Gå til innhold

Forskjellen på mfc og atl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bry deg med MFC og ATL. Konsentrer deg om kún en ting; C++. Så tar du biblioteker/API'er, som f.eks. de du nevner, litt siden.

 

..og windows GUI (Win32 -biblioteket/API'et m.a.o.) tar du også senere.

 

Start med konsoll-programmer med andre ord.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet er MFC hovedsaklig et klassebibliotek som "wrapper" Windows API. Dette gjør det lettere å utvikle GUI programmer/komponenter (MFC har også andre ikke-GUI relaterte klasser, som f.eks. Sockets, Threading osv..)

 

ATL er et tynt overbygg på COM som gjør det enklere å utvikle/bruke COM (Component Object Model). ATL har også støtte for å lage vinduer, og er spesielt kraftig med det heller dårlig dokumenterte WTL (Windows Template Library).

 

Mange erfarne MFC utviklere foretrekker i dag ATL/WTL for GUI programmering. Men det anbefales ikke for nybegynnere. Du bør ha inngående kunnskaper om hvordan Windows fungerer "under panseret" og erfaring med MFC er heller ikke å forakte.

 

Men du må uansett ha basiskunnskaper i C++ og du bør konsentrere deg om konsollprogrammer i starten (slik som søppel sa). Men når du føler deg moden for GUI programmering er det godt mulig at MFC er et bra valg. Det finnes masse dokumentasjon og eksempler for MFC og du kommer fort i gang uten å konfigurere og bygge diverse biblioteker. Det er heller ingen stor kunst å gå over til et annet GUI-bibliotek senere hvis det er ønskelig (snakker av egen erfaring).

 

I den grad jeg koder GUI foretrekker jeg selv WTL for Windowsutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...