Gå til innhold

Hvordan starte med php

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst å lære meg php. Det jeg lurer på er hvordan og da mener jeg step by step hvordan jeg skal lage en fil der jeg skal skrive php kodene. Jeg må ha alt inn me den minste teeskjea som finnes siden jeg ikke har no særlig peiling på dette. Selve kodingen trenger jeg ikke no spes hjelp til foreløpig :p siden disse er det veldig lett å finne hjelp om på internett. Jeg prøvde å lese "En kort innføring i PHP del 1 & 2" på programmer.no, men jeg forsto ikke helt hvilken fil man skulle skrive alt dette inn i. Jeg prøvde å lage en tekstfil, men det fungerte ikke. Så jeg trenger hjelp.

Håper på positiv respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

halla max!

når du skal lære deg php, så er det tre viktige regler som gjelder:

1) spør om hva vanskelige ord betyr

2) prøv før du spør om samme problemstilling for tredje gang

3) det finnes alltid unntak

Følger du de tre "kjørereglene", vil du lære mye :thumbup:

(ang. punkt 3; det finnes mye unntak fra det jeg vil forklare i denne posten. Men hvis folk bare dropper å kommentere det, så blir det mye lettere å lære!)

Komme igang

Greia med php er at man kan ikke lage den og vise den i nettleseren, du må ha et webhotell. Hvis du har drevet med html før, så har du kanskje et.

Et webhotell som støtter php er start

Lage et php-dokument

Et php-script kan du lage i notepad/notisblokk. Det er et veldig greit program å begynne med.

Alt du trenger å gjøre, er å lagre dokumentet som f.eks. index.php, og laste det opp på webhotellet. Til det trenger du et ftp-program

FTP-program: CuteFTP

Min første PHP-kode

I index.php (som jeg regner med du har laget nå) kan du skrive vanlig html. All php-kode befinner seg nemlig mellom to tagger, <?php og ?>

<html>
<head>
 <title> Mitt første php-dokument </title>
</head>
<body bgcolor="ffffff">
 <?php
   echo "Hello World";
 ?>
</body>
</html>

Så er trikset følgende: Av og til vil man gjerne at html-koden forandres, basert på f.eks. forum (at det kommer et nytt innlegg), eller noe brukeren skriver inn. Derfor brukes php til å skrive ut forskjellig php, basert på informasjon den mottar.

Hvis du ser på PHP-FAQ'en øverst på forum-siden, vil du se forskjellige måter php kan motta informasjon på, den kan du lese inntil jeg får et nytt skrivekick ;)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar
Greia med php er at man kan ikke lage den og vise den i nettleseren, du må ha et webhotell. Hvis du har drevet med html før, så har du kanskje et.

skal en lære seg php er det viktigste å eksperimintere og leke med php og dermed bli kjent med hvordan det fungerer, er satt sammen og hvordan en får gjort ting.

du har rett i at dette må ligge på en webserver da det er et server-side scriptingspråk, men når han primært skal kode for å lære seg det kan han da gjøre det hjemme på sin egen maskin (innstalere iis, apache eller lignende).

når han så føler seg trygg på php kan han legge det ut på nettet.. (det er vel liten vits i å publisere en side bare fordi han skal øve på lopps eller arrays?)

Lenke til kommentar

takk til alle som orket å svare! :)

Jeg drevet litt me html før og laget en par hjemmesider i frontpage og lært meg litt htmlkoder. Så jeg har webhotell på start.no og home.no.

Over til saken: Jeg prøvde å legge ut mitt "php-scipt" på start.no siden deres på webhotell kan man bruke php. Desverre fikk jeg bare html delen av scriptet mitt til å fungere. Her er koden jeg brukte:

<html>

<head>

<title> Mitt første php-dokument som jeg ikke får til å virke :\ </title>

</head>

<body bgcolor="ffffff">

<FONT SIZE=20 FACE="arial" COLOR="#336699"

<b> Under denne skriften skal php koden vises </b>

<?php

echo "Hello World";

echo "Hvis denne teksten vises har jeg suksessfult produsert mitt første script med php i :D";

?>

</body>

</html>

Og her er url til resultatet: http://home.no.net/mxh1/php_prosjekt/index.php.txt

Hva har jeg gjort feil ? Hvorfor vil den ikke virke ? :*(

Lenke til kommentar

nimzo > hmz... nå kan du jo begynne å gjøre det litt mer avansert:

istedenfor

]echo "hello world";

kan du skrive

if ($_GET['farge'] == "gul") {
echo "Fargen er gul";
} elseif ($_GET['farge'] == "svart") {
echo "Fargen er svart";
}

Så kan du prøve å skrive echo "Hello world"; i den fargen du får fra $_GET[].

For at det eksemplet ovenfor skal fungere, må du skrive index.php?farge=gul eller farge=svart i adresselinja.

Lenke til kommentar

tja... kanskje denne er bra da:

la oss si at du lager to dokumenter, den ene heter index.php og den andre heter svarsiden.php .

index.php

Hvor mange fingre har Donald Duck på hver hånd?<br><br>
<form action="svarsiden.php" method="post">
<input type="radio" name="svar" value="2"> To fingre<br>
<input type="radio" name="svar" value="5"> Fem fingre<br>
<input type="radio" name="svar" value="4"> Fire fingre<br><br>

<input type="submit" value=" Sjekk løsning ">
</form>

Forklaring: i <form> -taggen (<form action=" osv) så velger vi å sende informasjonen med post, altså vi poster noe inn i den nye siden, som heter svarsiden.php. En annen method er "get" som gjør at vi får en url som svarsiden.php?svar= og det valgte alternativet. med post-metoden blir det hele "usynlig".

svarsiden.php

<?php
$svar = $_POST[´svar´];  // hente svaret på spørsmålet. hvis man brukte GET i form-taggen,
//  måtte vi skrive $_GET her også.

if ($svar == "4") {      // husk to likhetstegn!!
echo "Rett svar, Donald har fire fingre!";
} else {
echo "Galt svar, prøv igjen!";
} 
?>

edit: Sitter på mac, så har ikke det ordentlige ´-tegnet, men det skal altså være et "flygende komma" ;)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...