cdrom Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Dagens moderne NiCd celler tåler slumplading. Det som tar knekken på NiCd celler er overlading og dype utladinger.. Minneeffekten som har blitt så "populær" her inne å snakke om skal du ikke bry deg med. Det er faktisk vanskelig å framprovosere den. =) Jeg driver med R\C, spesielt elektrofly, og der er det i lengden ubrukelig med noe annet enn Ni-cd. Når det gjelder overladning, så er det den sterkeste siden til Ni-cd, og ikke den svake siden som du sier. Jeg har flere ganger ladet batteriet 4 timers ladninger, og glemt de slik at de har stått på i oppimot et døgn, men det har de overlevd helt flott. Hadde dette skjedd med Li-ion\Ni-mh, så hadde batteriet vært defekt. Hvis det hadde skjedd med Lithium polymer batterier, hadde det mest antakelig sprengt\tatt fyr og antent huset. I tillegg er det umulig og fly på vinteren med noe annet enn Ni-cd, fordi disse ikke påvirkes av temperatur i den grad de andre gjør. Ni-cd cellene mine tåler også å lades opp på et kvarter, mens de få Ni-mh batteripakkene jeg har må lades opp på et par timer for å ha en viss levetid. Og angående dype utladninger, det gjør batteriet ingenting i mine tilfeller. Jeg har et Ni-cd batteri fra farfaren min som han kjøpte til en portabel opptaksmaskin på rund 1980 tallet, og det batteriet fant jeg i boden hans for et par år siden. Etter og ha ladet batteriet helt opp og igjen tre fire ganger, var batterikapasieten på topp igjen(nesten )! For og nevne et eksempel på Li-ion\Ni-mh, kan jeg bare tenke alle de utallige gangene jeg har byttet mobiltelefonbatteri. Jeg driver også mye med diverse elektro rc og har akkurat de samme erfaringene. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 ... Vet du noe om hvor store utladinger som er optimale (slik at en får mest strøm ut av batteriet totalt)? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 jonpet55: Overlading av nicd batteri ødelegger, det er et faktum. At dine celler overlever betyr ikke at de har godt av det. På tette celler, som typisk brukes i rc hobby så merker du at temperaturen til cellen plutselig øker når cellen er ferdig oppladet. Forsetter du lading da, så kan cellen bli så varm at den eksploderer. Lader du med moderat strøm vil du ikke utvikle så mye varme og dermed kan cellen reddes. Overlading øker temp. og gir tap av elektrolytt. Ikke positivt mtp levetid. En dyp utlading sykler de aktive materielene i batteriet hardt. Jo flere slike jo mer ødelagt blir cellen. Flyr rc fly og rc helikopter selv (elektro) btw =) Børsteløse motorer er tingen Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hondaen: det virker som du har god greie på dette Hva med å skrive en artikkel med litt bakgrunnsstoff, men fokusere på hvordan man behandler de ulike batteritypene best? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Har ikke så mye med overklokking.no ågjøre Har faktisk vært inne på tanken å skrive en bok om blysyre og nicd batteri. Jeg jobber på ubåt og der har vi over 100 tonn+++ med blysyre batteri som skal taes vare på. =) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg bøyer meg for en som har med batterier å gjøre som veier over 50000 ganger mer enn mine.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå