Thlom Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg er stor tilhenger av kommunale ølutsalg. Der får man gjerne bedre utvalg enn i butikk. Om man kjører vin og muligens brennevin inn i disse utsalgene er igrunn helt OK, da mindreårige ikke har noe der å gjøre uansett. Overskuddet kan brukes til forebyggende arbeid blant ungdom, som f.eks. idrett, ungdomshus med plass til forskjellige kulturelle aktiviteter, skateparker etc. Grunnen til at jeg vil ha alkohol ut av butikken er solidaritet med tørrlagte alkoholikere som lett kan få tilbakefall om de ser paller med øl linet opp når de skal handle brød. Og at i butikk er alkoholen veldig lett tilgjengelig for mindreårige. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg er stor tilhenger av kommunale ølutsalg. Der får man gjerne bedre utvalg enn i butikk. Om man kjører vin og muligens brennevin inn i disse utsalgene er igrunn helt OK, da mindreårige ikke har noe der å gjøre uansett. Overskuddet kan brukes til forebyggende arbeid blant ungdom, som f.eks. idrett, ungdomshus med plass til forskjellige kulturelle aktiviteter, skateparker etc. Grunnen til at jeg vil ha alkohol ut av butikken er solidaritet med tørrlagte alkoholikere som lett kan få tilbakefall om de ser paller med øl linet opp når de skal handle brød. Og at i butikk er alkoholen veldig lett tilgjengelig for mindreårige. Må du gi deg. Så du vil gjøre det værre for de 90% som nyter alkohol for å beskytte alkoholikere, å mindre årige? Hvis mindreårige kan skaffe seg øl i butikken, så klarer de det andre veier også. Det eneste du oppnår med ideèn din er å gjøre det vanskeligere å få tak i det for den vanlige mannen i gata. Er helt uenig med deg....... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Blir da ikke værre å skaffe seg noen pils selv om pilsa selges på ølutsalget! Ølutsalget kan gjerne være vegg i vegg med butikken for min del, bare den ikke er i selve butikken. Gjerne samme åpningstider også. Når det gjelder mindreårige, så vil de få noe å bedrive tida si med takket være overskuddet til ølutsalgene, og vil få mindre behov for å skaffe seg alkohol, i ølutsalg blir også legimitasjon sjekket hyppigere enn i butikk. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Skjønner hva du mener, å terien høres det fint ut, men har ikke noe tro på at det vil fungere. Jeg vil helst ha alkoholen tilgjengelig på bensinstasjoner også. Hva er dette tullet med at man ikke får kjøpt seg en 6 pack etter kl.8. Er jo helt på trynet spør du meg. Hvis jeg har jobbet til kl.22 på en lørdag, bør jeg ha muligheten til å svinge innom shell å kjøpe meg noen pils å ta med meg hjem å kose meg med til maten. Legitimasjon kan jeg godt vise hver gang jeg, men som regel trenger ikke folk over 25 vise i det hele tatt, å det er vel gankse naturlig. Er ikke akkurat noe problem å se forskjell på en på 15 å en på 25 Endret 16. mars 2004 av JimRamse Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Har hørt argumenter for en mer liberal alkoholpolitikk og motargumenter. Det som slår meg er likheten med debatten om legalisering av rusmidler ala cannabis. Er dette så å si samme debatten? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Skjønner hva du mener, å terien høres det fint ut, men har ikke noe tro på at det vil fungere. Jeg vil helst ha alkoholen tilgjengelig på bensinstasjoner også. Hva er dette tullet med at man ikke får kjøpt seg en 6 pack etter kl.8. Er jo helt på trynet spør du meg. Hvis jeg har jobbet til kl.22 på en lørdag, bør jeg ha muligheten til å svinge innom shell å kjøpe meg noen pils å ta med meg hjem å kose meg med til maten. Legitimasjon kan jeg godt vise hver gang jeg, men som regel trenger ikke folk over 25 vise i det hele tatt, å det er vel gankse naturlig. Er ikke akkurat noe problem å se forskjell på en på 15 å en på 25 Akkurat den klokken 8 regelen er helt på trynet. Det fører bare med seg krangling og kjefting fordi butikken ikke stenger før klokken 10 og de må dra for gardinene på pilsa, men så er det noen som har plukket seg pils i hylla før klokken 8, men kommet for sent i kassa, så er ****** løs. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Jepp - der har vi en av sosialdemokratiets mindre gode sider. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Synes alkoholloven er stort sett grei som den er nå. Prisene er litt høye, og 21 år for sprit er litt mye og det stenger litt tidlig. Men ellers er det greit. Øl på bensinstasjoner har jeg absolutt ikke behov for. Med tanke på de andre prisene der, vil det trolig bli rundt 50kr for en pils, noe jeg ikke gidder å betale uansett. Vinmomopolet er en fin ting. Ikke bare som et utsalgsted, men de kan også komme med gode råd. Dette vil man aldri få på prix eller esso. Og ikke tro at det ikke blir mere fyll av å dumpe prisene kraftig. Vil kanskje ikke merke sååå mye blant voksne, men blant ungdom tror jeg det er liten tvil i at forbruket vil øke (ganske kraftig). Kankje ikke oftere, men mer. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 I de fleste andre land har man faktisk også gode vinbutikker, som kan gi vel så gode råd som på Vinmonpolet. Monopol kan både være bra og dårlig - på alkoholfronten mener jeg monopolet har vært for lenge. Øl og vin på bensinstasjonen er helt prima - de kan også holde oppe langt lengre enn butikken. Husk at bensinstasjonen er noe mer i dag, enn det den var for ikke mer enn 20 år siden. Nå er det ikke bare bensin og vindusvask, nå er det mildsagt en avdeling for både fisk og slips - så hvorfor ikke også alkohol? Jeg synes riktignok ikke at man burde kunne kjøpe sprit på bensinstasjonen - av rene miljøhensyn. Der går Tysklands lovgivning for langt. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Joda, vinbutikker er sikkert bra det. Men her var det vel snakk om å ha vin på rimi og rema, ikke egne spesialbutikker. Dessuten tror jeg at disse vinbutikkene ikke vil bli noe særlig billigere enn vinmonopolet uansett. Da er det heller avgiftene som må ned. Har aldri sagt at man bare får bensin og vindusvask på en bensinstasjon. Men trolig vil øl der bli så dyrt at det vil være utelukket for meg. Gidder ikke betale dobbelt. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Joda, vinbutikker er sikkert bra det. Men her var det vel snakk om å ha vin på rimi og rema, ikke egne spesialbutikker. Dessuten tror jeg at disse vinbutikkene ikke vil bli noe særlig billigere enn vinmonopolet uansett. Da er det heller avgiftene som må ned. Har aldri sagt at man bare får bensin og vindusvask på en bensinstasjon. Men trolig vil øl der bli så dyrt at det vil være utelukket for meg. Gidder ikke betale dobbelt. Et monopol som knuses, åpner for konkurranse på alle områder, Josten. I prinsippet betyr at vinbutikker, i tillegg, til matvarebutikker og bensinstasjoner kan selge alkohol. Altså er valgmuligheten der. Uansett om øl og vin skulle være utelukket for deg, kan det være fint for noen andre. Husk at også et medlemskap i EU vil kunne gjøre noe med prisnivået på øl - og det vil medføre at utvalget blir bredere. Denne konkurransen vil kunne senke nivået. Endret 16. mars 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Josten Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Prisene på rusbrus senket seg ikke mye selv om butikkene begynte å selge det, gjorde de? Selv gidder jeg som sagt hvertfall ikke betale dobbelt så mye, og derfor er det det samme for meg om det er øl på bensinstasjonen eller ikke. Ølprisene kan vi finne ut av selv. Trenger ikke Eu til det. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Prisene på rusbrus senket seg ikke mye selv om butikkene begynte å selge det, gjorde de? Selv gidder jeg som sagt hvertfall ikke betale dobbelt så mye, og derfor er det det samme for meg om det er øl på bensinstasjonen eller ikke. Ølprisene kan vi finne ut av selv. Trenger ikke Eu til det. EU vil kunne åpne for konkurranse på ølmarkedet, fra utenlandske aktører. Her i Norge selges øl tappet på norske bryggerier, pimært - hvis denne konkurransen involverer internasjonale merker, tappet på utenlandske bryggerier, vil det kunne presse prisen ned. Et EU-medlemskap vil ha en markant innvirkning på dette - da direktiver er utarbeidet for hvordan markedet skal reguleres. Og selvføgelig, her finner vi også en del av NEI-bevegelsen, som ikke ønsker at norske bryggerier, skal utsettes for konkurranse fra de internasjonale. Det må de jo selvfølgelig få mene, men dette har fungert godt i Sverige og Danmark, selvom Danmark nå har kjøpt opp det norske Ringnes. Endret 16. mars 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Josten Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 venligst ikke unngå spørsmålene mine (dvs alle setninger med "?" etter seg). Se forrige post. Hvorfor skal vi ha EU til å presse prisene ned? Hvis vi virkelig vil ha lavere priser på alkohol, kan vi regulere dette gjennom avgifter. Og hvorfor må vi ha Eu for å kunne importere utenlandsk øl? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Hvorfor skal vi ha EU til å presse prisene ned? Hvis vi virkelig vil ha lavere priser på alkohol, kan vi regulere dette gjennom avgifter. Og hvorfor må vi ha Eu for å kunne importere utenlandsk øl? Unnskyld, jeg har rent glemt å svare på spørsmålene. Takk for påminnelsen. EU handler om europeisk samarbeid. I et norsk pengeperspektiv betaler vi ikke for mye her i landet, og jeg ser ikke det som noe problem. Vi trenger et EU-medlemskap for å styrke samarbeidet, og kunne bidra med noe. En av fordelene med dette samarbeidet, er at norske selskaper vil møte internasjonal konkurranse - noe som igjen vil gjøre noe med prisforholdene. Vanligvis ville det vært veldig kostbart å importere utenlandsk øl, for siden å selge det i norske butikker. Det er ikke lønnsomt. EU gjør dette lønnsomt, fordi alle de europeiske landene (medlemslandene, altså) har samarbeidet om direktiver som gjør denne handelen lettere - og som gjør dette lønnsomt. Igjen, skulle vi sette ned avgifter på alkohol og tobakk her i landet, hvor skulle vi ta disse penge fra? Da måtte vi forsyne oss fra et annet, og kanskje svært viktig formål. EU handler om samarbeid - en gode vi da kan få, er å handle utenlandsk øl, til en allright pris på butikken. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Jeg sier bare: Norge + drikkekultur = IKKE SANT! Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Den eksisterer ikke nei. Det er en ukultur. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 nå har ikke jeg lest hele tråden, men sier min mening likevel. øl burde bannlyses!!! øl er, uten unntak, det verste stoffet som finnes på jord av lovlige ting. det burde bli ulovlig å lage, sende, selge, drikke, teste, smake og bruke på noen måte, med ETT unntak, nemlig medisinsk bruk. at folk drikker til vanlig, er bare en innrømmelse på at de har problemer, og at de ikke klarer/gidder/vil gjøre noe med det. det kommer så å si ALDRI noe godt ut av drikking. at staten skjerper holdningen til alkohol er en bra begynnelse, men det er langt ifra nok. at folk drikker bare for å drikke, eller brikker på en fest, er like sløvt. hvorfor folk vil ødelegge seg selv på en slik idiotisk måte er langt over min fatteevne. nå som det er sagt, vil jeg bare si at dere tullinger som vil drikke øl må bare gjøre det. om dere vil forkorte livet deres med slikt tull så gjør det gjerne, men hold dere langt fra meg når dere gjør det. jeg vil ikke ta del i galskapen. om jeg nå skulle få en liten ferie for mine ord nå, kan dere ta det som et tegn på at moderatorene her ikke liker at jeg klager på deres drikkevaner. det er forsåvidt greit nok, men det hjelper lite å fjerne meg herifra. det understreker bare mitt poeng... Kimius out. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Snarere tvert imot, Kimius, jeg synes det er modig av deg å stå frem som avholdsmann. Alkohol kan bli et problem i store mengder, og å drikke bare for å drikke kalles flatflyll, og er noe jeg vil definere som en ukultur. Allikvel, er jeg uenig med deg på noen av punktene. Øl-tradisjonen er en god tradisjon. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Det vil alltid finnes tullinger... alkohol eller ei... Uansett synes jeg det er bedre med minimalt med drikking i ukedagene og flatfyll i helgen enn sånn generell alkoholiker drikking gjennom hele uken. Kimius: Jeg kan godt innrømme at jeg drikker hver helg og har ingen problemer med det. Tror heller ikke livet mitt kommer til å bli forkortet noe nevneverdig, om jeg blir 84 eller 85 spiller vel strengt tatt ingen rolle. Jeg trenger heller ikke å drikke for å ha det gøy, men strengt tatt.... det blir en del gøyere med kong alkohol Synes det er litt generaliserende av deg å påstå at folk som drikker alkohol har problemer? De fleste som drikker alkohol de drikker det fordi det de drikker smaker godt (fjortisfylla-greien går over hos de aller aller fleste). Og på hvilken måte mener du folk ødelegger seg selv ved å drikke på fest? Det er selvfølgelig triste eksempler, men dette er et ekstremt mindretall. Uansett... synes det er flott at du står for meningene dine Og du trenger heller ikke bekymre deg for noen moderatorer, siden moderatorene på hw.no-nettverket er ganske rettferdige osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå