K.. Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Jeg har et stort problem med nettverket. Vi sitter 4 stk i et nettverk og prøver å dele ting med hverandre. Vi sitter i samme arbeidsgruppe, men når vi skal gå inn på hverandre kommer det en feilmelding: "maskinen er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tilgangstilatelse til å bruke denne nettverksressursen.. kontakt administrator av server for å finne ut om du har tilgang" Vi har deaktivert alt av brannmurer. Hva kan være galt? Vi finner hverandre i spill... CS funker bra... På forhånd takk Endret 13. mars 2004 av Knut Erik Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 sjekk share og NTFS-rettigheter. Bruker dere WinXP og "Simple File Sharing"? En ulempe med en arbeidsgruppe er at en bruker må ha samme navn og passord på hver av maskinene den skal inn på. Hvordan "Simple File Sharing" virker i en slik situasjon vet jeg ikke, for det er noe av det første jeg deaktiverer etter installasjon. En omvei for dette er å enable guest-kontoene og sette blankt passord på de, men det er sikkerhetshull deluxe hvis dere også er ute på internett! Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Vi bruker WinXP. Gjest kontoen er aktivert, men det går ennå ikke. sjekk share og NTFS-rettigheter?? Hvordan skal det stå? Hva mener du? Sorry hvis jeg er litt treig... Lenke til kommentar
smh Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Høyre klikk den mappa du ønsker å dele, velg Deling og sikkerhet. Her må du aktivere deling, og så dele mappa. Evnt. kan du ta av enkel fildeling. Då vil du kunne logge på med brukernamn og passord. For å ta av enkel fildeling åpner du ei mappe og klikker på Verktøy -> Mappealternativer -> Vis. Her tar du bort haka på Bruk enkel fildeling. Endret 13. mars 2004 av smh Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 tja.... må grave litt i hukommelsen min nå..... dette blir på engelsk OS, så jeg håper du klarerå finne tilsvarende på norsk hvis dere bruker norsk OS. Prøv dette mellom 2 maskiner: Logg på som administrator på dene ene maskinen Åpne Windows explorer klikk "tools" -> "folder options" -> view" -> finn "Simple file sharing" og deaktiver den. klikk OK. Gjenta på den andre maskinen. Prøv igjen nå. Hvis det fremdeles ikke går: På begge maskinene: Logg på som administrator Deaktiver guest Sett SAMME navn og passord på administrator-kontoen for begge maskinene Åpne windows explorer. Lag en ny mappe. Høyreklikk på den og velg "sharing and security". skriv inn et share-navn og klikk "permissions". Verifiser at enten "administrator" og/eller "everyone" har enten "read, change" eller "full control". Hvis ikke legger du det til. Klikk OK. Klikk så på "security". Sjekk at "administrator"og/eller "everyone" har rettigheter der. F.eks "read" for lese-rettigheter. Prøv igjen! Hvis det fremdeles ikke går så må det være noen rart en plass. Rop ut! Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Har prøvd, går ennå ikke. Dette er meget rart. Har pvøvd å installere nettverkskortet på ny uten hell. Tusen takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det glemte jeg å nevne... er den innbygde brannmuren i XP deaktivert? Verifiser dette! Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Vi kan ikke pinge hverandre. Ping-forespørsel kan ikke finne vert BLABLA. Kontroller navnet og prøv på nytt. Men vi kan altså spille mot hverandre. Men kan ikke pinge hverandre og hente filer... Dette blir bare mer og mer mystisk... Jeg kan pinge meg selv da.. Det er jo noe... //EDIT\\ Går ikke ann å pinge slik, ping NavnPåPC Men dette går ann, ping 192.168.1.3 Endret 13. mars 2004 av Knut Erik Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 ok - prøv dette: Gå inn i windows explorer. Hvis en annen PC på nettet har IP 192.168.1.3 og et share som heter f.eks. "test". Kan du da i adresselinga skrive inn: \\192.168.1.3\test kommer du da inn? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 Hah! Nå gikk det! Kult! Takk skal du ha! Tusen takk takk takk Men hva har skjedd med den vanlige delingen da? Bare lurer altså... Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 godt spørsmål... du kan jo sjekke under tcp/ip innstillingene om f.eks netbios er disabled.. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Jeg hadde akkurat det samme problemet da jeg var på lan for ei uka sia. Fikk ikke delt vanlige mapper, men "delte dokumenter", som er det default delte mappa i xp, funka for andre å gå inn på. Jeg fikk ikke til noen ting. Bare sånn at du ikke skal tro du er den eneste Men nyttig å lese dette. Skal huske dette når jeg da kanskje møter på samme problem. Men en ting: jeg og en kamerat har akkurat samme xp version. Men vi har forskjellig grafisk oppsett der vi skal dele mapper? Er dette den "bruk enkel fildeling" som gjør? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 mye mulig.... som jeg såvidt har nevnt så jobber jeg mest i domener så "simple file sharing" eller "Enkel fildeling" har lite kjennskap til. ..vet bare at den skal disables på de maskinene jeg kontrollerer. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Hehe jaok. Men det har kanskje noe med at du jobber med pc'er med fast domene.... eller domene da... Ikke vet jeg:s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå