Gå til innhold

NoiseControl "Silverado" takler ikke XP 1800+ ?

shodan

Anbefalte innlegg

I min nye stillegående pc skulle liksom Silverado vifra til en pris av nesten 700 kr være prikken-over-i'en. Fikk beskjed fra forhandleren at den taklet XP 1800+ greit på 8 volt...

Svært skuffet konstaterer jeg at CPU temperaturen ligger konstant på 60 grader ved normalt bruk :sad: Noen andre som har erfaring med Silverado og tilsvarende CPU?

Jeg brukte i tillegg Arctic Silver III for å oppnå ekstra kjøleeffekt.'

Ettersom hovedkortet automatisk slår seg av på 65 grader så er det ikke mye å gå på :wink:

*urk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres utrolig merkelig ut.

Jeg mekket litt på min kjøleribbe en dag. Har en ThermalTake Volcano 7 med en Enermax 80mm vifte. Jeg har satt denne på under hakv hastughet, og fått oppgitt en temperatur etter lang spilletid på 47 grader!

Har en XP1700, bruker ArticSilver2

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-23 21:48, shodan skrev:

I min nye stillegående pc skulle liksom Silverado vifra til en pris av nesten 700 kr være prikken-over-i'en. Fikk beskjed fra forhandleren at den taklet XP 1800+ greit på 8 volt...

Svært skuffet konstaterer jeg at CPU temperaturen ligger konstant på 60 grader ved normalt bruk :sad: Noen andre som har erfaring med Silverado og tilsvarende CPU?

Jeg brukte i tillegg Arctic Silver III for å oppnå ekstra kjøleeffekt.'

Ettersom hovedkortet automatisk slår seg av på 65 grader så er det ikke mye å gå på :wink:

*urk*

Hadde tidligere tenkt å kjøpe denne kjøleren selv, men trakk meg da jeg så hvor elendige kjøleribber den har.

Da valgte jeg rett. Godt å få det bekreftet. Det er jo logisk at når temperaturen øker så vil silverado få større problemer enn enn vanlig kjøler (som f. eks. min) med å ta unna varme pga. det lille antallet ribber.

Men men... Du ble jo en erfaring rikere da. Du bør skifte CPU-kjøleren din til en bedre for å få normal temperatur.

Jeg kjører en XP 1600+ på ca. 37°C idle og ca. 42°C load (med Taisol cgk760 m/kobberbunn).

Har tenkt å oppgradere om noen måneder og skal kjøpe meg ny kjøler i forkant. Har da primært tenkt på Swiftech MCX462B. Se link: http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Denne kjøleren har skikkelig mange pinner og kjøleareal. Bør bli veldig bra med en brukbar Papstvifte.

Kanskje noe for deg også?

Sveinl.

Lenke til kommentar

Enten så er det noko feil med temperaturmålaren din, eller så har du gjort noko veldig rart under montering.

Eg har Tbird 1333 med Silverado på 6V og AS2. Da er idle 48 og makstemp på 54 grader. På 12V er eg nede i 34 idle og rundt 40 maks.

Og den Tbirden er vel omtrent like varm som din 1533 XP.

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-23 22:08 ]

Lenke til kommentar

Ola;

Gjorde du noen "triks" mhp montering av silveradoen? Jeg gjorde slik det sto i anvisningen bortsett fra at jeg følgte Arctic Silver III bruksanvisningen når jeg la på pasta.

Det som er rart er at det virker ikke som om det har noe å si hvilken spenning jeg kjører på, den er ~60 på 6 og 10 volt...

Når jeg spiller så ligger temperaturen på ca. 63 grader så jeg venter bare på tidspunktet hvor hele maskinen går ned mens jeg spiller! ;-(

Forøvrig virker det som om den har god kontakt med CPU siden kjøleribba er *varm*

Lenke til kommentar

38 grader er ganske varmt! Du burde prøve å senke tempen i kabinettet. Det er viktig med god lufting i kabinettet. Særlig viktig er det å ha en vifte bak, som trekker ut den varme luten.

Det hjelper ikke med verdens beste luft-kjøler hvis den bare får varm luft å "jobbe med". Jeg har selv en Noisecontrol Silverado kjøler og er kjempefornøyd med den. I skrivende stund har jeg følgende temp i PC`n:

Tower/Kabinett (Lian Li PC-65 USB) : 27C

CPU (T-Bird 1.33 @ 1.53, 1.85 core) : 52C

Dette er med Silveradoen på 10V og Inntaksviftene i toweret på Medium hastighet.

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt før her, du har for varm case temp. Tenk deg at luft temp i rommet er 20 grader. Og case tempen din nesten er 40. Det er 20 grader varmere enn det som er optimalt. Dvs. at silveradoen får 20 grader varmere luft å jobbe med enn det som hadde vært optimalt (selv om du ikke greier å få 20 grader case temp da).

Du burde sette inn noen vifter i kassa di, men som en midlertidlig greie bare for å finne ut at det er case tempen som ødelegger, kan du prøve å ta av sida på kabinettet. Blir ikke helt det samme, men du ser fort tendensen.

Lenke til kommentar

Det er ein del hoverdkort som måler veldig feil temperatur og, opptil 10-15 grader for mykje.

Finn eit vanleg termometer og putt det inn i kassa og sjå om det viser like høg casetemp.

Men dersom casetempen faktisk er så høg, så er det ikkje så rart om cpuen ligg opp mot 60 heller.

Min casetemp ligg på 26-30 grader.

Lenke til kommentar

Hmmm da må jeg kanskje bite i det sure eplet og installere noen kabinett vifter da... :sad:

Litt kjipern ettersom målet mitt var å få en mest mulig stillegående pc med gode spec.

Kan vel kanskje leve med 2 x 12 dB papst vifter. Hvor bør man plassere disse? Jeg har chieftec medium tower med plass både foran og bak.

Lenke til kommentar

Tipper det er best med en vifte som suger luft inn i kabinettet lavt nede og en som blåser ut høyt opp, ettersom varm luft stiger...

Er chieftec kabinettet stillegående? :razz: Er veldig usikker på hva slags kabinett jeg skal kjøpe? (hvilket av chieftec kabinettene er det du har..)

Lenke til kommentar

Jeg har Chieftec DX01BD med Noisecontrol PSU (mod'et Enermax PSU) og Noisecontrol støydempingsmatter. Så kabinettet er stillegående. Må nok muligens putte inn 2 stk 12dB papst kabinett vifter, men håper inderlig det ikke påvirker støynivået noe særlig!

Det som bråker mest tror jeg er Geforce 3 kortet, men den tørr jeg ikke gjøre noe med ettersom den er sinnsyk på overklokkinga; Gainward [email protected]/487 :smile:

Hadde CPU'en bare vært kjøligere så hadde alt vært superdigg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...