adsfiklam Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Jeg bruker Front Page. Hvordan gjør jeg at teksten jeg skriver på hjemmesiden min blir like stor på alle PC-er. Når jeg ser om størellsen på teksten ser bra i Explorer så har jeg "Tekststørellse" på "Liten" (Vis > Tekststørellse > Liten) Men tenk på de som har på f. eks. Medium. Er på noen måte å mulig å løse dette problemet? Kanskje litt dårlig forklart. Si ifra hvis jeg må forklare meg bedre. Trenger virkelig hjelp med dette så takk for svar! Endret 13. mars 2004 av yrjan Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. (nå kommer nok kodefolka å kjefter, fordi det ikke blir tatt hensyn til at noen faktisk vil kunne ha forskjellig størrelse, men det får bli opp til dem å diskutere. Det er iallefall slik den låses.) Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. Mener du i Front Page? Hvor skal jeg gå inn? Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. Mener du i Front Page? Hvor skal jeg gå inn? Er vel bare å gå inn i koden det? Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. Mener du i Front Page? Hvor skal jeg gå inn? Er vel bare å gå inn i koden det? For en noob er vel ikke det så lett å forstå... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. Mener du i Front Page? Hvor skal jeg gå inn? Du trenger nødvendigvis ikke gå inn i koden. Der du velger tekststørrelse, på verktøylinja, sett musepekeret inne i feltet og skriv inn f.eks 11px. Da vil dette bli omgjort til 9pt i tekstfeltet, men allikevel bli til 11px i koden. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) du kan lage en css fil hvor du definerer størrelsen og fargen. CSS (lagres som "tekst.css") .p { color: #333333; font-family: Arial, sans-serif; font-size: 1px; } <html> <head> <title>12px'en</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <link href="tekst.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <p>dette blir en tekst med 12px font str.</p> </body> </html> alt lagres i samme mappe ellers må css linken forandres. Endret 13. mars 2004 av Smidt Lenke til kommentar
epsil Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. (nå kommer nok kodefolka å kjefter, fordi det ikke blir tatt hensyn til at noen faktisk vil kunne ha forskjellig størrelse, Du mener, at vi faktisk vil kunne ha forskjellige skjermoppløsninger. «10px» er ikke leselig under 1280 × 1024. men det får bli opp til dem å diskutere. Det er iallefall slik den låses.) Bare i Internet Explorer (med én t, selv om «Internett» er det riktige på norsk). Endret 13. mars 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. (nå kommer nok kodefolka å kjefter, fordi det ikke blir tatt hensyn til at noen faktisk vil kunne ha forskjellig størrelse, men det får bli opp til dem å diskutere. Det er iallefall slik den låses.) Selvfølgelig kommer folk som har peil til å klager på dette. Men det er ikke bare kodefolk som klager, selv om disse ofte tenker mer på bruksgodhet enn designere Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Jeg svarte bare på spørsmålet hans jeg, så får det være opp til andre å forklare hvorfor dette ikke annbefales. Tydeligvis var svaret mitt feil også. Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Neida, du svarte riktig på spørsmålet, men bakgrunnen for spørsmålet viser feil holdning til bruksgodhet, noe epsilon og jeg prøver å endre. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Lås den med å sette størrelse til px i stedet for pt. Mener du i Front Page? Hvor skal jeg gå inn? Du trenger nødvendigvis ikke gå inn i koden. Der du velger tekststørrelse, på verktøylinja, sett musepekeret inne i feltet og skriv inn f.eks 11px. Da vil dette bli omgjort til 9pt i tekstfeltet, men allikevel bli til 11px i koden. Det går ikke Jeg bruker 2000 versjonen... Er litt noob ja... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Da vil jeg anbefale at du oppdretter et stilark (internt eller eksternt), og setter tekststørrelsen der. Format > Stil... osv. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Da vil jeg anbefale at du oppdretter et stilark (internt eller eksternt), og setter tekststørrelsen der. Format > Stil... osv. Det gikk bedre ja... Takk Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Fant en fin og enkel måte å løse dette problemet, ihverfall med Front Page. Du åpner Word, skriver teksten, kopierer den og limer den inn i Front Page! Tatata Lenke til kommentar
PT Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Hvis du er skikkelig "heldig", så knuser word koden i samme slengen, så det kan være en fordel å bruke notepad til å skrive teksten i Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Og nå begynner du å bruke notpad, ikke word edit: nok en kar før meg Endret 4. april 2004 av smoothie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå