Gå til innhold

Boote med en 3. disk

Anbefalte innlegg

jeg har koblet til

1stk 60 gb hd

1 stk 160 gb hd

1 stk dvd spiller

1 stk cdbrenner

da er er det ikke plass til flere disker.

Har tenkt å koble til en IDE kontrollerkort på en pci bus for at jeg skal hive inn en ny disk . Denne disken er i en skuff som jeg skal frakte med meg til en skole for bruk der til vanlig.

Denne disken er det installert windows 2000 på og en masse andre prog.

Spørsmålet er om jeg kan boote med denne disken? Dvs få valg i oppstart om jeg vil boote med den vanlige c: (Winxp) eller den skuffedisken.

Vil den disken da den er koblet til et tilleggs IDE kontrollerkort boote?

Disken blir brukt som eneste disk på en skole maskin til vanlig men skal da bruke den hjemme på fritiden.

Noen andre måter å sette dette opp på? Mener at boot disken må være på master i primary IDE. Men ettersom dem er fullt opptatt så hvordan blir det da ved innsetting av ekstra kontrollerkort med plass til nye 4 IDE-disker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å boote 2 fysisk forskjellige maskiner med forskjellig hardware med samme windows innstalasjon er tvilsomt at det går. I 99% av tilfella får du blåskjerm på den maskina harddisken ikkje var innstalert på....

Kva er grunnen til at du vil boote fra samme disk?? Du kan bare bruke den som lagringsplass ved jobbing på hjemme pcen.

Bare å kjøpe pci kort som støtter HOT SWAP dvs at du kan ta ut og sette i harddisken mens pcen kjører... Eller skaffe deg en ekstra hdd og eksternt hdd kabinett.

BTW ikkje dump meldinger for å skape "blest" om posten din... Det er forbudt i henhold til rettningslinjene og du er optimist vis tror det bare tar 5min å få svar.....

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

dette er skole maskiner og alle de maskinene som disken brukes på er forskjellig

hovedmaskinen er en p4 2,6 med radeon 9200se kort i og intelchipset på

en annen maskin er en celeron 600 med rage pro kort i

min maskin er en 2.53 med 9700 pro kort i

ettersom det funker i alle de andre maskinene på skolen reger jeg med at den funker hos meg oxo. Poenget er om det vil funke når disken er koblet på en ekstra IDE-kontroller som master der, når de andre diskene er koblet opp samtidig.

Jeg kan seff sette opp forskjellige hardware profiles for at det skal lettere funke med hardwaren i de forskjellige maskinene. men poenget er allikevel:

4 cdrom og disker er vanligvis max på et normalt hk uten S-ata så når jeg skal hive inn mer en det så lurer jeg på om det vil boote fra disken som er koblet opp mot den ekstra IDE-kontrolleren

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

ok for å sette en litt mere forståelig situasjon

jeg vil ha 2 operativsystemer installert på en pc

win xp og win2k

de skal innstalleres på hver sin disk

winxp er på master IDE1 disken altså c:

win2k er på en disk som er koblet på en ekstra IDE kontroller på master ide1

vil et slikt oppsett funke/Boote

kan jeg velge hvilket os jeg vil bruke ved oppstart på normal måte med dette oppsettet

Noen Ærfaringer??

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

No problemo noe av dette som blir beskrevt her. Skaff deg Partion Magic og Boot magic og saken er biff! :thumbup:

Sjøl så har jeg xp, 98 og 2000 på tre forsjellige disker i maskienen min.

Funker flott her.

Ellers så er jo Ghost et flott verktøy til å ta eksakt kopi av win partionen. Denne kan du legge hvor som helst og også bruke som en backup. Raskt går det også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...