Gå til innhold

t40p vs. t41p?


Cera

Anbefalte innlegg

Jeg står mellom disse to, og lurer litt på hva forskjellen er. Slik jeg kan se det så er det bare grafikk kortet, og 100mHz på prosessoren som er forskjellig?

 

Jeg har fått tilbud om å betale ca 1500kr ekstra for å få t41p istedetfor t40p. Verdt prisen?

 

EDIT: har sett litt nøyere nå, 333mhz ram, samt at den støtter g på det trådløse.

 

Grafikk kortet er vel såpass mye bedre at det alene er vedrt pengene...

Endret av Cera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke detaljene, men har ikke T41p 60GB 7200rpm disk samt denne nye disk-beskyttelsesfunksjonen også? Og hva med a/b/g wireless? Uansett, det er en noe modernisert maskine i forhold til T40p.

 

Sjekk IBM sine web-sider, de har detaljerte modelloversikter hvor du fint bør kunne se forskjellen, og ett søk med Google bør også klarere mye.

 

Tror uansett jeg ville gått for T41p, nyere modell samt at bruktverdien dermed vil holde seg.

Lenke til kommentar

jeg har t40p, og så vidt jeg vet er det hvertfall en skjermkortoppgradering fra 40 til 41. på min er det mobility fire gl 9000 mens det skal være det nyeste (9600) eller hva det heter på t41p. Visse t40p kommer med 7200 disk og... De bør ha oppgradert trådløstnett til g standarden.. 40p kommer med "bare" b.. Så de 1500 er nok verdt prisen.. Jeg ville hvertfall hatt det nyere skjermkortet ;)

Lenke til kommentar

Omg 1500 Norwegian kr !! Do it ... I would do it, even if the difference was 3000.

 

These are the differences (provided the Norwegian IBMs are specced like the Danish ones):

 

* 7200 rpm harddrive

* ATI FireGL T2 video card - workstation class (based on 9600)

* Harddrive encasing! Dampens vibrations and lowers noise

* Harddrive protection system - see the link below!

* Fixed fan-problem (some t40s had a problem with the fan)

* a/b/g wireless

* +100 mhz

* quicker ram

 

Here is the link - it's a small video by TechTV, about the harddrive protection system - damn the computer looks sexy in real life :D

 

here - click the "video highlight" link at the top right of the page

Lenke til kommentar

Litt forskjellig informasjon ute og går på t40p, denne infoen fant jeg på en annen side:

 

IBM Thinkpad T40p m/14” Mod. TC1G3NO ”Råskinnet”

Intel Mobile Pentium M 1.6GHz prosessor 1 MB Cache (25% raskere enn P4 2.4Ghz)

512 MB DDR SDRAM ( kan oppgraderes til 2GB RAM )

60 GB Harddisk EIDE shockabsorberbar 7200 RPM , kundeoppgraderbar,

Ultrabay 2000 DVD/CDRW spiller, for hot-plugg av ekstra disk/batt/RW/ZIP.

14” Aktiv TFT fargeskjerm 1400x1050 SXGA+ intern oppløsning

ATI Radeon FireGL 9600 64MB AGP 3D videografikkort/minne

Intern MiniPCI TrådløsWiFi 11Mbps/54Mbps adapter er standard for trådløs nettverk

Intern Bluetooth adapter for hurtig internett kommunikajon med Mobiltelefon o.l

+TVut port, 2 USB 2.0 porter, 1 Parallell og Infrarød port, Stereo Lyd in/ut mikrofon utg.,

56K analogt fax/modem, Ethernet10/100/1000Mbps for (Bredbånd/lokalnett) 1 PCCARD type I/II/III

Batteri: Lit-ion 9-celler ca. 7 timer driftstid, Vekt. Kun 2.2 kg.”Thinklight” lys på toppen av skjermen

Behagelig Tastbord med styrepinne og pekeplate i midten av tastaturet

WinDVD, IBM Record Now, IBM Access, IBM Rapid Restore PC backup program verktøy.

3 års Internasjonal garanti. MS Windows XP Professional

”Thinkpad T40p – Best i test”.

 

 

Men dette stemmer vel ikke overens med IBMs 'offisielle' versjon?

Lenke til kommentar
Litt forskjellig informasjon ute og går på t40p, denne infoen fant jeg på en annen side:

 

IBM Thinkpad T40p m/14” Mod. TC1G3NO ”Råskinnet”

Intel Mobile Pentium M 1.6GHz prosessor 1 MB Cache (25% raskere enn P4 2.4Ghz)

512 MB DDR SDRAM ( kan oppgraderes til 2GB RAM )

60 GB Harddisk EIDE shockabsorberbar 7200 RPM , kundeoppgraderbar,

Ultrabay 2000 DVD/CDRW spiller, for hot-plugg av ekstra disk/batt/RW/ZIP.

14” Aktiv TFT fargeskjerm 1400x1050 SXGA+ intern oppløsning

ATI Radeon FireGL 9600 64MB AGP 3D videografikkort/minne

Intern MiniPCI TrådløsWiFi 11Mbps/54Mbps adapter er standard for trådløs nettverk

Intern Bluetooth adapter for hurtig internett kommunikajon med Mobiltelefon o.l

+TVut port, 2 USB 2.0 porter, 1 Parallell og Infrarød port, Stereo Lyd in/ut mikrofon utg.,

56K analogt fax/modem, Ethernet10/100/1000Mbps for (Bredbånd/lokalnett) 1 PCCARD type I/II/III

Batteri: Lit-ion 9-celler ca. 7 timer driftstid, Vekt. Kun 2.2 kg.”Thinklight” lys på toppen av skjermen

Behagelig Tastbord med styrepinne og pekeplate i midten av tastaturet

WinDVD, IBM Record Now, IBM Access, IBM Rapid Restore PC backup program verktøy.

3 års Internasjonal garanti. MS Windows XP Professional

”Thinkpad T40p – Best i test”.

 

 

Men dette stemmer vel ikke overens med IBMs 'offisielle' versjon?

haha.. i wouldn't trust that at all..

 

1) they write that a 1.6ghz p-m is 25% faster than p4 2.4 Ghz - that's saying that a 1.6 p-m is just as fast as a 3ghz p4!!

 

2) they say it's got ultrabay 2000 - in reality it's ultrabay slim

 

3) they also say it's a firegl 9600 - wrong, it's a firegl t2 - but that video card isn't available in t40p at all.. ?

 

 

why don't you just compare the specs listed at the site you are buying from? =)

Lenke til kommentar

Cera: Det du lister opp som spec på en T40p er totalt galt, ser mere ut som en T41p uten at jeg har sjekke det produktnummeret. T40p finnes i hvertfall *ikke* med den konfigen. Da vet butikken ikke noe om det de selger....

 

Sjekk IBM sin egen site, de har informasjon på sine PCer 20 år tilbake i tid, og du kan stole på det de skriver... Vet ikke om noen annen PC leverandør med bedre teknisk web-support.

 

Her er IBM sin liste over alle T40(p) og T41(p) modeller som er i salg, klikk på modellen for å få nøyaktig spesifikkasjon. Det du leser der er det som er sant:

 

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/Non...inkpad+t+series

Lenke til kommentar

Da vi gikk fra T40p til T41p la vi til flg. oppgraderinger :

 

modeller med A/B/G WiFi som standard (T40p var begrenset til A/B)

modeller med APS (Active Protection System) (T40p hadde kun ShockAbsorber)

modeller med 1,7GHz prosessor (T40p har 1.6)

modeller med ATI Fire GL T2 med 128MB minne (T40p har Fire GL 9600 med 64MB)

modeller med 333MHz minne

 

T41p nytter samme preload som T40p.

 

T41p vil leve fram til november 2004, mens T40p vil være tilgjengelig fram til sommerfeiren +-.

 

PS! I mai vil det annonseres en T-serie med 15".......

 

 

Øystein Norstrøm

ThinkPad BrandManager IBM Norway

Lenke til kommentar

cool øystein :)

 

will the T with 15", be physically just as small as the T41, or will it grow a bit, to accommodate the larger screen?

 

And is it true the T41 has another harddrive encasing / shockabsorber thingy than the t40 has?

Endret av akerman
Lenke til kommentar
PS! I mai vil det annonseres en T-serie med 15".......

Trodde på sett og vis R50p er en 15" utgave av T41p (samme hardware og preload), men antar da at en Txx(p) med 15" skjerm vil følge T seriens fysiske mål og vekt så godt det lar seg gjøre?

 

Ellers ser jeg ikke helt poenget :-)

 

Hvis du har noen hint angående videreføring av R50p, så hører jeg :-)

Lenke til kommentar

Du har helt rett k-ryeng......gikk litt fort i svingen der...

 

T42p med 15" vil ha en "travel weight" på ca. 2.5 kg..så det blir et produkt i beste T-tradisjon.

 

Har ikke mulighet til å kommentere spesifikasjoner bortsett fra at modeller med Multiburner (DVD-brenner) og Dothan-prosessor på 1.8GHz vil være i porteføljen.

 

Maskinen vil bli noe større pga. skjermen (ca. 1.5cm i bredde)

 

Akerman, the T40 and T41 use the same harddrives and the same ShockAbsorber-technology; the T41 has the APS though....

Lenke til kommentar

Øystein: Dette er virkelig gode nyheter. Kan du kommentere på prisnivået generelt, vil denne maskinen skille seg vesentlig ut fra lanseringsprisen til T41p pga. større skjerm?

 

En T42p er nemlig en maskin jeg drømmer om, som jeg trodde ingen ville lage :-) Er på nippet til å kjøpe en HP nw8000, siden den er 3 vs. 2 spindle på R50p (det var den kjedelig forskjellen fra A31p), men hvis T42p holder seg innenfor vanlig IBM prising så er det langt mere interessant med dens størrelse og vekt enn 3-spindle!

Lenke til kommentar

t42p virker meget interessant. 15" skjermen savnet jeg på t41, samt dvd brenneren. Du skriver du ikke har mulighet til å kommentere spesifikasjoner, men jeg prøver alikevel....grafikk-kortet, blir det en oppgradering?

 

Du skrev den ble lansert i mai, er det fastsatt dato og lanseringspris?

 

(neste topic blir vel skal jeg kjøpe t41p eller vente på t42p ;) )

Lenke til kommentar

Alle T42 - modeller vil annonseres ultimo april.

Leveres fra ultimo mai.

 

T42x vil nytte Ultra Bay Slim slik T40x og T41x

 

Prisnivået vil nok ligge noe over T41x ; primært pga. prosessoren.

 

Maskinen vil nytte grafikkadapter fra ATI slik forgjengerne har gjort

 

opresterud, håper du så at T41p ble årets produkt hos Hegnar foran nw8000 (R50p er jo teknisk sett veldig mye av det samme som storebror T41p) :p:thumbup:

 

Øystein

Lenke til kommentar
opresterud, håper du så at T41p ble årets produkt hos Hegnar foran nw8000 (R50p er jo teknisk sett veldig mye av det samme som storebror T41p)  :p  :thumbup:

 

Edit: Ett spm. ang 15", kan du si noe om det er den samme UXGA skjermen som sitter i R50p som vil benyttes?

 

Det finnes ikke tvil om at T41p/R50p teknologisk er bedre maskiner enn HP nw8000. Har selv hittil hatt 3 Thinkpad'er. Har en A21p som begynner å merke presset, brukt den aktivt i 3 år og alt funker som nytt, bortsett fra batteriet som er nede på ca. 1,5 time (men det er det originale!). Vel, skjermen har nok blitt litt mørkere også. Så jeg kan ikke komme med nok lovord om Thinkpad'ene!

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det ble laget en R50p, og ikke en A40p som hadde videreførte designet og de fysiske featurene fra A31p (som 3-spindle).

Spes. nå som T42p kommer med 15" skjerm, og på en måte fjerner de kundene som vil ha 15" men ikke ekstra ekspansjonsmuligheter. Forskjellen på en evt. A40p og en T42p ville da blitt større enn R50p og T42p, som overlapper veldig mye av de samme behovene. Men klart, en ryddig produktlinje har jo også en fordel for dere siden det allerede var R maskiner.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...