f_Cannon Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Og når jeg kjører FDISK sies det at jeg bare har 48gig plass !! Og 48 gig er jo plass til Win98 !! Hva i granskuen har skjedd med maskina, etter at jeg bare fikk plugga til én HD til? Ser det er en annen som har samme spørsmål, men det er ikke med samme problemet !! Endret 13. mars 2004 av f_Cannon Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 fdisk benytter vel fat 32, hvis du skal benytte større harddisker må du formatere med ntfs. Lenke til kommentar
f_Cannon Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Åssen får jeg valgt NTFS istede for FAT 32 da? Kommer ikke lenger enn til DOS der skriver jeg C:\format c: Kommer ikke opp no mer Y\N for å formatere ! Lenke til kommentar
Rudolph Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Kanke kjøre win98 med ntfs ! Husket du å gjøre c-partisjonen aktiv da? Endret 13. mars 2004 av Rudolph Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Leeenge siden jeg innstallerte Win98, men du får vel det valget under innstallasjonen av windows? Gå hit: http://www.bootdisk.com/ og søk deg frem til en bra bootdisk, da skulle du ihvertfall få til å formatere, filsystem velger du i windows innstallen Lenke til kommentar
f_Cannon Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Skal INSTALLERE Win98, men FÅR ikke lov. Fordi jeg har for LITE plass 48Gig Får ikke valgt at jeg vil ha NTFS istede for FAT32 når jeg skal formatere disken! Lenke til kommentar
hwlars Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Vistte ikke at Win 98 krevde 48GB, på den maskinen jeg er på nå har 12gb kapasitet, og 6GB er brukt+at mange spill, bilder ++++++++++ er instalert Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 windows krever maks 600mb, dermed har du nok plass men du prøver nok å legge win på feil partisjon Win 98 har IKKE støtte for ntfs (win NT 2000 XP og 2003 har det) derfor kan du ikke formatere som ntfs. Gjør som du tidligere har gjort og lag partisjoner med fdisk pass på at partisjon c: er tom og legg win på riktig partisjon og ikke en ramdrive eller noe. Win 98 har et formateringsprogram innebygd som du kan bruke hvis du booter fra cdn Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Og når jeg kjører FDISK sies det at jeg bare har 48gig plass !!Og 48 gig er jo plass til Win98 !! Hva i granskuen har skjedd med maskina, etter at jeg bare fikk plugga til én HD til? Ser det er en annen som har samme spørsmål, men det er ikke med samme problemet !! Kan jo tenkes Win98 prøver seg på den skjulte partisjonen som win2k og nyere lager... Vet ikke om den vises i Fdisk ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Ett problem er helt tydelig, du bruker feil FDISK. Det er en bug i den vanlige fdisk som lager krøll på disker over 64GB. Et annet spørsmål er om du har partisjonert riktig. Men skaff et bedre verktøy først. Kan anbefale Emergency Boot CD: http://www.simtel.net/product.php?url_fb_product_page=61113 Lenke til kommentar
SS7 Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 fdisk benytter vel fat 32, hvis du skal benytte større harddisker må du formatere med ntfs. Neida. FAT32 kan ha partisjoner på opp til 2TB, men du kan ikke formatere større enn 32GB FAT32 i winXP. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 evt så kan du prøve (hvis disken har støtter det), sette jumperern på "limit diskspace to 2,1GB" (eller liknende), da tror ihvertfall Fdisk at du har en liten disk og vil sikkert ikke lage noe krøll, installer windows, sett jumperen tilbake, kjør partition magic for å få tilbake resten av disk plassen, dette burde funke helt fett, men er litt styr da (bytte jumper to ganger, skaffe partition magic osv...) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Lønner seg å legge windows 98 på en liten partisjon (f.eks. 4 GB) for bedre ytelse. Å legge win98 på en partisjon på en titalls GB partisjon er bare tull. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Les litt om de forskjellige gil systemene på denne siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå