Gå til innhold

AMD oppdatering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vel, jeg har en Xp2800+ barton, vil gjerne ha nyere drivere :)

EDIT: jeg er på denne og Denne siden, hva skal jeg laste ned?

Kan ikke se noen drivere til XP-serien der nei

Det fins ikke drivere til CPU'er. De har "mikrokode", noe som ikke er mulig å endre for sluttbrukere. Man kan laste ned drivere til chipsett og bioser til hovedkort, men altså ikke til CPU.

De driverene jeg ser på den siden der er til chipsett, ATA-bussen, AGP-bussen, lydkretsen, etc. på hovedkort med AMD-chipsett. (Ja, de lager chipsett også i tillegg til CPU'er) Hvis du ikke har et slit hovedkort (de er ganske skjeldne) så bør du ikke laste ned dette. Det kan gi problemer å laste ned drivere til et annet chipsett enn du har i PC'n. Den andre siden inneholdt kun info-programmer som forteller hvilken CPU du har.

Lenke til kommentar

Tja...

Hentet fra AMD.com:

AMD Athlon™ 64 Processor Driver for Windows XP, Version (exe) 1.1.0.1 - Download this Setup Installation program (EXE) to automatically update all the files necessary for installation. This package is recommended for users whom desire a graphical user interface for installation. This .EXE driver is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users.

Link her...

-KJ

Lenke til kommentar

Ikke usansynnlig at den inneholder en software patch som retter på noen problemer ved bruk av visse instruksjoner, altså at den enten emulerer eller oversetter instruksjonene fra Os til Cpu på en måte så at det ikke oppstår feil.

Så, ja det finnes på sett og vis drivers til cpu, men di er vell mere av typen modifikasjon av os i og med at cpu ikke kan omprogrameres.

Lenke til kommentar
Så, ja det finnes på sett og vis drivers til cpu, men di er vell mere av typen modifikasjon av os i og med at cpu ikke kan omprogrameres.

Når jeg installerer ny driver til f.eks skjermkortet, blir jo ikke skjermkortet heller "omprogramert".

En driver er vel heller linken mellom OS og hardware, mens en "flash" omprogramerer hardwaren.

Lenke til kommentar

Her har dere både rett og feil begge to.

GPU/VPU på et skjermkort er omprogrammerbare, det samme er de siste lydkortene fra f.eks. Creative. (Live! og nyere).

Det er imidlertid ikke driveren som programmerer chippene, heller applikasjonene. Driveren på sin side sørger for at de ressursene som finnes på kortene gjøres tilgjengelig for OS og applikasjoner.

Uten å spekulere for mye i hva en CPU driver gjør, så vil nok den kunne forhindre spesifikke problemer, som foreslått over.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...