Gå til innhold

Ny a64 - Ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det høres kanskje ikke så dumt ut :roll:

Men vil ikke socket 754 for lengst være byttet ut med 939 når den tid kommer?

AMD har aldri sagt noe om at de skal fase ut Sokkel 754. Om vi skal se på hva Anandtech har skrevet om roadmap for Athlon 64 på 754 skal det komme en 3700+ allerde i Q2. http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1947. At det kommer en raskere versjon i løpet av året finner jeg i grunn helt naturlig.

Når det er sagt så har sokkel 939 en stor fordel for AMD ved at de kan kutte ned cachen til 512 KB og erstatte det med doble minnekanaler. På den måten får de samme ytelsen og sparer 20-30% die-size som igjen gjør at de får langt lavere produksjonskostnader pr CPU. Slik sett tror jeg nok at det kommer flere CPU-er for sokkel 939 og at 754 blir for budsjett (aka "Duron"-type). Uansett kommer det en 3700+ og du kan bruke minnet videre på sokkel 939 om du finner det hensiktmessig.

Uansett tror jeg du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd! :yes:

Da går jeg nok for Corsair XMS 3200LL isteden; eventuelt kun en 512 mb-brikke i første omgang.

Men jeg må si jeg er litt forvirret over de forskjellige modellene til Corsair :wow:

Noen som kan forklare meg forskjellen på "XMS", "TWINX" og "XMS TWINX"?

Når det gjelder valget av cpu er det ikke så mange kroner å spare på å gå ned fra 3200+ til 3000+, så jeg må tenke litt mer på det. Er rundt 500 kr i forskjell.

Lenke til kommentar
Men jeg må si jeg er litt forvirret over de forskjellige modellene til Corsair :wow:

Noen som kan forklare meg forskjellen på "XMS", "TWINX" og "XMS TWINX"?

XMS:

The XMS product line is Corsair's premium desktop product family. Engineered and tested for superior performance especially in the demanding arena of serious gaming, XMS has quickly become the preferred memory for serious gamers. In fact, more reviewers and

user forums have named Corsair XMS "Number One" than any other

premium memory.

TWINX = To identiske moduler som er testet for å jobbe sammen. Rettet mot "Dual Channel"-hovedkort

TWINX XMS = 2x XMS brikker.

LL = Low latency

For deg kan dette være et godt valg:

2x 256 MB: https://prisguiden.no/produkt/2750

2x 512 MB: https://prisguiden.no/produkt/2749

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Men er asus K8V et slikt dual channel kort da?

Ingen sokkel 754-hovedkort er dual channel. Du kan fortsatt bruke brikkene da de egentlig bare er laget for å kunne jobbe sammen. Når det er sagt så ville jeg heller kjøpt en 512 MB brikke enn 2x 256 om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Slutt å klag på hovedkortet.

Kortet vant PC Worlds Test der det også var med nvidia kort. Bare fordi nvidia er hva vi (iallefall jeg) likte best når det gjaldt 32 bits prossesorer trenger ikke det å vere best nå. ASUS K8V DELUXE VAR ET BRA VALG!

Endret av CS_Empty
Lenke til kommentar

Hører folk syter over VIA, har selv et Gigabyte et eller annet se specs med VIA chipset, ikke noe problemer her i gården. Bare sørg for å kjøpe deg gromme ram brikker slik som du allerede har bestemt deg for da blir alt bra...

1* 512 ville jeg gått for og en dag når du har noen slanter kjøper du en til om du føler det hensiktsmessig.

_

Thorsan

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for mange gode råd, og vil med dette si at maskinen er bestilt :D

Dette er hva jeg endte opp med:

hk: Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800

cpu: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz BOXED

ram: Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200

hd: Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache

kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sølv 360 w psu

Med diskettstasjon og tastatur endte jeg på kr 8374.80 fra komplett.no :)

Lenke til kommentar
3200 har 1 mb. cache, mens 3000 har 512 kb. cache. Derfor er 3200 en del bedre. Vennligst ikke kom med feilaktige påstander!

Ifølge tester så er ikke forskjellen så stor, så prisforskjellen bør tilse at en A64 3000+ er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...