Gå til innhold

Digital ledning

Anbefalte innlegg

når jeg skal koble mitt logitech z680 på en dvd spiller, trenger jeg en digital legning, right? jeg har sjekke at jeg har både coax og optisk utganger på både dvd og z680, så da lurer jeg på hva jeg skal velge å kjøpe. Har sett at disse kablene koster fra 50kr til 1000! hva er å anbefale? å hvor kan jeg kjøpe? er det egentlig noe forskjell på coax og optisk?

ps: jeg har augidy2 zs lydkort, er det noe vits å invistere i digital ledning mellom pc og z680. har hørt at det ikke er noe serlig forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er forskjell mellom analoge og digitale kabler, men om det er forskjell mellom forskjellige digitale kabler kan diskuteres...

Med en optisk ledning konverteres data til lys og tilbake igjen, med en coax så er dataene uforandret hele veien.

Siden digitale data enten kommer frem eller ikke, så skulle en kabel til 50kr være like god som den til 1000kr

Lenke til kommentar

"As is usually the case, we didn't completely agree on which cable was best and which was worst, although we did seem to agree on a few"

"Our results with the other coaxial cables were really too random for us to produce rankings. For every cable one of us liked, there was another guy who didn't, and still another guy who thought it sounded about average. They all seemed to work fine, though, and all three of us felt the differences among these cables were subtle enough - and so much a matter of taste - that we'd be perfectly happy with any of them."

"So is there any reason to care about digital cables? Our panelists respond with an unanimous, resounding "maybe." "

"However, while all of us would choose coaxial over Toslink if given the choice, none of us would be particularly concerned about buying a digital audio device that offered only a Toslink output."

Tja... hva skal vi si til resultatene? Var ikke mye konkret ute å gikk der nei... De sier at de var uenige om hvilke kabler som var best osv... Da er det enten ingen forskjeller eller så er det så små at det blir veldig subjektivt hvilken du liker best.

Det med optiske kabler var ingen overraskelse, siden det konverteres til lys og tilbake igjen...

Så før du kan overbevise meg, må du finne en test der de som har laget den greier å overbevise seg selv ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg veldig lite om tester og slikt. Det er hva jeg hører som bestemmer om jeg synes produktet er bra. Når det gjelder kabler, så hører jeg ingen forskjell på en kabel til 1000kr og en kabel til 50kr hverken om det er coax eller optisk. Hvis det er en bittelitt høyere feilprosent i overføringen av de digitale signalene med en kabel til 50kr kontra en til 1000kr, så har dette minimal betydning for lyden og de som ikke har "gullører"

Det skal nevnes at coax-kabler er mere robuste og kan bøyes mye før de blir ødelagt kontra optisk som ikke tåler noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...