Gå til innhold

Fujitsu D1840 vs. Asus M6N!


Anbefalte innlegg

De to motstanderne er:

 

Fujitsu Siemens Amilo D1840 og Asus Notebook M6800N

 

 

 

Linker:

FS: Komplett.no, http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

Asus: Quad.no, http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/M6800N-DVDRW1660.asp

 

 

 

 

 

Spesifikasjoner:

FS:

  • Skjerm: 15.4"WXGA
  • Prosessor: P4 3.2 GHz
  • Ram: 512MB,
  • HD: 80GB
  • Drev: DVD+R/RW
  • Skjermkort: ATI Mobility Radeon 9600, 128 MB DDR
  • Wlan: WLAN
  • OP: XPH
  • Utganger: 3 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x TV ut, 1 x Firewire, 1 x RJ45, 1 x IR, 1 x kortleser MS/SD/MMC,
  • Størrelse: 358 mm / 269 mm / 35,8 mm
  • Batterikapasitet: (optimalt) 2 timer (reell er vel ca. 1 time)
  • Ca. pris: 18 473 kr
  • Personlig mening:
    Utrolig bra spesifikasjoner. :thumbup:
    Til en veldig overkommelig pris. :thumbup:
    Veldig bra pris/ytelse. :thumbup:
    Liten og fint design. :thumbup:
    Dårlig batterikapasitet. :thumbdown: (Men det kan man ikke regne med fra en pc med denne ytelsen)
    Kanskje litt lav oppløsning på skjerm. :thumbdown:

Asus:

  • Skjerm: 15.4"WSXGA+
  • Prosessor: PM 1,6GHz Centrino
  • Ram: 512MB,
  • HD: 60GB
  • Drev: DVD+R/RW
  • Skjermkort: ATI Mobility Radeon 9600, 64 MB DDR
  • Wlan: WLAN
  • OP: Ingen
  • Utganger: 4 x USB 2.0, 1 x VGA, 1 x TV ut, 1 x Firewire, 1 x RJ45, 1 x IR, 1 x kortleser SD,
  • Størrelse: 354 mm / 273 mm / 22 mm
  • Batterikapasitet: (optimalt) 5,5 timer (reell er vel ca. 4,5 timer)
  • Ca. pris: 20 291 kr
  • Personlig mening:
    Ok spesifikasjoner. :thumbup:
    Ok pris/ytelse. :thumbup:
    Liten og fint design. :thumbup:
    Veldig god batterikapasitet. :thumbup:
    Pris er litt høy i forhold til pris/spesifikasjoner. :thumbdown:

Hvilken av disse bærbare skal jeg velge/passer meg best?

  • Jeg liker å sitte i sofaen/senga/på stua å jobbe. [Men der er det som oftest stikkontakt].
  • Jeg vil ha muligheten til at de fungerer med spill, ha muligheten til å spille de fleste spill hvis jeg kjeder meg. [spiller ikke regelmessig nå, men hvis jeg finner et spill jeg liker spiller jeg det ut, har ikke en pc som fungerer så bra med spill idag]
  • Hadde vært gøy å ha muligheten til å kunne ta med meg den bærbare på hytta, hvor det ikke er strøm, for å sjekke post osv. evt. Og kanskje se en dvd på vei til hytta. Men til bilen er det jo kanskje mulig å kjøpe strømkontakt som går i sigarettutaket.
  • Hadde vært fint om jeg slapp å kjøpe meg ny bærbar om et år, fordi den har blitt for dårlig.

Kan noen hjelpe meg med å velge?

Kanskje er det noen som har disse pcene?

Noen som har forslag/kommentarer?

Med vennlig hilsen tv-freak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd noen av disse maskinene selv, men jeg hadde nok valgt Asus-maskina! P-m prosessoren utvikler mye mindre varme enn P4'en, dermed får du mye lavere støynivå og bedre batterikapasitet som du ser.

 

P-m 1.6 ghz er nok noe treigere enn P4 3.2 ghz, den yter vel rundt en P4 2.66 ghz og det er kraftig nok til det meste i dag. Stasjonær-cpu i bærbar mener jeg hovedsaklig egner seg i desktop erstattere som ikke skal brukes mye uten ekstern strømforsyning.

 

Knut

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd noen av disse maskinene selv, men jeg hadde nok valgt Asus-maskina! P-m prosessoren utvikler mye mindre varme enn P4'en, dermed får du mye lavere støynivå og bedre batterikapasitet som du ser.

 

P-m 1.6 ghz er nok noe treigere enn P4 3.2 ghz, den yter vel rundt en P4 2.66 ghz og det er kraftig nok til det meste i dag. Stasjonær-cpu i bærbar mener jeg hovedsaklig egner seg i desktop erstattere som ikke skal brukes mye uten ekstern strømforsyning.

 

Knut

Takk for bra innlegg. Det er sant Knut.

 

Men kanskje jeg ikke skal bruke den så mye der hvor det ikke er strøm.

Har ikke hatt en bærbar før så jeg vet ikke hvilke bruksområder jeg bruker den til.

 

Og den holder i to timer hvis man gjør lette ting. (Optimalt)

 

Og det er jo varmeutvikling, støy og batterikapasitet som er veldig negative faktorer på FS pc'en.

 

Jeg må nok finne mine bruksområder..

Endret av tv-freak
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den der Asus maskinen fra quad og er enig at prisen er litt høy.

 

Jeg fikk en WXGA, ikke WSXGA som de annonserte, men har ikke rukket å klage ennå. Og så er det DVD-R/RW, ikke DVD+R/RW.

 

Men ytelsen på maskinen er bra og rekker sikkert noen år. Designet er veldig bra (jeg er sivilarkitekt så jeg setter pris på slikt!). Fikk den til halv pris via en grei hjemme-pc ordning. Alt i alt storfornøy med den, en lekker maskin. :D

Lenke til kommentar

jinx72 dette høres veldig lovende ut. Artig at du har denne pcen:)

 

Kan du være så snill å dele litt erfaringer med meg siden jeg er antagelig villig til å betale dette ekstra hvis jeg får en pc som jeg blir veldig fornøyd med:).

 

Var litt usikker på om det var + eller - brenner så jeg tok + som de fleste er.

Men siden den er - betyr det at jeg kan brenne en dvd og spille den på en vanlig dvdspiller?

 

Og er den faktisk 22mm høy? Har hørt alt fra 22mm til 34mm. Hva er riktig?

 

Og designet er bra ja? Veldig bra:). Det er jeg villig til å betale litt ekstra for.

 

Og hvor mye veier denne snerte tingen da? Er det 2,6kg?

 

Har du andre negative eller positive overaskelser om den?

 

Vet du om noen andre steder de selger den billigere?

Hjemmepcordingen har ikke en webside? Eller webshop elns?

Min forrige hjemmepc ordning hadde det skjønner du. Og de solgte ting til en veldig bra pris i en vanlig webshop også.

 

Med vennlig hilsen tv-freak.

Lenke til kommentar

Medion ja.. hmm.. sett litt på den på pcutstyr.no.. den er jo veldig bra i pris. :thumbup: 80gb og 1600mhz og WXGA.. Den dyreste modellen.

 

Jeg ville jo vel egentlig hatt WSXGA. Men til 16000 så kan jeg stå over denne bagatellen med skjermen.

 

Men det er vel ikke mer enn 4 timer batteri på Medion. Så da kan jeg jo nesten titte litt på FS Amiloen oxo..

 

For Asus er det jo veldig bra batteri på. Det er batteriet (og mulighet for 8timer med ekstrabatt), WSXGA skjermen, designet og DVD-minus-RW som trekker meg til denne pcen selv om det er høy pris.

 

Men det står jo ikke noe om hvor stor Medion'en er.. hvor høy den er osv.. og så er det jo support og sånt..

Jeg ser vel egentlig på medion på samme linje som whitebox på supportsiden.. vet ikke hvorfor.. har bare fått et billiginntrykk av medion. kanskje fordi de selges så billig?;) og de selges på elkjøp.;)

 

Og du Jinx72 hvordan er supporten på Asus'en?

Og hvordan er høytalerene på den?

Endret av tv-freak
Lenke til kommentar

Pcpro.no skrev i sin test:

 

Asus er for de fleste mest kjent for hovedkortene sine. De bærbare maskinene deres er imidlertid også verdt litt oppmerksomhet.

 

Asus-leverandøren Harald Ødegård & Co var blant de som valgte å stille med en Centrino-maskin framfor Pentium 4. Med sine 1,6 GHz er dette imidlertid testens raskeste Pentium M-pc. På grafikksiden har de derimot gått for en 64 MB-utgave av Mobility Radeon 9600, der de fleste konkurrentene har 128 MB. Maskinen har 512 MB minne, en harddisk på 80 GB og en DVD-RW-brenner. Skjermen er en 15,4 tommers widescreen i 1280 x 800 piksler.

 

M6800 er langt fra noen jålete maskin. Foruten en SD-kortleser og knapper for direktestyring av musikk-cd-er det ikke noe ekstrautstyr. Av tilkoblinger merker vi oss at PS/2-kontakten er droppet, men i dag er det jo USB som gjelder, og disse kontaktene er det fire av. FireWire og tv-utgang er selvsagt på plass.

 

Asus scorer jevnt over ganske ok, men er et lite stykke bak de beste på 3D-fronen pga. litt snaut grafikkminne. Selv om det er den kraftigste Pentium M-prosessoren i testen, kan den ikke hamle opp med de muskuløse Pentium 4-maskinene. Harddiskytelsen er imidlertid veldig god. Her er det bare Dell og Zepto som er bedre, men det er kanskje ikke så rart siden Asus har en 5.400 RPM-disk mot Dell og Zeptos 7.200.

 

Alt i alt liker vi Asus godt. Selv om den ikke når helt opp i konkurransen om den feteste ytelsen, kan den absolutt være verdt en vurdering. Maskinen har et hyggelig støynivå, et godt tastatur og tilsynelatende solide mekaniske løsninger. Skulle det være noe å sette fingeren på utenom for lite grafikkminne, måtte det være den høye klikkelyden fra museknappene.

Lenke til kommentar

Bare for å svare kjapt om ASUS her. Det virker som de lyver litt på tykkelsen. den er 39mm tykk inkludert knotter og skjerm, men jeg vet ikke hvordan man normalt måler slikt. Allikevel synes jeg den er ganske tynn, jeg har lite å sammenligne den med annet en gammel dell og toshiba dektoppkillere her på kontoret som er mye tykkere.

 

Høytalerene er vistnok av det bedre på markedet. Det er 4 høytalere.

 

Support vet jeg ikke helt, men har bestilt ekstra adapter for et par uker siden uten å fått noe tilbakemelding.

 

Knappene på touchpad'en bruker jeg sjeldent, bruker mus i arbeid ellers holder det som regel med dobbel-'touch' på touchpad.

 

Jeg har ikke veid den selv men leste i en dansk test at den veide 2.7kg.

(det varierer vel litt etter skjerm/optisk enhet).

 

Og den er som sagt WXGA, noe som er helt greit men det irriterer meg litt at Quad sine sider sier WSXGA.

 

Og den er mye billigere i Danmark så Quad har kraftig overpriset den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...