Gå til innhold

Billigere kjøtt


Anbefalte innlegg

Jeg er fattig student som stadig er kjøttsulten. Da kjøtt (og særlig kjøttdeig) er dyrt i Norge har jeg sjeldent rå til å spise kjøtt hver dag, noe vi i kjøttets venner (KV) synes er synd. Jeg vil ha taco/burritos til middag 2 ganger i uka. Så er spørsmålene:

1.Synes dere at kjøtt og mat generelt er dyrt i Norge?

2.Ville du ha lagt om kostholdet i stor grad hvis matprisene f.eks ble halvert?

3.Vil du støtte et forslag med økte avgifter på produkter med mye fett og sukker, som chips og cola, med en tilsvarene subsidiering av frukt og grønt (gjerne fra Norge)?

4.Synes du man burde fjerne all moms på mat, da denne momsen slår ganske likt ut (En rik person spiser ikke så mye mer enn en fattig)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja det er altfor dyrt, selv om man får kjøttdeig for 20,- kg nesten hele tiden.

 

2. Vet ikke om kostholdet hadde blitt endret? Blir bare teoretisk.

 

3. Jepp økte avgifter på sjokolade, chips, fastfood f.eks, så slipper vi skam-feite folk som i US. Sier ikke vi skal blakke folk med søt-tann, men dyrere enn sunnere varer!

 

4. Moms på mat kunne godt vært fjernet, hvis matvarene ble billigere. Men momsen ble jo redusert for en tid siden, men matvare butikkene har skrudd prisene opp igjen!?! Lavere mat varepriser generelt på alle "nødvendige" varer som feks: melk, brød, frukt, kjøtt, osv burde vært innført i dette bonde landet for lenge siden. Det er faktisk en skam at Norge har så høye matvarepriser!

 

edit; matvare prisen er ikke lav i Norge, selv om statistikken sier at den er "relativ" lav. Dette går utover folk flest faktisk. gjennomsnittslønna er høyere enn antallet som faktisk har den.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

1. Ja, mat er dyrt i Norge. Spesielt om du har et sunt og balansert kosthold. Ser at noen skriver man kan få en pakke kjøttdeig til 20 kroner. For det første inneholder det ofte opp mot 22% fett og det er et blandingsprodukt. Gudene vet hva salgs rester slakteriene kverner opp og selger som kjøttdeig. Ikke spesielt sunt. Karbonadedeig, som er kvernet storfekjøtt koster opp mot en femtilapp.

 

2. Tja, ville kanskje spist mer økologiske varer og slikt. Jeg har et bra kosthold fra før.

 

3. Nei. Jeg ville heller støttet et forslag om økt kunnskap om kosthold blandt befolkningen. Tror mange vil få en aha opplevelse når de faktisk ser hvor mye sukker de stapper i seg i løpet av et år. Jeg er klar over at denne bevisstheten har blitt veldig mye bedre i løpet av de siste årene.

 

4. De som tjener mest på å kutte momsen på mat er butikkeierene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg har ofte lyst til å spise mer sunt men det blir alt for dyrt.

Da ender det som regel opp med en Grandiosa (eller egad! en Classico!)...

Noe er galt når en pizza koster 16kr og en liter melk koster ca 10kr...

 

De burde gjøre som i USA: alle matvarer uten moms.

Eller, de kunne kanskje hatt moms på raffinerte varer... det hadde jeg gått med på. Moms på kanskje 10%.

 

Det skulle gå an å spise sunt i dette landet uten at man må blakke seg...

For de av oss uten en jobb, så hjelper ikke inntekt/matvarepris ratioen i forhold til andre land... som f.eks. oss studenter...

 

Jeg har prøvd å spise hvitt kjøtt nå isteden for kjøttdeig 24/7, men det blir rett og slett for dyrt...

Og grønnsaker? Forget about it...

Lenke til kommentar

I US så er det ikke tax på NØDVENDIGE VARER/ARTIKLER (dvs, skal ikke si for hele US, men ihvertfall i Florida). Dvs at varer som er nødvendige for å overleve, mat, tepper og radioer(type to-veis, tornado) slipper moms. Slik burde det også være i Norge. Så ville kanskje en del av de usunne menneskene som lever her, velge igjen og spise sunnere.

Lenke til kommentar
I US så er det ikke tax på NØDVENDIGE VARER/ARTIKLER (dvs, skal ikke si for hele US, men ihvertfall i Florida). Dvs at varer som er nødvendige for å overleve, mat, tepper og radioer(type to-veis, tornado) slipper moms. Slik burde det også være i Norge. Så ville kanskje en del av de usunne menneskene som lever her, velge igjen og spise sunnere.

er det momsfritak på all mat? eller bare sunn mat?

 

I Norge trenger vi ikke momsfritak på radioer, men hva med truger og ski?

Lenke til kommentar
I US så er det ikke tax på NØDVENDIGE VARER/ARTIKLER (dvs, skal ikke si for hele US, men ihvertfall i Florida). Dvs at varer som er nødvendige for å overleve, mat, tepper og radioer(type to-veis, tornado) slipper moms. Slik burde det også være i Norge. Så ville kanskje en del av de usunne menneskene som lever her, velge igjen og spise sunnere.

når det gjelder kosthold blant befolkningen tror jeg ikke usa er noe bra forbilde. snarere tvert imot.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Er ikke nødvendig å subsediere frukt og grønt. Hvis vi hadde fjernet tollmurene på disse varene hadde de blitt halvert i pris, minst. Samtidig hadde vi hjulpet fattige land til å få solgt sine varer og så kan vi kutte ut u-hjelpen. :thumbs:

Jepp, så kan de sulte istedenfor. Siden de har solgt all maten for en slikk og ingening og ikke har noe å spise.

 

Forresten, fjern moms på mat og husholdningsutstyr som vaskepulver, såpe, kluter etc. Fjern også idiotiavgifter som sukkeravgift, hvitsjokoladeavgift etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...