andm Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Har en liten mistanke om at jeg har klart å ødelegge en IC p.g.a. (for mye?) statisk elektrisitet i kropppen. Hvor stor sjanse er det for at dette er tilfelle? Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 kommer an på typen ic (cmos eller ttl) cmos brikker er vel det vanligste, men tåler mye mindre statisk enn ttl brikker. Skal vel litt til å svi dem av bare ved å ta på dem, men det er mulig. Min erfaring i alle fall. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Noen tips for behandling av Ic-brikker? Kanskje jeg må bruke gummihansker eller laminere fingrene mine.. Jeg vil gjerne håndtere de for hånd, så jeg trenger et eller annet. Hva med en sånn anti-statisk avleder som de selger på Clas Ohlson(32-1350)? Vil en sånn fungere, og hvor bør en koble avlederen? Det er forresten en microchip som ikke lar seg programmere. Derfor mistanken... Lenke til kommentar
_Mayhem_ Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Kjøp deg en antistatisk armlenke. funker helt greit det.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Hvor skal jeg sette krokodilleklemmen egentlig? På jorden i stikkontakten? Hva hvis det ikke er jord i uttaket der jeg er f.eks.? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 for all del ikke stikk den i stikkontakta fest krokodilleklemma på pc kabinettet, eller noe annet av massivt metall. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 DU kan sette den i ein jorda stikkontakt, du må koble den til jorden i stikkontakten Lenke til kommentar
andm Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Ble litt forvirret her når noen sier ja, og andre nei... I jorden på stikkontakten eller ikke? Og HVIS IKKE jeg har tilgjengelig jordkontakt, hvor skal jeg da sette avlederen? PC-kabinettet altså? Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 for all del ikke stikk den i stikkontakta fest krokodilleklemma på pc kabinettet, eller noe annet av massivt metall. tror ikke han hadde tenkt og sette den _INN_ i stikkontakta da... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 hehe. jeg som misforstod da.. men det er vel meningen å feste klemmen i kabinettet om du styrer i pc'en Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Hold deg unna stikkkontakten du. Bare fest i et eller annet av metall. Bordbein eller pc kabinett er fint. Antistatisk fra Clas funker bra. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 et annet "hot" tips når man håndterer elektronikk er å passe på hva man har på seg. Ungå fleece som pesten. Ull er også litt fyfy. Ha på plagg av 100% bomull så langt det er mulig. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 et annet "hot" tips når man håndterer elektronikk er å passe på hva man har på seg. Ungå fleece som pesten. Ull er også litt fyfy. Ha på plagg av 100% bomull så langt det er mulig. Plagg av antistatisk plast Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Noen tips for behandling av Ic-brikker? Kanskje jeg må bruke gummihansker eller laminere fingrene mine.. Jeg vil gjerne håndtere de for hånd, så jeg trenger et eller annet. Hva med en sånn anti-statisk avleder som de selger på Clas Ohlson(32-1350)? Vil en sånn fungere, og hvor bør en koble avlederen? Det er forresten en microchip som ikke lar seg programmere. Derfor mistanken... Hvis man skal behandle CMOS-brikker, så kan det ofte være lurte å koble sammen alle beina. Da minker man sjansen for at statisk elektrisitet ødelegger brikken. Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Bare for å informere dere: IC'en var faktisk ikke ødelagt... Ellers takk for hjelpen! Skal nok være mer forsiktig med de brikkene uansett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå