Signatur Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) Du må skille mellom u-land som er så fattige at befolkningen sulter og u-land som har billig arbeidskraft og nok mat til eget behov. Det er mange flere land som tilhører den siste gruppen enn den første. Den billige arbeidskraften kan brukes til å produsere både råvarer og foredlede varer som kan selges for relativt gode priser til i-land, men tollmurene hindrer dette. Dette vil jo være med på å utgjevne forskjellen i verden, og det kan du som god kommunist vel ikke være uenig Olsen? De aller fattigste landene vil jo selvfølgelig trenge hjelp til å bygge opp en stabil matproduksjon, men også her kan det i mange tilfeller lønne seg å selge feks frukt (som er relativt dyrt og gir lite næring ) og kjøpe inn feks ris (som gir veldig mye næring per krone) Endret 15. mars 2004 av Signatur Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Om landet har nok mat til folket, så er det ikke ett u-land vil jeg si. Problemet er jo at det sjeldent er lokale selskaper som produserer varene og behandler arbeidsselgerne med respekt, men multinasjonale rasshøl selskap som behandler arbeidsselgerne som slaver. Men at bedrifter i fattigere land skal kunne selge varer til oss i vesten ser jeg ikke noe galt med, og jeg er for å fjerne tollmurene. Dog er jeg imot unødvendig frakt. Som f.eks. at Peru skal selge poteter til oss, eller at vi skal frakte fisk til Kina, hvor de foredler den og frakter den tilbake hit. Samme gjelder igrunn veldig masse produksjon. Som f.eks kjeks produksjon. At vi har en kjeks fabrik i Europa, og en i USA hvor det produseres forskjellige typer kjeks, og de forskjellige typene kjeks blir fraktet over atlantern, istedenfor å sende over oppskriften. Men selvfølgelig, under kapitalismen er det umulig å få gjort noe med denne utrolig unødvendige transporten som fører med seg utrolig mye forurensing. Det er flott at Asia selger te til oss osv. Angående det siste avsnittet ditt. Hvorfor ikke hugge ned frukttrærne og dyrke korn der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå