Gå til innhold

Norges holdning til alkohol

Anbefalte innlegg

Noen i regjeringen foreslo for en tid tilbake både å skuffe ølet og rusbrusen inn på polet, og samle samtlige alkoholholdige varer på ett sted. I de fleste andre land, er det helt motsatt - der liberaliseres lovene, og du kan nærmest få kjøpt hva som helst på butikken eller på bensinstasjonen.

At regjeringen er avholdsfolkets bastion, er det jo ingen tvil om - den bærer jo et vesentlig preg av det også, men hvorfor skal vi andre skjermes for alkoholen? Det er et faktum at nordmenn ikke kan oppføre seg i utlandet. Hvorfor? Grunnet alt det spennende man kan få på butikken - hva som helst, for en slikk og ingenting. Og hvorfor har man en mer kontrollert drikkekultur i land som har så liberale lover? Fordi det der ikke er tabubelagt - det er vanlig.

Jeg er sjokkert over Norges alkohollover. Vinmonoplet bør oppløses, og varene bør få plass i butikkhyllene, både i dagligvarebutikkene og bensinstasjonene, til enhver tid og på en hvilket som helst ukedag.

Noen deler synspunktene - noen som mener at dette både er fornuftig, og ikke minst kan gjøre at nordmenn skaper en bedre holdning til alkohol?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nok ikke så mye å diskutere rundt dette temaet. De aller fleste er enige i at det forslaget som nå er kommet ikke er særlig godt.

Problemet er at Krf ser på seg selv som folkevalgt med en oppslutning på 12-13%, og har en statsministerkandiat som sutret seg til statsministerposten. Politikk og religion er to ting som ikke passer som hånd i hansken.

Lenke til kommentar

Et helt annet problem er at folk er for slappe politisk her i landet.

Dette er en sak som vi forbrukere/velgere må ta opp. Så klart politikerene gjør som de vil når det er bare noen få som klager.

Dette er et tema som har lagt å ulmet lenge. Det er opp til oss, den unge forbrukergenerasjonen å gjøre noe med det.

Jeg mener selv at om jeg har lyst på en øl kl.22 en hvilken som helst dag, skal jeg ha mulighet til å kjøpe det i hvilken som helst butikk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Tror nok at hvis noe av alkoholpolitikken her i Norge hadde forandret seg hadde nordmenn blitt ganske gale til å begynne med... Men etter hvert så hadde det sikkert normalisert seg... Eller..?

Drikkekulturen her i Norge er helt syk spør du meg. Kanskje fordi nordmenn ikke har mye annet å gjøre på enn å gjøre akkurat det, drikke...

Who knows. Men man skulle iallfall fått lov til å kjøpe øl når man ville da... Vet ikke om sprit og sånn... hehe.

Lenke til kommentar

hadde vært greit om de solgte brennevin på rimi, for meg liksom, men jeg tror det er bra at sterke saker holdes unna tennåringer. (selges i mer kontrollerte omgivelser) At man bare kan kjøpe til visse tider ser jeg poenget i, men vet ikke om det er et sterkt nok poeng.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Seixon. Det vil nok antakeligvis bli fullt (i ordets rette forstand) kaos i begynnelsen, men det vil avta, etter en god stund. Vi er veldig seint ute - kan sammenliknes med vannkopper, ikke så slitsomt for småbarn, med jo lenger tid det går, dess mer slitsom blir den. Dette er en fase man må gjennom.

Siste poenget er også veldig godt. Det er definitvt mindre å gjøre i dette landet, enn i mer befolkede og varmere land - her stenger vi oss inne store deler av året. Det er forøvrig også en grunn til at flatfylla forekommer i største kvanta på landsbygda.

Jeg synes ikke det bør være noen begrensning på hva man får kjøpt i butikken. Og det bør være 16-årsaldersgrense på øl. Varer med en høyere alkoholprosent bør også kunne selges overalt, men aldersgrensen må høyere opp - selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Drikkekulturen hadde endret seg radikalt hadde alt blitt tilgjenlig i butikk.

Se bare på rusbrus. En formaidabel oppsving de første mnd den var i salg. Nå har det dalt betraktelig.

Jeg tror ikke Norge kommer til å få enormt mange fler alkoholikerer pga mer liberal alkohol lovgiving

Lenke til kommentar

Look to Germany. Legg ned polet og få fri konkuranser på alkohol-markedet, og ta bort alle avgifter på sprit og alkohol generelt. Jeg ser ikke hvorfor det skal bli kaos om man får en helfalske til 40 kroner og en vinflaske til 20kr. Da kan folk flest ta seg råd til en flaske vin hver dag, gjerne til frokost og lunsj og. Når nordmenn har gått på endel alkoholrelaterte smeller og kaster nisselua for godt, så vil vi ha etablert en drikkekultur på linje med siviliserte land som Frankrike og Tyskland. Å skulle skaffe et helt folk, en hal nasjon kollektivt fordi noen svake indivder blir alkoholikere synes jeg er på hodet.

Og høyne promillegrensa til 0,5, slik at det går ann å ta et glass vin eller to uten at man må stresse og ordne med skyss.

Lenke til kommentar

Men i hule da, hvem andre enn frp og trygde snyltere vil ha det slik at de kan kjøpe alkohol hvorsomhelst og nårsomhelst?

Folk flest kan stikke innom polet eller butikken allt etter hva de skal ha.

Vin og øl til maten... Vann er best da det er nøytralt, vin og øl hører bare med når dette innvirker på hele matretten da og tror ikke alle lager slik middag hver dag.

Lenke til kommentar
I trafikken er det viktig å ha god reaksjonsevne, og kunne være oppmerksom hele tiden.

En promille på 0,5 påvirker reaksjonsevnen minimalt, jeg tror det blir skadet langt flere i året i drosjekø en det ville ha blitt med den gamle promilegrensen på 0,5 (sett i forhold).

Vin og øl til maten... Vann er best da det er nøytralt, vin og øl hører bare med når dette innvirker på hele matretten da og tror ikke alle lager slik middag hver dag.
Vin passer til det meste, unntatt kneip, brunost og grøt.
Lenke til kommentar

Jeg mener man burde kunne kjøpe alkohol, uavhengig av hvor og når. Jeg er svært langt fra FrP. Poenget er at den norske drikkekulturen bare blir verre og verre, og mer og mer fjern fra resten av Europa - lovene må liberaliseres, det vil ta tid, og mye uforutsett kan komme til å skje - men vi må være i takt med resten av gjengen.

Til opplysning: Det er ikke bare FrP som mener dette. Mange av disse forslagene finner du også i sosialliberale parti som, Venstre.

Lenke til kommentar
Jeg mener man burde kunne kjøpe alkohol, uavhengig av hvor og når. Jeg er svært langt fra FrP. Poenget er at den norske drikkekulturen bare blir verre og verre, og mer og mer fjern fra resten av Europa - lovene må liberaliseres, det vil ta tid, og mye uforutsett kan komme til å skje - men vi må være i takt med resten av gjengen.

Selvsagt har du rett, det blir bare mere og mere grøfte fyll her i landet og med det kommer det sosiale problemer.

Men hva som er rett vei for å få rett / god drikke kultur er et mysterium for meg. Har vert i Frankrike og sett hvordan det er der og der er det my alkoholisme i forhold til Norge selv med befolknings tallet tatt med. De drikker mer enn oss men ikke alt på en gang de bare jevner ut inntaket, så de er ikke så sunne som mange vil ha det til.

Til opplysning: Det er ikke bare FrP som mener dette. Mange av disse forslagene finner du også i sosialliberale parti som, Venstre.

Det er sant.

Men det er litt slik også:

Reporter: Hva er deres parti program?

Frp politiker: Vi er stort sett uenig med de andre partiene!

Reporter: Kan det tolkes slik at dere ikke har noen fane saker?

Frp politiker: ingen komentar alternativt tar en Skanke (når presset opp i et hjørne)

Lenke til kommentar
I trafikken er det viktig å ha god reaksjonsevne, og kunne være oppmerksom hele tiden.

En promille på 0,5 påvirker reaksjonsevnen minimalt, jeg tror det blir skadet langt flere i året i drosjekø en det ville ha blitt med den gamle promilegrensen på 0,5 (sett i forhold).

Vin passer til det meste, unntatt kneip, brunost og grøt.

Dersom du kan komme med konkrete tall over antall skadde i drosjekø, pga promille grensen er under 0,5, så passer det seg med en slik uttalelse. Alkohol+bil=Idiot!!! Hilsen en som gjerne vil ha friere alkohol politikk, men ikke nyter alkohol når jeg kjører!

Lenke til kommentar
Reporter: Hva er deres parti program?

Frp politiker: Vi er stort sett uenig med de andre partiene!

Reporter: Kan det tolkes slik at dere ikke har noen fane saker?

Frp politiker: ingen komentar alternativt tar en Skanke (når presset opp i et hjørne)

Hehe, Carl I. Hagen utrykte veldig presis hva FrP er etter landsmøtet i Tønsberg i fjor vår, nemlig at de er et parti som går fra sak til sak - og følger strømningene i folket. Oversatt til et forståelig norsk: populisme.

FrP er feige og tar ikke noe standpunkt i EU-debatten. Typisk for et populistisk parti. Intet direkte politisk ståsted, lite enighet. En gjeng suppehuer som har funnet seg en oase i et alternativt annerledesparti, som heller ikke legger skjul på å være det.

Lenke til kommentar
FrP er feige og tar ikke noe standpunkt i EU-debatten. Typisk for et populistisk parti. Intet direkte politisk ståsted, lite enighet. En gjeng suppehuer som har funnet seg en oase i et alternativt annerledesparti, som heller ikke legger skjul på å være det.
FrP ser vel at EU-saken kan skade dem mer enn de er tjent på å heide flagg for den ene eller den andre siden. FrP har ihvertfall sagt at de er positive til EURO, og de mener vel at hvis FrP får makten så trenger ikke Norge noe EU-medlemskap.

Suppehuer? Skal ikke politikerne repressentere folket? Hvis 22,8% av folket er suppehuer så er det vel en selvfølge at de skal få kunne stemme på suppehuer og typiske suppehue saker som kjøtt, sprit, bil avgifter og sotmenn ;)

Lenke til kommentar
Men hva som er rett vei for å få rett / god drikke kultur er et mysterium for meg. Har vert i Frankrike og sett hvordan det er der og der er det my alkoholisme i forhold til Norge selv med befolknings tallet tatt med. De drikker mer enn oss men ikke alt på en gang de bare jevner ut inntaket, så de er ikke så sunne som mange vil ha det til.

Enig, alle sier at feks den franske drikkekulturen er så mye mer sivilisert enn den norske. Så vidt meg bekjent er antallet alkoholrelaterte skader mye større i for eksempel Frankrike enn i Norge. Hva er så sivilisert med det? Ja til Helgefylla i Harryland :thumbup:

PS: tror dere vi blir mer siviliserte drikkere av å ha spriten i butikkene? Hva er vanskeligst å kontrollere for en "uerfaren alkoholnyter"; Redbull&Vodka eller Øl?

Lenke til kommentar
Suppehuer? Skal ikke politikerne repressentere folket? Hvis 22,8% av folket er suppehuer så er det vel en selvfølge at de skal få kunne stemme på suppehuer og typiske suppehue saker som kjøtt, sprit, bil avgifter og sotmenn ;)

Beklager, en smule dårlig formulert. Poenget er at FrP følger strømningene i folket, og er derfor helt utilgregnelige som et regjerende parti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...