Gå til innhold

Norges holdning til alkohol

Anbefalte innlegg

FrP ser vel at EU-saken kan skade dem mer enn de er tjent på å heide flagg for den ene eller den andre siden. FrP har ihvertfall sagt at de er positive til EURO, og de mener vel at hvis FrP får makten så trenger ikke Norge noe EU-medlemskap.

Dette er en ganske viktig sak, så samtlige partier bør ta et standpunkt (Både SV og FrP). Noe annet blir rett og slett spekulativt... FrP er et parti som formelig skriker Ja, så den eneste grunnen slik jeg ser det til at FrP ikke tar et standpunkt er atr de vet mange EU-motstandere for øyeblikket stemmer på dem. Tar de et ja-standpunkt vil velgermassen deres flykte, og FrP blir et lite parti igjen...

Btw så er SV like ille her; Når jeg ser hønemor Halvorsen irettesette EU-tilhengere i debatter uten å ta et egentlig standpunkt selv blir jeg mildt sagt pissed... :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikkje at helgefylla kjem til og forsvinne ved å ha bedre tilgang på alkohol, det av alkohol vi då drikk i veka vil bli i tilegg til det som går med i helga. Berre sjå på vinmonopolet, etter at dei fekk sjølvbetjening har salget økt. Synnest at vinmonoploet fungerer fint slik som det er no, du får både servicen og ekspertisen til dei som jobber på vinmonopolet, dette vil du i stor grad miste ved å overlate salget til butikkar.

Promillegrensa bør holde seg der den er no, det er faktisk ein betydelig forskjell i reaksjonsevnen til en person med promille på 0,2 VS ein på 0,5 sjølv om talet høyrest ganske lite ut. Å ha ei promillegrense som ligg så høgt at ein kan drikke alkohol før ein kjøyrer høyrer ikkje heime nokon plass.

Alkohol konsumet i norge har berre økt dei siste åra og vill ikkje synke ved å ha lavare alldersgrenser, beire tilgang og lavare prisar. Synest at vi kunne innført det svenske systemet for alkohol salg, med folkeøl på under 3,75% er 18 år grense på og alt anna er 20 år.

Lenke til kommentar
Synnest at vinmonoploet fungerer fint slik som det er no, du får både servicen og ekspertisen til dei som jobber på vinmonopolet, dette vil du i stor grad miste ved å overlate salget til butikkar.

Det har du helt rett i, en vil ikke få samme ekspertisen på rema og prix.

Ikke har de investert i vin skp osv, de har latt alt stå fremme i butikkene i romtempratur

Lenke til kommentar

hvis vi skal liberalisere alkoholpolitikken burde vi ikke innføre alle tiltakene samtidig, ta litt av hvert, se hvordan det går.

For å få et bedre forhold til alkolhol avhenger like mye av foreldre som tilbud og tilgjenglighet.

Lenke til kommentar
Alkohol konsumet i norge har berre økt dei siste åra og vill ikkje synke ved å ha lavare alldersgrenser, beire tilgang og lavare prisar. Synest at vi kunne innført det svenske systemet for alkohol salg, med folkeøl på under 3,75% er 18 år grense på og alt anna er 20 år.

Har noen sagt at svenskene har en god drikkekultur? De er temmelig identiske med nordmenn.

Du mener altså, at alt under 3.75 % under tvil kan selges til 18-åringer i dagligvareforretningen, men at man må dra til polet, og være passert de 20 for å kunne nyte noe annet enn det utvanna pisset? Interessant. I de kristne miljøene på Sør-Vestlandet har man jo faktisk egne ølutsalg - det er like mye hardaball der som andre steder.

Selvfølgelig skal det ikke bli noen braklansering. Det burde gå en debatt i det offentlige om hva folk ønsker på butikken - dette er ikke tema noen sitter med de endelige svarene på, det er folkemoral og hensyn - dette må debatteres.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Slik som aldersgrensene på alkohol er nå, er det nesten ikkje noke system lenger på kva som har 18 års grense og kva som har 20 års grense. Før var alle alkoholholdige produkt som var eller var tilsatt sprit satt til 20års grense. Slik som det er no får du som 18 åring kjøpe spritbasert drikke så lenge det er tappa på små flasker og kaldt rusbrus. Menns andre ting som det er sprit i får du ikkje kjøpe. Kva er logikken i det? Vi treng ein ny alkohol lov som gir meining.

Edit:

Det med ølutsalg er forresten ikkje eit tiltak for å få ned alkoholforbruket, det er ein måte for kommuna å kunne stikke inntektene frå øl salget i eiga lomme, istaden for at butikkane skal få fortjenesten.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Vi treng ein ny alkohol lov som gir meining.

Trenger vi i det hele tatt noen alkohollov?

ja

Hvorfor? Er myndige så dumme at de ikke takler at det står sprit i butikken? Er ungdom flest så dumme at de drikker seg "pumpe-fulle" 2 ganger? Jeg ser ikke noe poeng i å ha en alkohollov.

Lenke til kommentar

ja

Hvorfor? Er myndige så dumme at de ikke takler at det står sprit i butikken? Er ungdom flest så dumme at de drikker seg "pumpe-fulle" 2 ganger? Jeg ser ikke noe poeng i å ha en alkohollov.

ungdom er så dumme, er ung selv.

De fleste voksne takler det sikkert, men at det er brennevin i butikken vil gjøre tilgjengligheten mye større for den vanlige ungdom.

Skal jeg kjøpe brennevin i dag må jeg enten få noen til å skffe det for meg.

Skal jeg ha øl/rusbrus kan jeg skaffe dette selv, siden dette selges i vanlige butikker.

Hvis du er en ansvarlig voksen, er det da et så stort problem å kjøpe de sterke sakene på polet, og heller ha litt hjemme hvis du pluttselig blir litt sugen?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må vi ha en alkohollovigvning - samfunnet må ta ansvar. Poenget er at dagens lovgivning stiller seg mer i veien, enn den gjør godt - flatfyll er et enormt problem i dette landet. Og jeg er også ungdom, og boy2star har et poeng i at ikke alle kan ta vare på seg selv - det stemmer. Noe annet er naivt å tro.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

ja

De fleste voksne takler det sikkert, men at det er brennevin i butikken vil gjøre tilgjengligheten mye større for den vanlige ungdom.

Skal jeg ha øl/rusbrus kan jeg skaffe dette selv, siden dette selges i vanlige butikker.

Hvis du er en ansvarlig voksen, er det da et så stort problem å kjøpe de sterke sakene på polet, og heller ha litt hjemme hvis du pluttselig blir litt sugen?

Jeg er altså 19 år, og har valget mellom følgende når jeg skal på fest:

*Vin + Øl ( I den rekkefølgen), totalt ca 250 kr. Ulempe: Må mye på do.

*Sprit+Blandevann, total ca 150kr. Ulempe, må få noen til å kjøpe.

*96 + Blandevann, total ca 100, inkl battery etc. Ulempe: Klassifisert som narkotika.

Jeg ser ikke hvorfor man ikke kan selge alkohol i butikken på linje med andre varer. Jeg tror langt de fleste er istand til å selv å kontrollere sitt alkoholinntak, og ser ikke noen grunn til at det skal være noe monopol med skyhøye priser. Det blir galt at hele samfunnet skal lide pga at noen svake individer ikke takler å se en flaske.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
I nesten alle andre land får du jo kjøpt sprit, om ikke 96, muligens 60 om du er heldig ihvertfall, overalt.

I Tyskland som vel har den mest liberale lovgivningen kan du lovlig kjøpe absint, er vel litt i overkant av 60 % i en hvilken som helst butikk.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

ja

Jeg er altså 19 år, og har valget mellom følgende når jeg skal på fest:

*Vin + Øl ( I den rekkefølgen), totalt ca 250 kr. Ulempe: Må mye på do.

*Sprit+Blandevann, total ca 150kr. Ulempe, må få noen til å kjøpe.

*96 + Blandevann, total ca 100, inkl battery etc. Ulempe: Klassifisert som narkotika.

Jeg ser ikke hvorfor man ikke kan selge alkohol i butikken på linje med andre varer. Jeg tror langt de fleste er istand til å selv å kontrollere sitt alkoholinntak, og ser ikke noen grunn til at det skal være noe monopol med skyhøye priser. Det blir galt at hele samfunnet skal lide pga at noen svake individer ikke takler å se en flaske.

Helt enig. Fordi der er noen svake individer, skal alle straffes for det. Å ikke ha øll på bensinstasjoner er jo helt på trynet. Skal vi ikke selv få lov til å velge om vi vil handle en 6pack på shell kl.9 istedet for å måtte handle det på rimi før kl.8

Hjelper ikke å være voksen i Norge. Er vel ikke lenge før vi ikke får lov å kjøpe mer enn en 6 pack av gangen for å styre hvor fulle vi blir :no:

Lenke til kommentar
Si meg.. Hvis alle alkohol i verden var borte og det aldri hadde vært noe? Hadde verden hvert bedre eller dårligere? /////Bare ett spørsmål jeg lurer på, mener ingenting...\\\\\\

Er dette helt gjennomtenkt eller??

Det du sier er at vi bør fjerne alkohol fordi det er skadelig. Hva med :

- røyk

- motoriserte kjøretøyer

- salt

- fet mat

- sex (kjønnsykdommer)

- datamaskiner ( folk har jo daua som fluer forann skjermen i det siste)

Det jeg vil frem til, er dette. Når folk er voksne, hvorfor skal vi da ha latterlige regler som gjøre at øl må handles på butikken, å ikke på en shell stasjon. Burde vi ikke være istand til å ta noen avgjørelser selv?

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...