Gå til innhold

Kaste XP-disken, installe på annen HD


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal rive ut den urgamle 20GB HD'n jeg alltid har hatt windows installert på da den har begynt å fjuske ganske ofte.

 

Har en 160GB disk jeg hadde tenkt å reinstallere Windows på da.

Denne er allerede delt inn i 2 partisjoner (2x80GB), og begge er godt i bruk.

Ikke særlig smart å ha Windows på 80GB partisjon heller, der jeg har alle spillene og MP3'r og sånt også.

 

Så det jeg lurer på er, hvordan får jeg partisjonert 160GB disken sånn at jeg kan legge inn Windows på en egen 5GB-partisjon, men fortsatt beholde alt som ligger inne fra før av programmer og spill og MP3?

 

Kan selvsagt bare legge inn Windows på disken (som blir C: når jeg river ut den gamle tipper jeg), men da får jeg jo ikke partisjonert og flytta alt stuffet vekk fra Windows-partisjonen. Skjønner? Jeg får heller ikke formattert før jeg installer Windows hvis jeg gjør det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har partition magic. Men det hjelper da lite på problemstillinga mi.

 

Kan vel ikke bare lage en ny partisjon på det frie området på en av de andre, og installere Windows der? Da kommer jo ikke Windows på C: i det hele tatt! Det er problemet jeg funderer over. Kan Windows like godt ligge på f.eks. F: som på C:?

Uten komplikasjoner?

En av de to gamle partisjonene blir automatisk C: når jeg fjerner den gamle C:-disken. Disse kan jeg IKKE formattere.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det der gikk ikke HELT som vi hadde tenkt.

Får ikke lov å endre driveletter på System eller Boot-partisjon. Så nå må Windows ligge på D: istedet for C:

Men D: har fått status som (Boot) i diskmgmt.msc

 

Så det blir vel riktig nå likevel? Bare den ikke begynner å legge inn program files på C: så..

Lenke til kommentar

Uff, gikk ikke bra via Partition magic 8 heller.

Fikk en advarsel når jeg forandra D: til C: (etter å ha bytta C: til K: først)

om at maskinen kanskje ikke klarte å boote etter reboot. Det stemte bra.

Batch-scriptet til PM fant ikke system32 katalogen og avbrøt etter 1 reboot. Etter det nekta windows å komme lengre enn boot-bilde.

 

Så nå måtte jeg plugge i den gamle 20GB igjen..får vel bare formattere om den nye lille partisjonen jeg lagde på 160GB.

 

Greia nå var at det ikke fantes noe boot-system på 160GB disken overhodet, så jeg installert på en ny partisjon jeg lagde. Da ble Windows lagt inn på D: (den nye partisjonen). Det funka jo forsåvidt, programmer jeg installerte endra selv driveletter til d:\program files\

Men det føltes så merkelig å ha D: som bootdrive når jeg har blitt vant til C:

Men det ser ikke ut til å være noen annen utvei. Så får C: være den andre 80GB partisjonen med stuff på da :p

 

Bare å plugge inn Xp-CD'n igjen da..boooring å vente!

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...