Gå til innhold

Hva slags kobberplate trenger du?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage kretskort ved å bruke UV-belysning som fremgangsmåte. Det jeg lurer på, er hvilken type kobberplate/laminat jeg skal ha? Har en fra Clas Ohlson (den som følger med 22-1612) og en fra Elfa (49 553 08). Fungerer noen av disse? Hvis ikke, hva må jeg ha da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva trenger man videre for å lage kretskort? Uv-lampe regner med... Men hvilke etsevesker? Har sett at man trenger fremkallingsveske og. Er litt forvirret. Hvor får man tak i slik, og nøyaktig hva trenger jeg? Kan jeg forresten bruke det etsepulveret som følger med 22-1612 til noe i prosessen?

Lenke til kommentar

Du treng: Kobberplate (49-572-70) , framkallar (49-577-67), etsepulver (49-577-26), UV lys, transparent og printer.

Trur det skal gå fint med etsepulveret frå Clas Ohlson.

1. Print ut kretsen på transparenten, bruk 2 transparentar viss banane ikkje vert heilt svarte og legg dei oppå kvarandre.

2. Legg transparenten ned på glasplata over UV-lysa, husk å legg han rett veg slik at kortet ikkje vert speilvendt, husk at banane skal vere på undersida av kortet.

3. Riv av beskyttelsesfolien på kortet, og legg han med kobbarsida ned mot transparenten, pass på at ingen banar går utanfor kortet.

4. Belys kortet med UV i høveleg tid, du kan prøve deg fram med ein liten bit av kortet og belyse den i eit par minutt, framkall og ets, viss du ikkje ser nokon forandring på kortet må du belyse meir, forsvinn allt kobbaret har du belyst for mykje.

5. Skru av lyset å legg kortet i framkallaren, beveg kortet til du ser banane tydeleg, og fotoresisten har slutta å renne av (mørkt gørr).

6. Skyll kortet i reint vatn, og legg han i etseveska, der skal han ligge til alt som skal vekk er vekke.

7. Skyll kortet grudig i vatn etter etsinga.

8. Bor opp hull til komponentane, ca 1 mm bor.

MVH

Lars Johan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...