Gå til innhold

Eos 300D. Hvordan få Af al servo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil her, men velger ikke kameraet dette for deg? Altså, hvis motivet står i ro så velger kameraet vanlig AF, mens det går over på AF Servo dersom motivet begynner å bevege seg? Mener det er dette som ligger i begrepet AF AI Servo, altså at AI = Artificial intelligence.

EDIT: Og ja, i sportsprogrammet så skal vel kameraet velge AI Servo som standard, såvidt jeg kan skjønne! :yes:

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Har satt på flerbilder. Når den står på TV eller Av så fokuserer den. Etter 5-10 sek begynner søker å følge motivet.

Mens på sport følger den med en gang? Er det ikke mulig å få TV og AV til å følge med en gang? Det gikk på mitt forige EOS 100.

Lenke til kommentar

Skal ikke si det sikkert, men jeg mener at det er dette som er en av forskjellene på 300D og 10D. 300D bestemmer fokusmåte for deg, mens 10D lar deg velge mellom One-shot AF, AF Servo eller AF AI Servo (som altså velger one-shot eller servo for deg).

Lenke til kommentar

Sorry at det bare er jeg som "plager" deg igjen :D

Fant en liten oversikt her:

10D vs 300D

Hvis du ser på "Selectable AF modes" så ser du at det under 300D står "No (Auto selected by exposure mode)". Dette betyr altså, såvidt jeg kan forstå, at kameraet selv velger fokusmåte utifra hvilke "exposure mode" du har valgt (M, Tv, Av, Sport, Portrett ++++).

Hvis du leser resten av testen til Steve så finner du helt sikkert mer om denne automatiske "fokus-velgeren". Grunnen til at Canon har valgt å gjøre det slik er nok for å lage en del forskjeller på 10D og 300D, i 10D's favør, slik at 30D ikke skal tråkke storebror på tærne.

EDIT: Her forklarer Canon selv om akkurat det du spør om! Med Canons egne ord

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Hvordan er det å bruke alle 7 AF punktene på en gang. Leste at det ble mye bedre lysmåling da. Men finner ikke noe logisk ut av dette. Setter jeg det på den i midten så får jeg det til, men at den velger helt fritt når jag har på alle 7. Hvordan klarer dere å få den til å stille skarpt i det stedet dere vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...