Gå til innhold

Norges holdning til alkohol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ett faktum at franskmenn har en bedre alkoholkultur enn oss?

I prinsippet, jo. For franskmenn er øl og vin en del av hverdagen. Alkohol nytes oftere, men atskillig mer forsiktig - lysten samler seg ikke opp å kulminerer i flatfyll i helgene. For ungdommen, den neste og kommende generasjonen er nok dette forholdet annerledes. Det har noe med en ekstrem velstandsøkning i hele Europa, også i tidligere sterke og rike land som Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

Jeg var nylig i Irland. Der har man relativt liberale alkohollover, men synet av møkkings fulle folk er ikke så frekvent som i Norge. I storbyene, som Dublin, vil du alltid finne eksempler: dette hovedsaklig grunnet ekstrem turisme til byen, men også det faktum at Irland er det land i Europa som kanskje har oppnådd mest med sitt EU-medlemskap. Fra å være et av Europas fattigste land på 1970-tallet, er nå velstanden slående. Foreløpig slo det meg ikke at flatfylla er noe de sliter mest med i Irland, men jeg har på følelsen at det også vil kunne bli et problem der.

Løsningen er ihvertfall ikke å vanskeliggjøre tilgangen på alkohol. Jeg er ingen ekspert på området, men det ligger i kortene - at da vil folk ty til andre middel for å nå sitt mål. Hjemmebrenning og ulovlig virksomhet, spritsmugling og metanolsaker slik vi har her i Norge. Metanol-problemet skyldes åpenbart vår egen alkoholpolitkk - og en tilsvarerende velstandsøkning.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...