Gå til innhold

Hovedkort feil?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problen jeg håper noen av dere kan hjelpe meg å løse.

Her er problemet:

jeg skal installere win 2000 pro på min brors pc. det fungerer ikke. (det fungerte heller ikke med win 98se) mens den kopierer filer inn til hd`en kommer det opp en melding: Kan ikke kopiere den og den filen. hmm.... tenker jeg. jeg vet at det ikke er no galt med cden jeg installerer fra, heller ikke no galt med ram, hd, skjermkort, cd-rom, floppy, netverkskort, lydkort. jeg tror det kan være no galt med hovedkortet. kan dette stemme? siden maskinen ikke klarer og kopiere en fil? jeg har putta hden til broren inn i min pc. da fungerte det og instalere win2000 pro, men når jeg putta hd`en tilbake i hans pc var ikke windows helt stabilt. gikk ikke ann og installere noen progs og sånt. Hans hovedkort er msi kt3 ultra 2 med amd 1,4 ghz prossesor.

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

mvh

VippeTass

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At windows ble ustabil er fordi dere har forskjellig utstyr i PCen og dette takler ikke windows særlig godt. Hvorfor er du sikker på at det ikke er noen av de andre enhetene enn HK som er problemet. Det første jeg tenkte på var CD-ROM problemer. Skriv ned den eksakte feilmeldingen, dette vil gjøre det lettere å hjelpe. Gi oss en liste over alle hardwarekomponentene i PCen.

Lenke til kommentar

Slett partisjonen(e) på harddisken, og legg de(n) til på nytt. Prøv evt. også å oppgradere bios. Har du ikke prøvet å bytte IDE-kabel, så burde du også prøve det. Du kan ikke bruke den samme harddisken som systemdisk på to forskjellige maskiner - det vil bare skape problemer.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det ikke er no galt med de andre komponentene forde jeg har byttet de ut og testa med de komponentene jeg har i min pc, og den fungerer jo helt fint.

Jeg har sletta partisjonen og lagd en ny. det fungerte heller ikke da. har også bytta ide kabel

Lenke til kommentar

Hva har du gjort for å finne ut at det ikke er ram'en som er problemet. En kamerat hadde samme problemet med ei epox hovedkort og twinmos ram. Kunne ikkje kopiere filene under windows installasjon. Bytta twinmos ram'en med ei noname minne brikke og funka da heilt fint å installere windows. Men når han skulle kjøre diverse program/spill ville pc'en bare reboote. Han sendte pc'en tilbake til komplett og fikk tilbakemelding om at twinmos ram'en var defekt og byttet og at cpu hadde ødelagdt kjærne, kjøpte ny prosessor og nå fungerer pc'en helt fint.

Lenke til kommentar

Kan virke som om hk-et ditt faktisk er noe ustabilt. Hva med PSU og minne? Har du forsøkt å bytte på disse?

Det er kun snakk om feilsøking her. Du må prøve alle komponentene hver for seg til du finner det som er defekt. Finner du ikke noe defekt, må kan du anta at det er inkompabilitet. Det kan jo også være at minne er satt på for aggresive timings, eller at diverse spenninger er for lave/høye.

Lenke til kommentar

alt funka bra med en gang han kjøpte pcen. etter at han hadde brukt den en stund skulle jeg formatere og installere win på nytt. det var da problemet kom. er det nødvendig med biosoppgradering da? når det har funka fint før uten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De gangene jeg har hatt tilsvarende problem så har det alltid vært minne/minnekontroller som var årsaken..

Du/dere er helt sikre på at dere ikke har *knota* noe oppi PC'n (før du begynte å lete etter feil) og greid å "zappe" enten minnne eller kretser på HK med statisk elektrisitet?

De av oss (de fleste her på forumet tipper jeg).. som "tukler" med HK, minne, CPU.. etc. må nok dessverre regne med å ødelegge sensitive komponenter en gang i blant.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...