asad Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Sliter med å finne det ut... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hvilket OS har du da? Antar du vet at NTFS ikke fungerer i 98/ME? Har du 2000/XP er det bare å høyreklikke stasjonen i Explorer og velge format. Resten forklarer seg selv. Lenke til kommentar
asad Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg bruker XP (gikk over til det idag). Stasjonen i explorer??Hvor da?? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Antar at du kanskje ikke har partisjonert disken heller da? Isåfall går du til Control Panel | Administrative Tools | Computer Management | Disk Management. Der høyreklikker du på disken du vil partisjonere og velger "partition drive" (eller noe lignende). Du kan også formatere partisjonen på samme plass (høyreklikk | format). Lenke til kommentar
asad Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg fant det, men det går ikke an å trykke på format funksjonen, hva kommer det av?Jeg har ikke partisjonert nei. (takk for svarene forresten:) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Du må partisjonere (dele opp harddisken) før du kan formatere partisjonene. Følg løsningen jeg sa istad. Lenke til kommentar
asad Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 skulle ikke ha g[tt over fra FAT32 til NTFS...da var det bare å kjøre oppstartsdisketten fra win98 og vips...men nå må jeg partisjonere for å så slette alt sammen,,..synd. Jaja. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 00:55, asad skrev:Jeg fant det, men det går ikke an å trykke på format funksjonen, hva kommer det av?Jeg har ikke partisjonert nei. (takk for svarene forresten:) Om det er c: du prøver å formatere er det ikke rart at formater er grå'a ut, det er jo os partisjonen. Den kan du ikke formater når os'et kjører! Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Alt under 32GB bør formateres som FAT32. Med mindre du ønsker sikkerheten i NTFS, da. FAT vil ikke fungere på partisjoner over 32GB. Lenke til kommentar
asad Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg har en harddisk på 60GB, FAT32 funka som bare det på`n... Lenke til kommentar
DjShugaA Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 leser du postene til folk i det hele tatt asad? virker ikke sånn Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 22:27, WebWarrior skrev:Alt under 32GB bør formateres som FAT32. Med mindre du ønsker sikkerheten i NTFS, da. FAT vil ikke fungere på partisjoner over 32GB. Det stemmer ikke! Fat (Fat16) vil faktisk ikke fungere på en partisjon over 2 GiB engang! Og hvorfor bør alt under 32 GiB formateres som Fat32?? Dårligste argumentet jeg noen gang har hørt. NTFS (på Windows NT/2000/XP) overgår alt Fat32 noen gang kan drømme om å få. Om man ønsker sikkerhet? Hvorfor skulle man ikke ønske det? Dessuten er det svært sjelden at man får feil på et NTFS-filsystem pga. journaling-egenskapen. For å si det enkelt: for alle partisjoner du ikke MÅ ha tilgang fra 98/ME, så formaterer man med NTFS - utelukkende! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Teoretisk sett kan FAT32 støtte partisjoner opptil 2 Terabyte, men dette er vissnok helt ubrukelig i praksis. Ler mer her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/part.htm Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Kan man gå fra Fat32 til NTFS uten å formatere? Mister du noe data (i tilfelle du ikke trenger å formatere da) Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Nei, det går ikke. Hvis du konverterer fra Fat32 til NTFS, slettes alt på diskene. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Quote: On 2002-03-25 10:36, Baltazar skrev:Kan man gå fra Fat32 til NTFS uten å formatere? Mister du noe data (i tilfelle du ikke trenger å formatere da) Enkelt, kjør opp ett konsollvindu. Skriv: convert c: /fs:ntfs Bytt ut c: med den stasjonen du vil. Du mister ikke noe data. Krever omstart. Lenke til kommentar
Abit Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 For å konvertere til ntfs åpner du et command prompt og skriver: convert volume /FS:NTFS, volume skal da erstattes med stasj.bokst. Mister ingen data da. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Prøv partition magic. Formatere 120 GB på få sekunder Du kan konvertere fra FAT-16/32 til NTFS ved å klikke på kjør og så skriver du CMD. skriv [convert /?] det går tilogmed på C: eller der hvor windows ligger går i NT 4.0, Windows 2000 og windows XP Lenke til kommentar
talisar Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 NTFS kan brukes under alle OS, også win98, du må bare innstallere en driver. Du kan tilogmed bruke det i ren dos med rett driver installert. Når det er sagt er FAT32 bedre for hjemme bruk enn ntfs, det er raskere og du slipper alt tull med komprimering, passordbeskyttelse og filrettigheter. Og du sliter ikke om NTFS disken skulle kræsje, slik at du må inn med NTFS utilities for å gjenopprette ting osvosv. MEN når det er sagt er i kke hastighetsforskjellen SÅ stor, men dersom du ikke trenger NTFS så er det jo like greit med fat32:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå