Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst i spill

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu-Siemens Connect2Air WLAN AP-600 trådløst Aksesspunkt og en 3COM Wireless Adapter. Har bredbånd fra NGT (Charlie). Til vanlig surfing er det aldri noen problemer, men i spill-modus så crasher PC'en etter ca 10-15 minutter.

Har tilfeldigvis 2 bredbåndskobblinger akkurat nå fordi jeg nettopp har installert NGT og ville være sikker på at det var stabilt før jeg kobblet ut det gamle. Med det gamle nettet virker alt normalt, men med trådløst mot NGT så crasjer det hele tiden. Det eneste jeg endrer på er disable/enable det ene/andre nettet. Det er hele forskjellen mellom stabilt og garantert crash. Crash betyr at PC'en låser seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har NGT anbefaler jeg deg å deaktivere router funksjonaliteten i Fujitsu-siemens enheten. Det kan du gjøre enkelt ved å endre IP-adressen til 10.1.1.254 (eller 10.0.0.254 om ngt bruker det subnettet). Etter du har gjort det deaktiverer du DHCP serveren. Så flytter du kontakten fra WAN porten til LAN porten.

Merk at det er litt tidkrevende og frustrerende å endre IP-adressen på den Fujitsu-Siemens enheten (les test her: http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=3966)

Lenke til kommentar

Her er en lenke som viser FS sine egen kompatibilitetslistefor hvilke printere som skal virke med denne ruteren.

Kort tilleggsspørmål til forklaringen din; sier du at jeg skal glemme WAN biten og endre LAN IP adressen til en i samme subnett som hos NGT ruteren ? NGT ruteren er vel også DHCP server slik at jeg kan ha flere PC'er bak denne med hver sin IP ?

Skulle vel kunne se dette ved å se på hvilken WAN IP adresse FJ ruteren har nå og det er 10.0.0.5

Lenke til kommentar

Ja har sett at de har kommet med en nå, men det er tre måneder siden jeg testet den. Dessuten er det ikke så mange skrivere den støtter.

Ja det jeg mener er at du skal glemme WAN biten. Du bør endre IP'adressen til en høy adresse i subnettet (f.eks. 10.0.0.254) slik at den ikke kommer iveien med PCene på nettverket.

NGT boksen har en innebygd DHCP-server som deler ut adresser innenfor subnettet den har, og da du sa den hadde 10.0.0.5 vet du sikkert selv hvilke adresser som er mulig (10.0.0.1 (som er ngt gatewayen hos deg) - 10.0.0.254).

Lenke til kommentar

En annen mulighet som jeg har testet ut i flere sammenhenger.

NGT ruter IP 10.0.0.1 NM 255.255.255.0 ( Privat IP range)

WLAN boks innstilles på å motta IP fra NGT boksen(DHCP) Evt settes til fast IP 10.0.0.200 -Denne IP benyttes kun mellom ruterne.

WLAN boksens "interne synlige" IP 192.168.0.1 / 255.255.255.0 (Privat IP range)

WLAN DHCP IP Range 192.168.0.10-192.168.0.110

Dine Pcr skal altså her "se bort" fra NGT boksen i front og kun henvende seg til WLAN boksen.

En annen ting du bør se på: Sjekk hvilke porter det er åpnet for på NGT boksen, slik at de typiske spillportene er åpne.

(NB! Du kople deg direkte til NGT boksen med statisk IP 10.0.0.2 for å få tilgang til adm tool)

Lykke til! :ermm:

Lenke til kommentar

Det er slik det har vært kobblet i utgangspunktet og som skapte problemer. Med det nye oppsettet bruker jeg ikke den trådløse ruteren til annet enn å være en trådløs hub, IP'en får jeg fra NGT boksen. Har ikke fått testet det nye oppsettet grundig ennå, men skal legge inn en post med resultatet her, dvs om det ble bedre.

Et spørsmål, hvordan får du tilgang til admin tools, bruker du bare http://10.0.0.1 ?

Endret av Asak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...