Tannpirkeren Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg har Windows 2000 men spekulererer i å skifte til Windows XP. Jeg vet at Windows XP ligner en minibankterminal i eventyrland, men utviklingen velger jeg å henge med i. Dessuten går det vel an å forandre utseendet på XP? Uansett, "Microsoft Windows XP Professional Programvare Norsk OEM", hva er det for noe? Er det slik at man må kjøpe hardware for å få kjøpe det? Evt. hvilken hardware? Sveinl. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 win2k vs winxp diskusjoner er tatt før. (søk). Men du har faktisk skjønt det!!! Det går an å få vekk blåfargen og få tilbake den old school stygge gråfargen. da vil det se helt likt ut som win2k. Det er det ytterst få som skjønner. Det finnes visst en "student-lisens" av XP som er veldig billig (hvis du sutderer da) men uansett så er det en god del å spare på å kjøpe home edition i steden for PRO. (du har sikkert ikke bruk for de tillegsfunksjonene som følger med i pro) Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Ja men.... spørsmålet er OEM!!! Hva er det? Er OEM det samme som f. eks. XP professional? Og må man kjøpe hardware for å få kjøpe XP professional OEM? Jeg vil nemlig ikke ha bare "XP home..." Vet ikke hvorfor men XP proffessional høre mer proft ut. LOL Noen med peiling? Sveinl. _________________ Chieftec Scorpio bigtower 340W ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760 POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024 60GB Western Digital, 56x Acer 24x Plextor, Logitech cordless optical [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-03-24 11:12 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 OEM = Original Equipment Manufacturers. Vil anta at du kun får kjøpt den sammen med ny pc. Les her for å se forskjellen på Home og Pro, så ser du hva du har behov for. OEM kan være både Pro og Home... det står sikkert spesifisert. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 lurte egentlig litt selv hva OEM betydde, og da er det ikke verre enn dette: jeg søkte i google med følgende: "what is OEM" windows XP. første siden inneholdt dette: What is Microsoft OEM software? Microsoft OEM software is software that only includes the essential components of the software without technical support from Microsoft. These essential components are the software in the form of a CD-ROM, the coa, the product key code, the license, and a registration card. The OEM software is identical to the software found in a full version retail box product. resten finner du her: http://www.viosoftware.com/faq.html Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Uff... jeg gir snart opp. Det er ikke snakk om "HOME" edition men OEM og XP professional. På komplett f. eks. selger de OEM og professional av XP. OEM koster 2026 kroner. OEM og home koster 1179 kroner. Jeg VIL ha proffessional OEM OEM OEM OEM edition. Må jeg kjøpe hardware for å få dette ELLER kjøpe en HELT NY MASKIN? Sveinl. Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Du trenger ikke kjøpe en ny maskin, det skal holde med f.eks en kabel. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Tok litt feil her... men hvorfor i huleste leste du ikke selv på info-sidene om XP Professional OEM. Der står det: "OEM-produktene kan selges som fullversjoner til en meget rimelig pris sammen med alle typer 3. parts hardware! Det vil si at du kan kjøpe en OEM-lisens og en kabel, minne eller noe annet du kunne komme til å trenge. I praksis betyr dette at du ikke lenger trenger å bundle OEM-programvaren kun med processor, CPU eller motherboard. Du kan, med andre ord, skreddersy bundlepakker som passer deg og dine kunder best!" _________________ SI-korrekt sig: MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7 [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-03-24 00:26 ] Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 OEM-produktene kan selges som fullversjoner til en meget rimelig pris sammen med alle typer 3. parts hardware! Det vil si at du kan kjøpe en OEM-lisens og en kabel, minne eller noe annet du kunne komme til å trenge. I praksis betyr dette at du ikke lenger trenger å bundle OEM-programvaren kun med processor, CPU eller motherboard. Du kan, med andre ord, skreddersy bundlepakker som passer deg og dine kunder best! Dette fant jeg på komplett. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Nei du må ikke kjøpe ny pc for å få en OEM lisens. Før var det sånn at man måtte kjøpe en harddisk eller hovedkort eller liknende for å kunne kjøpe OEM lisenser, men nå lurer jeg på om hva som helst av hardware holder. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 er det ikke egentlig bare å bestille og se hva som skjer? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 00:33, Blurpy skrev:Nei du må ikke kjøpe ny pc for å få en OEM lisens. Før var det sånn at man måtte kjøpe en harddisk eller hovedkort eller liknende for å kunne kjøpe OEM lisenser, men nå lurer jeg på om hva som helst av hardware holder. Dette tror jeg på også. Mener i verste fall at jeg må kjøpe enten prosessor eller hovedkort for å få en billig OEM-lisens av WinXP. Sveinl. Lenke til kommentar
asad Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Gikk over til WIndows XP igår, må si at jeg er KJEMPEFORNØYD med en funksjon, og det er "System Restore" , denne funksjonen er bare genial. Særlig for dem som tukler litt mye med daten! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Hadde WinXP ganske lenge på maskina mi. Det fungerte meget bra! Har ABit KT7A-RAID og SBLive lydkort, men har ikke hatt noen som helst skurring i lyden. Det er altså VIA chipset på det hovedkortet. Driverne til lydkortet lå forresten integrert i OS'et, noe jeg syntes var en stor fordel. Da slapp jeg overvektige creative drivere med funksjoner jeg ikke trenger uansett! Et annet pluss med XP i forhold til Win2K er at man kan kjøre applikasjoner som ikke støtter NT! Med andre ord skal det funke å spille spill som ikke fungerer i Win2K. Har prøvd det selv. En ting verdt å nevne er at jeg ikke fikk GTA2 til å funke (ville bare prøve det litt igjen). Men men. Skrur man av hele baby-interfacet i XP blir det uansett ikke helt Win2K interface. Ikoner og slikt er fortsatt litt barnehage. Var i hvert fall det hos meg. F.eks. så har IE litt spesielle ikoner. - I XP hadde jeg nemlig veldig dårlig ytelse på mitt RAID0 oppsett! Jeg er ikke helt sikker på hvorfor. Brukte riktig driver under installasjon og alt. I Win2K steg average speed med over 10mb/sec i HDTach v2.61! Jeg var sikker på at Win2K var tregere på 3D enn WinXP. Så jeg gruet meg litt over det. I XP fikk jeg 4036 i 3DMark2001SE. La inn Win2K, samme nvidia driver, directx 8.1, samme Via drivere.. scoren var 600 poeng lavere!! MEN! Jeg installerte Service Pack 1 & 2. Overklokket skjermkortet litt (til samme hastigheter som jeg kjørte på det i WinXP) og nå får jeg 4150 poeng i 3DMark2001SE! Jeg trudde ikke mine egne øyne! Win2K, RASKERE på 3D enn XP?! Var sikker på det var omvendt. - Derfor foretrekker jeg personlig nå Win2K. RAID'en funker mye bedre, pluss at 3dmark score økte faktisk. Eneste jeg sitter å griner over nå er at lydkortet mitt funker ikke. Win2K finner ikke ut åssen kort det er. Når jeg prøver å legge inn SBLive drivere til Win2K (creative sine) sier de at de ikke finner lydkortet. Når jeg prøver å legge inn driver fra Win2K, får jeg BLÅSKJERM som sier ACPI bla bla bla. DRITTLYDKORT! :sad: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Hehe. Det her var rare greier. Nå fungerer lydkortet mitt! *sitte og digge musikk* Jippi! Win2K forever :smile: Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 det finnes 3 "vanlige" versjoner av xp, enten pro eller home, detter er OEM, det samme som retail men kun mulighet til clean installation Retail, er mulighet til både clean install og upgrade Upgrade, er kun mulighet til å oppgradere. ------------------------------------------------ allt dette blir kontrollert av noen få siffer i en fil på xp-cd'en, så om du så kjøper upgrade kan du alltids endre disse sifferene og bruke din upgrade-key til å installere clean install. tror dert var thetechguide.com jeg leste d på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå