Gå til innhold

Hvor rask ram takler egentlig NF7-S?

Mekkeren

Anbefalte innlegg

Har et ABIT NF7-S v2.0 hovedkort, som jeg nå har pc2100 ram på,

også lurte jeg på om, det er går ann og sette inn f.eks pc3500 ram, for å få klokke front side busen mest mulig, men så står det at hovedkortet takler pc3200 ram, er det da ikke mulig eller noe vits og bruke en raskere ram en dette? hovedkortet takler ihvertall front side bus opptil 300mhz (600DDR). så det burde vel gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en hovedkort produsent sier at et hovedkort støtter PCXX00 ram, så betyr det bare at det er garantert for å starte opp ved den FSB som tilsier den RAM hastigheten, ikke at det ikke KAN kjøre på høyere hastigheter på FSB.

i.e. NF7-S 2.0 er ett nForce2 Ultra kort. Det vil si at det er spesifisert til å iallefall kjøre på 200FSB (400DDR), som tilsvarer PC3200 RAM.

Å sette inn DDR600 ram går helt fint. Du er bare garantert DDR400 hastighet, men vanligvis er dette kortet meget overklokkings vennlig :)

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilket merke også... Twinmos og Geil gir omtrent garantert trøbbel. Her er flere tråder du kan spa frem om den saken...

Erfaringen sier at Corsair eller Kingmax 3200 kommer omtrent der du kommer med CPU -- luftkjølt.

Hvis du vannkjøler kan vi snakke om noe annet. :cool:

Edit: Hvis jeg ikke husker feil på en søndag, så vil raskere RAM ha høgere timings og da går vinningen lett opp i spinningen.... :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Tja har et NF7-S og jeg har ikke trøbbel med verken TwinMos eller Geil på dette, det går søm bare det forøvrig kan jeg også annbefale OCZ til dette kortet.

Uansett bruk 3200 ram på dette med timinger på feks 2-3-12-3

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tja har et  NF7-S og jeg har ikke trøbbel med verken TwinMos eller Geil på dette, det går søm bare det forøvrig kan jeg også annbefale OCZ til dette kortet.

Uansett bruk 3200 ram på dette med timinger på feks 2-3-12-3

Har det noe med kunnskapsnivået å gjøre truuu? :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Neppe , jeg satte bare brikkene i kortet og startet opp uten noen problemer, men en årsak kan vere hådntering av både brikker og hk har inntrykk av at mange slurver litt her, hjalp en over nettet for en tid siden som hadde store problemer, det viste seg at han hadde kortet og delene liggende på vegg til vegg teppene menst han monterte, gjett om han var utsatt for statisk elekrisitet. Han måtte sende alt i retur og da han fikk nye deler fulgte han rådet om å montere dette på et "teppefritt" område og da fikk han systemet til å virke :cool: Så her er nok en god del brukerfeil ute å går ja.

Lenke til kommentar
:cool: Så her er nok en god del brukerfeil ute å går ja.

Hehe.. Brukerfeil/kunnskaper er to sider av samme sak... De som spør her er ute etter mer kunnskaper, og etter fattigslig evne prøver jeg å gi realistiske svar... Jeg syns ihvertfall det er dumt å gi trådstarter forventninger om ytelse som er for vanskelig å opnå (eller som ikke er oppnålige i heletatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...