Gå til innhold

Måtte klokke ned etter overgang til vannkjøling?!


diss

Anbefalte innlegg

Bach: Har ikke sjekket avtrykket, men jeg skal gjøre dette senere. Dersom det ikke er skikkelig avtrykk, så skal jeg bruke fint sandpapir rett på chipsettet om jeg har forstått deg rett?

du må IKKE bruke sandpapir rett på chipset. du må planslipe blokka. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bach: Har ikke sjekket avtrykket, men jeg skal gjøre dette senere. Dersom det ikke er skikkelig avtrykk, så skal jeg bruke fint sandpapir rett på chipsettet om jeg har forstått deg rett?

du må IKKE bruke sandpapir rett på chipset. du må planslipe blokka. :thumbup:

Waterchill blokkene er plan, chipset på NF7-S V2 er ikke alltid det. Plansliping av chipset er nesten ett must for hardcore overklokkere med NF7.

 

Det er INGEN vits å planslipe en waterchill blokk...

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Bach: Har ikke sjekket avtrykket, men jeg skal gjøre dette senere. Dersom det ikke er skikkelig avtrykk, så skal jeg bruke fint sandpapir rett på chipsettet om jeg har forstått deg rett?

du må IKKE bruke sandpapir rett på chipset. du må planslipe blokka. :thumbup:

Har planslipt tre NB og to GPU med stort hell.

Så jeg tør vel påstå metoden fungerer.

Lenke til kommentar

Nå sjekket jeg plansliping på waterchill blokkene, og den så ganske bra ut, så jeg tror ikke jeg retter på det i første omgang! Hva må jeg bruke for å planslipe chipsettet da? Vanlig fint sandpapir?

 

For øvrig så har jeg satt små kobber ribber på hver mosfet, uten at det ser ut til å forandre på noe. Jeg hadde håpet at det skulle øke varmeavgangen fra brikkene, men det har ikke forandre noe på stabiliteten ennå iallefall.

 

Når det gjelder 3,3v spenningen, så varierer den mellom 3,38v og 3,39 v.

12v varierer mellom 12,04v og 11,92v.

Dette er ifølge motherboard monitor 5 etter å ha kjørt prime95 i 5 minutter.

 

Jeg skal forsøke å sette en 80mm vifte over mosfets for å se om det hjelper. (Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal feste den?)

Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort og cpu, samt waterchill med antartica blokka (kun cpu og chipset). Opplever nøyaktig samme "problem" som du, får ikke opp fsb i mer enn 203 MHz.

 

Spent å høre hva du gjorde, hvis du skulle få ordnet opp i det.. Frustrerende kjedelig dette her.

Lenke til kommentar

En annen ting å sjekke ut er hvor høyt du kan stille FSB før det blir krøll.

 

Sett ned MP til 8 eller noe slikt, øk deretter FSB til 205 og kjør Prime95 i 10minutter, dersom den er stabil øk med 5mhz i FSB til du kommer opp mot 215FSB, deretter øker du med 1 og 1 mhz med 10min prime95 for å sjekke stabiliteten.

 

Vesentlig her er å sette minneinstillingene til greie levels, så du faktisk vet at det er hovedkortet som blir testet. Selv kjørte jeg mitt nf7-s V2 opp til 250FSB med minnet mitt (Corsair TwinX 3200LL) på cas 2.5-7-7-11 for å se om det var stabilt eller ikke. Cas 3 ser det ikke ut som det lønner seg å bruke med nForce2...

Lenke til kommentar
Nå sjekket jeg plansliping på waterchill blokkene, og den så ganske bra ut, så jeg tror ikke jeg retter på det i første omgang! Hva må jeg bruke for å planslipe chipsettet da? Vanlig fint sandpapir?

Vannslipepapir fungerer best, og slipinga gjøres tørr (uten bruk av vann el. )

Kan kjøpes stort sett over alt og pleier å koste en 10'er arket.

Start med 180-papir ellers blir du aldri ferdig.

Slip helt til den hvite skriften i midten begynner å forsvinne.

Avslutt med 600-papir.

 

Hensikten er å få størst mulig kontaktflate mellom chip og kjøler.

Å bruke kjøleren som "pussekloss" er derfor det beste. Men et eller annet som er plant fungerer like godt.

Slipinga går lettest om man river/klipper papiret i strimler som er like brede som "pusseklossen".

 

For å sjekke kontakflatene:

Vanlig hvitt goop smitter best. Legg et tynt lag på chip'en og sjekk avtrykket på kjøleren. Rengjør skikkelig (bakelittstøvet sitter ganske godt) , legg nytt goop (sjøl foretrekker jeg AS3 ) og monter kjøleren.

 

------------------

Montering av ekstravifte til MosFet, feks.

http://www.overclockers.com/tips1141/

Lenke til kommentar
En annen ting å sjekke ut er hvor høyt du kan stille FSB før det blir krøll.

 

Sett ned MP til 8 eller noe slikt, øk deretter FSB til 205 og kjør Prime95 i 10minutter, dersom den er stabil øk med 5mhz i FSB til du kommer opp mot 215FSB, deretter øker du med 1 og 1 mhz med 10min prime95 for å sjekke stabiliteten.

 

Vesentlig her er å sette minneinstillingene til greie levels, så du faktisk vet at det er hovedkortet som blir testet. Selv kjørte jeg mitt nf7-s V2 opp til 250FSB med minnet mitt (Corsair TwinX 3200LL) på cas 2.5-7-7-11 for å se om det var stabilt eller ikke. Cas 3 ser det ikke ut som det lønner seg å bruke med nForce2...

 

Nå har jeg gjort dette, og testet for hvert fsb steg oppover, og jeg havnet på 231 fsb før det hele begynte å krølle seg. Nå er jeg litt usikker. Betyr dette at hovedkortet mitt klarer å kjøre en fsb opp til 231, og at det er prosessoren som nå står imot? Prosessoren lå på ca 1,85ghz med mp på 8 og 231 fsb. Eller er det minnet mitt som er for dårlig? jeg satte innstillingene på 2,5-7-7-11. Da maskinen begynte å stritte imot denne gangen, så kom ikke den velkjente blåskjermen, men nå nektet maskinen å boote i det hele tatt, det eneste som kom var en slags "ambulanse" hyling fra pc speaker (det samme skjer dersom jeg forsøker å sette timingsene lavere enn 2,5-3-3-8). Jeg har planer om å bytte ut min 2x512mb twinmos (uten winbond) til geil pc3500 golden dragon, kommer dette til å hjelpe?

 

Forøvrig: Bach, takk for gode råd og link! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg forsøkt litt frem og tilbake med fsb og mp. Jeg har beholdt minne timingsene på 11-7-7-2,5. Uansett om jeg har lav mp og høy fps, eller lav fps og høy mp, så virker det som om maskinen blir ustabil i området rundt 2,38ghz. Den spontan booter midt i operasjoner, som prime95 og hot cpu tester. Kommer jeg da tilbake til problemet vedrørende for varme mosfets og/eller at cpu rett og slett ikke takler mer igjen?

Lenke til kommentar
For å sjekke det kan du jo prøve 166FSB x 14 først detter 14.5

 

Prøvde dette, men da jeg satte mp til 14,5, da nektet pcen å boote opp. Ambulanse lydene kom. Med fps på 166 og mp på 14,5, så kommer jeg over 2,4ghz, så det kan virke som om det er en grense på 2,38ghz på denne prosessoren. Det er litt synd, for jeg hadde håpet å presse den et stykke lengre. Er det noen vits å bytte til en xp2800+ barton selvom mp på de nye amd cpu'ene er låst?

 

Ettersom jeg ikke klarer å klokke cpu lengre, så får jeg prøve å presse max ut av resten av komponentene mine. Har satt minnet til 2-3-3-7, og kjører nå mitt radeon 9500 softmoddet til 9700pro med kjernefrekvens på 415mhz og minnefrekevs på 630. Rimelig greit :) Får se om de nye golden dragon brikkene kommer til å hjelpe litt.

 

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Bach: Har ikke sjekket avtrykket, men jeg skal gjøre dette senere. Dersom det ikke er skikkelig avtrykk, så skal jeg bruke fint sandpapir rett på chipsettet om jeg har forstått deg rett?

du må IKKE bruke sandpapir rett på chipset. du må planslipe blokka. :thumbup:

Waterchill blokkene er plan, chipset på NF7-S V2 er ikke alltid det. Plansliping av chipset er nesten ett must for hardcore overklokkere med NF7.

 

Det er INGEN vits å planslipe en waterchill blokk...

sorry. men jeg trodde ikke det ver helt bra lissom. hvordan skal du planslipe en åpen kjerne da? er ikke det litt risky?

Lenke til kommentar

Pussig.. Nå er jeg kommet til et punkt på min cpu hvor det ser ut til at ingenting hjelper med å få den over 2,38ghz.

 

Qwseyvnd: Du har jo kjørt med hastigheter over den du har med vannkjøling, så det er rart. Det jeg gjorde var å forsiktig overklokke på nytt, 1 steg på fsb om gangen, hvor jeg tilslutt havnet på et ghz punkt som var høyere enn jeg hadde ved luftkjøling. Utover det er jeg ikke riktig sikker på hva du kan prøve, annet enn det som er nevnt i denne tråden iallefall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...