FiskePinna Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Vel kan komme med et noe personlig innlegg med "min holdning til alkohol". Jeg stiftet bekjentskap med alkohol ganske seint, faktisk var jeg fylt 16. Før det var det minimalt jeg fikk smake, og aldri sprit. Jeg hadde vært takknemlig om noen hadde stoppet meg da jeg tømte en helfalske på minimalt tid. Det var absolutt bunnnotering mht mitt alkohol-forhold. Etter det har jeg konsumert øl og 96, men har sluttet med sistnevnte da jeg er lei av å bli drita. Har faktisk ikke vært drita siden i høst, og har heller ingen intensjoner om å bli det. For tiden går det mest i polvare og vin, og det fungerer veldig fint. Det er dyrt å måtte bruke 200 + på en helg, men det er verdt det. Mitt forslag mht norske alkoholvaner, er at man ser på de beste nasjonene. Tyskland og Frankrik har begge alkoholtradisjoner de kan være stolte av, og da synes jeg vi bør følge deres fremgangsmåte. Billig og tilgjengelig alkohol, og et uteliv hvor det faktisk er folk på byen før kl 12, da folk ikke må sitte hjemme å shotte før de har råd til å dra på byen. Vin bør i utgagnspunktet ikke koste mer enn melk, da produksjonskostnadene er omtrent de samme. Lenke til kommentar
Jan Andre Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 asså det er ikke lenge siden det ble foreslått at man skulle kunne kjøpe øl på bennsinstasjoner da. men ikke glem at norge er et land med forbud og utgifter mot alt.... Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Huff, ja, man begynner å bli temmelig "trøtt" av alkoholpolitikken til Norge. "KRF-leiren" bruker argumentet "Økt tilgjengelighet fører til økt forbruk". (Forskning har bevisst dette, så det er ikke et direkte feilt argument). Dette er et eksempel på at alkoholpolitikken til Norge bygger på "etablerte sanheter". Men er det ikke slik at Omtrent 50% av all alkoholomsetning i Norge er ulovlig? Så lenge staten fortsetter med de avgiftene på alkohol de har nå, så vil hjemmebrenning bare fortsette å florere, det samme gjelder smuglersprit. Er det dette vi vil? Er oppvokst i en kommune som ennå beholder Ølmonopolet. Husker da jeg som ungdom før en 16.Mai måtte jobbe intenst for å få noen myndige personer til å stikke innom ølutsalget for å handle alkohol til meg. Men selvsagt, det stengte klokken 14.00 Så va måtte jeg gjøre da, for å kunne være med på moroa sammen med mine venner: Jo, i siste liten greide jeg å kjøpe meg en halvliter sprit (selvsagt hjemmebrent) Er det slikt politikerne vil? Vi har andre og viktigere samfunnsproblem i dag å ta oss av i dag enn ølsalg. Og dersom mindreårige skulle få skaffet øl via bensinstasjoner og butikker, er ikke det bedre enn at de går og skaffer seg hjemmebrent og smuglersprit. Tilgjengeligheten på alkohol må økes (øl på bensinstasjoner og butikker 24 timer i døgnet er hellt ok, er fortsatt litt skeptisk til vin i dagligvarebutikker og bensinstasjoner, og i hvert fall ikke brennevin.) Og selvsagt avgiftene må ned. Og en ting til: det samme må aldersgrensene. Det er vell fortsatt stor motstand mot å sette den under 18 år, men man kan i hvert fall ha 18 år på brennevin, for en 18-åring er tross alt myndig å bør få drikke sprit hvis han vil det. Men det ser ikke ut som om politikerne har vilje til handling. Faktisk så jeg nylig info om at Høyre vil senke avgiftene mot svenskt nivåMen en ting lurer jeg på: Hvis det bare er KRF som primært er i mot alt dette, hva er det da vi venter på? Endret 26. juli 2004 av [Protus] Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Trenger vi i det hele tatt en alkohol politikk? Hvorfor ikke slippe løs og la markedskreftene styre? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Fordi markedskreftene ikke vil regulere alkoholkonsum og salg på en fornuftig måte, men på en måte som kun tjener markedskreftene selv. Endret 26. juli 2004 av HalTan Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Fordi markedskreftene ikke vil regulere alkoholkonsum og salg på en fornuftig måte, men på en måte som kun tjener markedskreftene selv. Regulerer forbud og avgifter alkoholkonsumet på en fornuftig måte? Nordmenn har et svært usunt forhold til alkohol i forhold til folk andre steder i Europa, mye på grunn av høye avgifter. Mens franskmenn drikker et glass vin om dagen, går nordmenn på byen og drikker seg fra sans og samling hver helg. Og om de får tilgang på billig alkohol i utlandet, går de helt over styr. Er det fortsatt noen som tror at offentlige inngrep kan ha større positive enn negative konsekvenser på lang sikt? Den eneste måten man kan begrense rusmisbruk på, er ved å endre folks holdninger. Problemet er at Norge har en irrasjonell og altruistisk kultur. Folk flykter fra virkeligheten ved hjelp av rusgifter, og ettersom egoisme er bannlyst, har de heller ingen grunn til å ikke misbruke rusgifter. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Regulerer forbud og avgifter alkoholkonsumet på en fornuftig måte? Sannsyneligvis ikke godt nok, men det motsatte (fritt alkoholmarked) vil garantert ha en negativ kosekvents på våre drikkevaner, debutalder, etc. etc. Nordmenn har et svært usunt forhold til alkohol i forhold til folk andre steder i Europa, mye på grunn av høye avgifter. Mens franskmenn drikker et glass vin om dagen, går nordmenn på byen og drikker seg fra sans og samling hver helg. Og om de får tilgang på billig alkohol i utlandet, går de helt over styr. Nettopp. Vi eier ikke drikkekultur i Norge, nettopp det er også noe av grunnen til at det er nødvendig med et såpass regulativt regelverk angående alkohol i Norge. Straks den gjennomsnitlige nordmann får tak i billig børst i syden, DA blir det haraball. Jeg hørte nylig om en 18 år gammel bekjent som havna på sykehus for pumping etter 14 timer (av to uker) i Spania. Hadde vi bodd i Frankrike ville et enda mer åpent alkoholmarked etter all sannsynelighet ikke gjort et så stort utslag, mens vi i Norge ville opplevd det vi generellt sett opplever når nordmenn flest drar til Spania: Hemningsløs fyll. Er det fortsatt noen som tror at offentlige inngrep kan ha større positive enn negative konsekvenser på lang sikt? Hvilke helsemessige negative kosekvenser har offentlige inngrep, tror du? For det er faktisk det som er viktigst, helsa, og ikke hvor mye du må betale for spriten. Den eneste måten man kan begrense rusmisbruk på, er ved å endre folks holdninger. Lettere sagt enn gjort. Problemet er at Norge har en irrasjonell og altruistisk kultur. Folk flykter fra virkeligheten ved hjelp av rusgifter, og ettersom egoisme er bannlyst, har de heller ingen grunn til å ikke misbruke rusgifter. Rusproblemer har man i de aller fleste kulturer, men spesiellt utagerende er problemet blandt mange av de absolutt minst priviligerte her i verden. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Vi eier ikke drikkekultur i Norge, nettopp det er også noe av grunnen til at det er nødvendig med et såpass regulativt regelverk angående alkohol i Norge. Jeg vil heller si at det er omvendt: Nordmenn har et usunt forhold til alkohol (blant annet) på grunn av den alkoholpolitikken som føres. Høye priser gjør at folk bruker alkohol kun i helgene, men da i store mengder, istedenfor å heller ta ett eller to glass vin om dagen, slik franskmenn gjør. I tillegg gjør regelen om at man ikke kan kjøpe alkohol i butikkene etter et visst klokkeslett at folk hamstrer store mengder alkohol tidligere på dagen for å være sikre på at de har nok, med den følge at de kjøper mer enn de ellers ville ha gjort. Hadde vi bodd i Frankrike ville et enda mer åpent alkoholmarked etter all sannsynelighet ikke gjort et så stort utslag, mens vi i Norge ville opplevd det vi generellt sett opplever når nordmenn flest drar til Spania: Hemningsløs fyll. På kort sikt, ja, men på lengre sikt ville det hatt positive konsekvenser for folks forhold til rusgifter. Hvilke helsemessige negative kosekvenser har offentlige inngrep, tror du? Som sagt vil jeg hevde at nordmenns usunne forhold til alkohol er delvis forårsaket av den alkoholpolitikken som har blitt ført. En annen ting er at høye avgifter øker andelen av smugling, blant annet med fare for forgiftning, men i tillegg tvinges folk inn i kriminelle miljøer, med den følge at de får mindre respekt for lovverket. For det er faktisk det som er viktigst, helsa, og ikke hvor mye du må betale for spriten. Nå bruker ikke jeg alkohol, eller for den saks skyld andre rusgifter, så det er ingen grunn til å antyde at jeg har en snever egeninteresse i å senke avgiftene på alkohol. Den eneste måten man kan begrense rusmisbruk på, er ved å endre folks holdninger. Lettere sagt enn gjort. Ja. Men forbud og reguleringer fungerer i alle fall ikke. Rusproblemer har man i de aller fleste kulturer, men spesiellt utagerende er problemet blandt mange av de absolutt minst priviligerte her i verden. Naturlig nok. Å bruke rusgifter er en måte å flykte fra virkeligheten. Jo verre man opplever virkeligheten, jo større sjanse er det for at man skal henfalle til rusbruk. Venstresidens arbeidsledighetsskapende politikk er derfor også delaktig i økt rusbruk. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Jeg vil heller si at det er omvendt: Nordmenn har et usunt forhold til alkohol (blant annet) på grunn av den alkoholpolitikken som føres. Høye priser gjør at folk bruker alkohol kun i helgene, men da i store mengder, istedenfor å heller ta ett eller to glass vin om dagen, slik franskmenn gjør. I tillegg gjør regelen om at man ikke kan kjøpe alkohol i butikkene etter et visst klokkeslett at folk hamstrer store mengder alkohol tidligere på dagen for å være sikre på at de har nok, med den følge at de kjøper mer enn de ellers ville ha gjort. Kan ikke si stort mer enn at det tror jeg ikke. For det første synes jeg det blir litt VEL søkt å sette utsalgssted og tidspunkt som innvirkende faktor på mengde. For det andre ser jeg ikke helt hvordan Det økonomisk kan gjøres forskjell på å drikke hver dag, og heller drikke "alt på en gang" i helgen. Rent økonomisk er det nok ikke store forskjeller slikt sett. På kort sikt, ja, men på lengre sikt ville det hatt positive konsekvenser for folks forhold til rusgifter. Tviler. La oss se på Danmark, et land med nokså liberale alkohollover, hvordan er egentlig ståa der? ... Som sagt vil jeg hevde at nordmenns usunne forhold til alkohol er delvis forårsaket av den alkoholpolitikken som har blitt ført. En annen ting er at høye avgifter øker andelen av smugling, blant annet med fare for forgiftning, men i tillegg tvinges folk inn i kriminelle miljøer, med den følge at de får mindre respekt for lovverket. Det meste av dette ahr jeg vel svart for, men angående forgiftning: Det er så fantastisk lite det er snakk om i forhold til det store flertallet. Tviler på at det kan forhindres, med mindre alkoholen blir _billig_. Ja. Men forbud og reguleringer fungerer i alle fall ikke. Bedre enn ingen forbud og restriksjoner. Naturlig nok. Å bruke rusgifter er en måte å flykte fra virkeligheten. Jo verre man opplever virkeligheten, jo større sjanse er det for at man skal henfalle til rusbruk. Venstresidens arbeidsledighetsskapende politikk er derfor også delaktig i økt rusbruk. Spar oss, VÆR SÅ SNILL, spar oss. Du blir mer og mer FiskePinna for hver dag som går, men han tar jeg i hvert fall ikke alvorlig. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Håper bare at politikerne nå for viljen i seg og kutter avgiftene, dersom Danmark og så Sverige gjør det først, så har nok Norge ikke noe valg. Bondevik ville jo ha en felles nordisk front mot EU når det gjelder alkoholpolitikk, og skulle ta dette opp på det nordiske statsministermøtet (eller hva det nå var, uansett...) på Island. Hvordan gikk dette? EU-land som Frankrike, Tyskland og Spania har nok en alkoholkultur som er såpass forskjellig fra vår at sjansen for at di skulle heve avgiftene er lik null. De fniser vell av Bondevik & Co. Forresten, en av tingene som også gjør hjemmebrent bedre enn polvarer er fordi det er sterkere. Polvarer er jo som oftest bare 40%, mens hjemmebrent ofte er over 60%, noe som hever verdien, etter min mening. Hvorfor er brennevin over 60% ulovlig i Norge. Er det bare fordi det er for sterkt? Forresten, er det bare en myte at spriten tar fyr dersom den er over 60%? Har sett folk som går til med lighteren for å se om den er over 60%. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Nordmenn drar til Svenskene, Svenskene drar til Danmark Danskene drar til Tyskland Tyskerne drar til Polen Polakkene drar til Latvia ... Og sånn har vi det gående. Men for all del, vi kan ihvertfall komme ned på dansk nivå, bare vi går inn for det. I tillegg ville det være flott å få de som nå kjøper smuglersprit og hjemmebrent, over på polvarer. Tryggere. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Forøvrig, du flamberer jo en del kaker med coqnaq. Det er lovlig i Norge.. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Kunne godt tenkt meg et kraftig avgiftskutt på alkohol. Hvor mange mennesker må bukke under for metanolen før den handlingslammede regjeringen tar affære? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Kunne godt tenkt meg et kraftig avgiftskutt på alkohol. Hvor mange mennesker må bukke under for metanolen før den handlingslammede regjeringen tar affære? Der har vi et poeng. Under all metanolgreiene i fjor fikk jo vinmonopolene øket sin omsetning kraftig. KrF mener da at nordmenn drikker mer.. Tro det den som vil. Får vi avgiftene ned, kjøper flere folk trygge alkoholprodukter, vi får ikke så mange ihvertfall, metanoldødsfall, og staten vil sannsynligvis hove inn like mye avgiftskroner ved at en del omsetning er flyttet over i det legale markedet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Er det ett faktum at franskmenn har en bedre alkoholkultur enn oss? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 ' date='09/08/2004 : 16:45'] Forresten, er det bare en myte at spriten tar fyr dersom den er over 60%? Har sett folk som går til med lighteren for å se om den er over 60%. Det er nok ikke en myte... har gjort dette et par ganger med 96 heh... Fin fin blå flamme på hele bordet Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Er det ett faktum at franskmenn har en bedre alkoholkultur enn oss? Egentlig ikke... I tillegg begynner ungdommer å herme etter skandinaviske drikkevaner... Slik at de får dobbelt opp, både ukedrikkingen og skikkelig helgefyll. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 ,09/08/2004 : 16:45] Forresten, er det bare en myte at spriten tar fyr dersom den er over 60%? Har sett folk som går til med lighteren for å se om den er over 60%. Det er nok ikke en myte... har gjort dette et par ganger med 96 heh... Fin fin blå flamme på hele bordet Som sagt, coqnac brenner da like fint det? Flambering av mat er jo ikke et nytt fenomen.. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Forøvrig, du flamberer jo en del kaker med coqnaq. Det er lovlig i Norge.. Alkoholsmaken blir borte. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 96 % hjemmebrent smaker vel veldig godt.. Derfor dere må ha så mye nøytraliserende oppi den?... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå