Gå til innhold

Måtte klokke ned etter overgang til vannkjøling?!


diss

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Idag har jeg støtt på et problem jeg ærlig talt må innrømme at jeg ikke trodde jeg kom til å støte på. Jeg har kjøpt et vannkjølingssett fra Acetek (Waterchill med cpu+gpu og chipset kjøleblokk). Jeg har installert det nøyaktig slik bruksanvisningen viser, og etter å ha kjørt Hot CPU tester i 2 timer, så viser cpu 48 grader celsius. Temperaturen på cpu idle er 42 grader celsius. Tempen inne i kabinettet er 32 grader C.

 

Men! Etter å ha installert vannkjølingssettet så måtte jeg klokke _ned_ maskinen for at den i det hele tatt skulle boote opp! Når jeg tidligere hadde luftkjøling (med mer enn nok vifter til å overdøve et nordsjø helikopter i atlanterhavsstorm), så kjørte jeg min AMD 2500Xp+ på 212fsb * 11mp = 2332 mhz. Men etter å ha installert vannkjølingen, så er ikke maskinen stabil i hastigheter over 203 * 11 = 2233 mhz! Jeg har 1,8V over cpu, og kjører 2,8V over rammen.

 

Jeg synes dette er ganske rart. Med luftkjølingen, så lå tempen ved full load på ca 65 grader C, og nå er den nesten 20 grader mindre, men likevel er ikke maskinen stabil ved hastigheter som ikke er i nærheten av før. Hva kan dette komme av? Har dere ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulige ikke dette blir _helt_ riktig, men... Er jo ikke bare cpu, nb og gpu som skal ha kjøling... mosfet brikkene trenger også gjerne litt kjøling - og om jeg forstår deg rett ( :p ) var det ganske god luftstrøm i kabinettet ditt tidligere - som kanskje har sørget for å holde disse kjølige nok? Bare et tips..

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

 

Joda, jeg har kjøling på mosfet brikkene. Jeg har små kobber ribber som jeg har satt på hver mosfet brikke. Før hadde jeg 2*80mm vifter som blåste luft over mosfet brikken og inn til cpu, men de er fjernet nå til fordel for en 120mm vifte som trekker luft gjennom radiatoren og inn i kabinettet.

 

Jeg mener jeg fortsatt har god nok luftgjennomstrømning i kabinettet da jeg har 2 stk 80 mm vifter og en 120mm vifte som sørger for det. Dessuten viser aida 32 at jeg har 32 grader celsius i kabinettet (ved avlesning av av temp så har maskinen stått på i vel 6 timer.)

 

Jeg forsøkte forsiktig å overklokke igjen isted, og da godtok maskinen at jeg satte den til 204fsb*11mp=2244mhz. Uansett, det er rart at det skal være så vanskelig å få den lenger da den velvillig lot seg klokke til 212fsb*11mp=2332mhz da pcen i sin helhet var luftkjølt. :ermm:

Lenke til kommentar

Har nå også sjekket om blokken står hardt nedpå flatene de skal kjøle, og etter hva jeg kan se så ser det slik ut. Skruene lar seg ikke skru særlig lenger ned, og blokkene sitter hardt fast. Mellom blokkene og flatene som skal kjøles har jeg brukt artiv silver 3.. :cry:

Lenke til kommentar
Har nå også sjekket om blokken står hardt nedpå flatene de skal kjøle, og etter hva jeg kan se så ser det slik ut. Skruene lar seg ikke skru særlig lenger ned, og blokkene sitter hardt fast. Mellom blokkene og flatene som skal kjøles har jeg brukt artiv silver 3.. :cry:

Men sjekk avtrykket.

På mitt NF7 var chipen _ikke_ plan. Var bare kontakt langs kantene og ikke i midten. Og da hjelper det ikke uansett hvor hardt blokka sitter. Samme var tilfelle på et ASUS A7N8X. Fylle opp med ekstra goop er en dårlig løsning.

På mitt kort brukte jeg smergelpapir (180 og 600, uten vann) og etter planslipinga er maskina stabil med 230MHz fsb. "Orginalt" stoppa det på ca 200.

Lenke til kommentar

har du 2500+ ?

 

isaffal så synes jeg det er RART! får jeg kjører den i 11*223 med vannkjøling med ca 30 idle.. å har ingen problember. vet ikke men har hørt at hjemmelaget vannkjling får du som oftest before enn kjøpet.. ( ja. jeg har hjemmelaget )

 

MEN!! jeg hadde litt problemer med tempen i starten. det jeg gjorde var at jeg tok av kab.døra, så satte jeg en stor "hveranda" vifte utenfor. ( størrelse på vifta er ca 30 -40 Cm ) etter at jeg har brukt den så har tempen gått ned ca 10C :)

 

håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

*Magnus*: Ja, jeg har 2500+. Jeg skal sjekke over kjølingen en gang til, idle ser det ut til at maskinen holder jevnt litt over 40 grader (ifølge sensor i aida32.)

 

Bach: Har ikke sjekket avtrykket, men jeg skal gjøre dette senere. Dersom det ikke er skikkelig avtrykk, så skal jeg bruke fint sandpapir rett på chipsettet om jeg har forstått deg rett?

Lenke til kommentar

fjerner du viftene så blir det jo dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet og mosfets etc blir ikke kjølt skikkelig, det at du blåser varmluft inn i kabinettet hjelper ikke så mye...

 

Sett radiator utenfor eller bakerst i kabinettet og sug luften ut, sett en 80mm vifte over mosfets og se om det hjelper

Lenke til kommentar

En kamerat av meg hadde det samme problemet.

 

det han gjorde var å "vrikke" litt på cpu blokka, og tempen sank 10 grader.

 

og hvilken rekefølge har du på delene?

 

det beste er vel: tank->cpu->nb->gpu->radiator->tank->osv...

muligens at det finnes en bedre plassering på radiatoren men jeg har ikke så mye peiling på vannkjøling

Lenke til kommentar
radiator->cpu->nb->gpu->tank->pumpe->radiator

Det er akkurat denne rekkefølgen jeg har. Har også passet på å sette blokkene slik at det ikke danner seg luftbobler inne i blokkene. Skjønner ikke helt dette. Har sjekket avtrykket på cpu, og det ser ut til at det er full kontakt der. Prøvde å ta av blokken på NB også, men den sitter som limt! Den glir frem og tilbake, men slipper ikke taket- det tolker jeg som om det full kontakt- eller er det feil ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var rart. i og med at cpuen er kaldere nå enn med luftkjøling.... Sikker på at du ikke har rota i innstillingene dine?

 

For det er jo ikke akkurat slik at dataen din tenker:

 

"Nei pokker heller, nå er det vannslanger inni meg, nå skal vi være slem og ødelegge klokkinga til diss" :nei:

Lenke til kommentar

Siden sist har jeg demontert og montert igjen systemet 2 ganger for å eliminere eventuelle "kontakt mangler", men tempen viser fortsatt det samme. Etter å ha lest overklokking.no sin test av asetek waterchill, så ser ikke temperaturene mine ut til å være spesiellt unormale. Jeg har også forsiktig forsøkt å klokke cpu, og har faktisk kommet helt opp til 2,4ghz! Den er riktignok ikke helt stabil, men setter jeg den et hakk ned, til 2,38ghz ca, så er den helt stø. Dette er jo lengre enn med luftkjølingen, så nå kan jeg ikke klage! :) Har planer å å bytte ram, sette inn 2x512mb geil golden dragon pc3500, se om det hjelper litt.

 

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

OK skal se om jeg kan hjelpe litt her... :hmm:

 

noe jeg kan komme på som ingen har nevnt her er om du kanskje har kommet til å skade noen av brikkene/kjernene mens du instalerte delene... det KAN også være at du har fått en bitte liten dråpe vann på et sted på hovedkortet som forbinder to kretser, men at det ikke har kortslutta.... men siden det varierer veldig så høres dette rart ut...

 

åssen speccs har du på pc'en? (hvilke deler har du).

 

når pc'en blir ustabil.. hva mener du med det? booter den? slår den seg av? begynner en å hyle (det gjør min :p)? eller går pcu usage opp i 100% og blir der en god stund...?

 

åssen strømforsyning har du? har du relé kit? det kan være at PSU'en din ikke orker å forsyne pumpa di med strøm når alle komponentene jobber på maks... derfor kutter den strømmen en veldig kort stund, for di den kanskje leser det som spenningsfeil...

Lenke til kommentar

Acid Burn: Takk for mange gode innspill, skal forsøke å svare så godt jeg kan.

 

Det er mulig at jeg kan har fått et dråpe vann et sted, men jeg tror dette er lite sannsynlig. Jeg kjørte settet i 24 timer på kjøkkenbordet for å se etter lekkasjer. Slangene hadde jeg da allerede kuttet i riktige lengder, og da de 24 timene var gått og alt så tett ut, så tømte jeg systemet for vann. Deretter installerte jeg hele kittet inn i dataen uten å demontere det (og ja, det var vanskelig :)). Så var det dobbelsjekking av alle slanger og at de satt godt i. Deretter fyllte jeg tanken med en trakt med lang "tut". Jeg har i tillegg sjekket datan daglig den siste uken for å se etter spor av vann, men det er fullstendig tørt der inne.

 

Når pcen blir ustabil, da skjer det egentlig bare skjedd èn ting, jeg får blåskjerm med en eller annen form for windows error. Får ikke lest feilmeldingen, da maskinen booter med engang.

 

Specs:

 

Amd xp2500+

Abit NF7-S v 2.0

Twinmos 2x512mb pc3200

Connect 3D radeon 9500 -> 9700pro

WD Raptor 36,7gb

Seagate 120gb

Soundblaster Audigy

Highpoint S-ata kontroller (4 kanaler)

Intern 6in1 kortleser

2 stk cdbrennere

1 stk floppy

1 stk 120mmvifte

2 stk 80mm vifte

Asetek Waterchill, cpu, gpu, nb

 

Alt dette er montert inn i et chieftec midi tower, og jeg bruker den strømforsyningen som fulgte med der, chieftec 360w.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt prime95 og logget bevegelsene i spenningen på psu. Det ser ut til at spenningen på core (som jeg har satt til 1,9v) beveger seg jevnlig mellom 1,87v og 1,9v. Er dette grunn god nok for å gi en ustabil maskin? Med ustabil i mitt tilfelle mener jeg at pcen alltid gir meg blåskjerm med en windows error før den rebooter. Noen annen for for bråstopp har jeg ikke opplevd ennå..

Lenke til kommentar

Det skulle ikke by på problemer. Det er veldig god spenning. Sitter med nesten lik HW og spenningen varierer endel mer hos meg uten å by på problemer.

 

Det som jeg tror kan være en av årsakene hos deg er at mosfets ikke får god nok kjøling da den PSU`n du har ikke har vifte i bunn (over mosfet`s) som da ville sørget for sirkulasjon rundt mosfet`s.

 

Men hva var 12V og 3.3V ved de spenningene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...