Gå til innhold

Stabilitet på AMD plattform? Til bekymring?

Dataante

Anbefalte innlegg

Denne overskriften burde være et trekkplaster etter alle diskusjonene her i forumet når det gjelder Intel vs AMD debatten.

Jeg ønsker ingen ny debatt, men er lurer på om SIS, ALI og AMD 760N/viaS har noe av de samme problemene når det gjelder ustabilitet i chipset som vi opplever hos VIA.

Kan et AMD system annbefales til en som overhodet ikke har peiling på data, annet enn å skrive brev og surfe på internett.

Må disse chipsettene ha like hypige driveroppdateringer som VIAs?

266A er for tiden det mest etablerte/brukte og raskeste chipsettet på AMD med pc 2100 ram.

Er ytelsesforskjellene merkbare, eller er de bare tall i benchmarking? (på AMD plattform)

Det er jo ikke tvil om at et Intelsystem med DDR-ram ikke oppnår sitt fulle potensiale. (har kjørt Intel til nå pga stabilitet.)

Det er derfor jeg begynner å lure på om det kan være aktuelt å konvertere til AMD.

Med utviklingen på kjølermarkedet er ikke støy/temperatur lenger ett problem. Pris er også en faktor selv om forskjellen har blitt mindre.

Unger. la oss slippe den evige umodne Intel sucks AMD rules terminologien.

Dette er seriøst ment, og jeg er ikke i tvil om att begge PROSSESORENE har sine fordeler og ulemper.

Spørsmålet går ikke på cpu men plattformen de står på.

Ser fram til masse faglig begrunnede svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 760 Irongate chipset på mitt Abit KG7-RAID sammen med en 1.33 ghz TB. I Linux : Stabilt som et fjell ! (gjelder alle distroer jeg prøvde å hive inn, og at Athlon buggen var ute på ferde,... - men den skadet aldri meg,..

I Windows 2000 : (da jeg brukte det halvt år siden) - Veldig stabilt også her,... oppdaterte aldri drivere kun de som fulgte med på CD. Husker at jeg fikk ca. 2600 poeng i 3dMark2001 sammen med mitt ATI Radeon VE kort og 512 mb DDR-pc2100 (apacer,..) - aner ikke hvordan dette var sammen med nokså like systemer... - Men var fornøyd da den var pokker så stabil,... Er fornøyd med systemet mitt,... håper på å være like heldig med stabilitet når jeg invisterer i HAMMER.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har ikke så mye peil på dette, men mitt hovedkort som er basert på SIS er meget stabilt. Det scorer alltid høyt på stabilitets tester. Har hatt det i ca et halvt år, ikke oppdatert noe ennå ang. hovedkortet. eneste ulempen er lite overklokkingsmuligheter på mitt hovedkort av typen K7S5A Elitegroup. Håper dette hjelper noe.

Lenke til kommentar

Ikkje fagleg begrunna men:

Dersom brukaren har tenkt å fortsette med berre å skrive brev og surfe så vil ikkje systemet ha så mykje betydning. Dei aller fleste system funkar greit nok, men i det ein skal begynne med tweaking og installering av all slags dritt så kan ein få problem.

Dette med hyppig oppdatering av VIA-drivarar er jo ingen vits dersom du har eit system som faktisk fungerer. Det er kun eit poeng dersom du har kompabilitets-problem eller vil ha høgare ytelse, men ikkje ellers (don't fix if it ain't broken?).

På den andre sida, dersom brukaren har tenkt å utvide sin horisont utover brev og surfing, så er eit AMD-system ein like fin plass å starte som andre plassar. Funkar det, så fint. Får han problem, vel så lærer han ein del på kjøpet. Når han til slutt får det til å funke så er det ikkje så stor grunn til å fortsette å oppdatere med alle nye patchar.

Lenke til kommentar

K7S5A? Jasså, hvilket operativsystem kjører du på maskina di?

En venn av meg kjøpte en komplett maskin fra Multicom med nettopp det hovedkortet, uten operativsystem. Windows XP Home Edition ble anskaffet, men og her et det et stort men ..... Operativsystemet ville ikke inn, ikke på vilkår :smile:

Hvordan de nye SIS brikkesetta er vet jeg ikke, men lysten på å anskaffe seg hovedkort basert på SIS, er ikke spesielt stor etter denne erfaringen.

Lenke til kommentar

Erfaringene mine hittil med både Intel LX, BX, 810 samt VIA KT133A er at de er omtrent like stabile. Hvert enkelt kort har jeg opplevd små ting med her og der. For eksempel har LX og tidlige BX-kort problem med AGP-porten og strømsultne grafikk-kort. Men jeg må nok si at VIA har skaffet meg størst hodebry. Jeg brukte til sammen 3-4 uker på å finne ut av (små)problem med eksisterende og nytt utstyr:

1. USB ISDN TA kræsjet maskinen titt og ofte. Feilsøkte alt uten å mistenke USB. Dette hadde jo virket upåklagelig på LX og BX-korta. Vel 2 uker før jeg fant ut av dette.

2. Brenner ville ikke fungere skikkelig med DMA aktivert. Brukte ca 2 uker på å finne en løsning. Viste seg at det AGP-driveren som skapte problemet, men hvem kunne tro det. Etter å ha installert 4.10 og nå 4.10b fungerer alt glimrende.

Til orientering bruker jeg W98SE.

Kort sagt tror jeg må du nok påregne en del mer arbeid dersom du støter på problemer med VIA. Spesielt er USB-støtten noe som kan skape problem. Etter det jeg har fått med meg i mine runder, blir det hevdet av enkelte at VIA følger USB-spec til punkt å prikke. Intel er litt mer "slingrete", slik at USB-produkt som ikke tilfredstiller 100% specen fungerer likevel.

Uansett har jeg nå fått VIA-problemen litt på avstand og er rimelig fornøyd, men jeg må nok innrømme at det var en stund jeg var veldig nær å skifte over til Intel-plattform.

Lenke til kommentar

Forstod det slik at nforce hadde en del driverproblemer i starten, er dette rettet på?

Ytelsen var jo heller ikke til å rope hurra for vs 266A.

La oss si at vi har en 50 år gammel husmor som bruker maskina til div tekstbehandling, regneark kopiering av CD-er og redigering av lyd,

DET stiller kanskje saken i ett annet lys, har ikke lyst å kjøre 10 mil bare for å fikse drivere.

Har hatt apollo pro 133a sammen med intel, og stabilliteten var aldri noe problem etter at jeg hadde konfigurert systemet over tid.

Men kom det feks ett nytt spill eller ett nytt prog hente det ofte jeg måtte oppdatere drivere på hk/chipsett for å få det til å gå.

Det er dette jeg vil unngå.

Har vel også lurt litt på SIS selv om de i fortid har et noe frynsete rykte.De seneste raporter jeg kjenner har ikke noe spessielt å utsette.

Lenke til kommentar

Ang. VIA... jeg hadde VIA KT-133 (ikke A), sammen med en Tbird 800 tidligere og det var til tider en anelse ustabilt - noe jeg til en viss grad mener at er SBLive'n min sin feil - kjent problem vettu :smile:

Nå har jeg derimot VIA KT266A/XP1600+ og jeg har aldri vært bortimot en mer stabil maskin enn det. SBlive'n er ikke noe problem heller nå.

Lenke til kommentar

Har en t-bird 1400 på et amd/via hybird HK, Arbit kg7 og win2k som OS. Har aldri hatt noen problemer i det hele tatt. Det skal sies at jeg heller aldri har hatt et Intel basert system, så om Intel er mer stabilt enn et AMD system kan jeg ikke uttale meg noe om. Har flere kamerater med via chipset og de har heller ingen problemer, så jeg tror at "rykte" om at amd-via kombo er ustabilt er sterk overdrivet. Viss du er ute etter et bra hovedkort, så skal HK basert på SiS chipsettet være et godt alternativ, kjenner noen som har det, og de er svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-24 17:36, mFaFa skrev:

Mentor
; Jeg vil legge til at hvis du sitter med TBird 1400 + ABit KG7 hovedkort har du ingen AMD/VIA hybrid. KG7 korta har AMD760 chipset.

AMD760 chipsettet er bare northbrigde. DVS det kan ikke funke uten en 3.parts southbridge. Og hittil er det (dessverre) ikke laget amd760 kort med annet enn via southbridge.

Uansett så begynner dette chipsettet å bli utdatert.. sammenliknet med både nforce og kt266a er det både dyrt og tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...