Gå til innhold

Kjølevæske

Anbefalte innlegg

Får snart vannkjølings settet mitt og lurer litt på hva jeg skal ha i tanken, grønn kjølevæske fins jo og ser litt kult ut, men jeg kan jo ikke stå på Shell å se i alle flaskene etter grønnfarget type, de fleste kjølevæskene er vel blå? Hvis du vet om en type som funker og som er grønn så vil jeg gjerne vite om den.

Kjølevæske beregnte til bil og MC, er det godt egnet til PC vannkjøling? Det inneholder jo anti korrosjons middler og har god kjøleevne og er langvarig. På flasken står det blandingsforhold hvis det er konsentrat, men hvis man prøver seg på å helle ren konsentrat i systemet så fungerer vel ikke væsken helt som den skal? Er vel bare å tynne i vei med batterivann for å få fin grønn/blå kjølesuppe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så er ikke alle mineralene og kloren i kranvann helt bra for vannkjøling, det reagerer vist med metallene i blokkene og tærer på slangene over tid. Skal ikke si noe sikkert, men hvis du har merket noe til dette så tyder det på at det er noe i det.

Lenke til kommentar

Ser noen skriver frostvæske og andre kjølevæske, er det samme suppa?

Jeg kan jo prøve med batterivann først så avansere og se om det blir noe forskjell med tilsetning. Har litt vanskelig for å tro at det vil bli store forskjellen på et så lite anlegg som det jeg får, kun CPU kjøling.

Lenke til kommentar

I tillegg beskytter frostvæske radiator/pakninger/slanger/etc. mot korrosjon, samt beskytter og smører pumper. Man trenger på laangt nær så konsentrert blanding som man bruker på biler. Med mindre man bor i Karasjokk og liker å ha PC'n på utsiden om vinteren.

Lenke til kommentar
[quote name='Arctic' date='13/03/2004 : 23:55'] I denne sammenheng er det samme suppa ja ;)
Du bør uansett tilsette noe i batterivann som beskytter mot alger og korrosjon, f-eks det jeg nettopp snakket om. [/quote]
Okey, ja det følger med en liten flaske med no rart i så jeg har det i batteri vannet og prøver med det først, så tilsette samme batterivann i kjølevæske og ser om det blir no forskjell.

Takker alle for info! :thumbup:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...