,...

2) Det er lettere å gjøre "dumme" feil når man ikke er pålogget SuperUser.

Quote:

Tror heller det at jeg og ev. flere bruker admin kontoen er at da slipper man slike teite kontoer som heter "Lasse Kolstabåtten". Tror vel det har en ting med at man "tror" man har makt oxo

Ja det er mulig det,... Men ikke alltid like lurt seff! - Jeg for min del er admin for alle 3 PC-er i huset,... Er ikke det makt nok da ? - Men vil jo ikke at PCene her skal være fullt så sårbare mot all dritt en kan tenke seg heller da,... Jeg får PCene til å funke fint med de konfigurasjonene jeg har satt de opp mot,.. og oppretter brukerkontoer for de som skal bruke disse. På egen maskin har jeg to hovedbrukere : root (administrasjon osv.....) - alaruz (daglig bruker,... bruker maskinen med de konfigurasjonene som er ordnet av root,...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...