Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utendørs Trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter opp en trådløs AP for bruk av utendørs nett. Poenget er at jeg skal sette opp nettet slik at jeg kan få tilgang til nettverket jeg har på jobben, hjemme. Til dette bruker jeg ei rundstråle antenne og en Proxim tsunami MP.11 AP i tillegg til klient utstyr(samme AP).

Men jeg har støtt på ett lite problem, jeg har etter min mening satt opp APen rett. Den står til Base stasjon, den er satt til router og jeg får ip fra en DHCP.

Når APen er satt til router skal den få to ip'er(en til ethernet og en annen til wireless delen), men den får kun ip til ethernett delen, den andre står forsatt til default.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje må sette opp klient utstyret for å få den til å fungere skikkelig? Elller om det holder å gjøre som nå, bare å bruke ett vanlig WLAN kort for å leite etter signaler fra antenna?

Er det andre her som har satt opp en tsunami og som kan gi meg ett hint på hva som er galt?

---LaRS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du forventer 2 IP-er hentet fra DHCP er det kanskje slik at router regner med den er på 2 forskjellige netverk og vil hente en IP fra hvert av netverkene. Dvs at du skal ha 2 DHCP servere, en på hver av netverkene.

I tilfelle der du skulle hente begge IP-er fra en og samme server ville du fått two IP-er som faktisk er på samme nettverk! Dvs at routeren din ville oppføre seg som en switch. Kan du sette den opp som en switch? Har du prøvd det ?

Endret av Aireal
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Proxim Tsunami er en proprieter produktserie som opererer på 5,4GHz båndet. Om du ikke bruker Tsunami klientkort vil du ikke komme noen steder. Du vil med andre ord ikke finne noenting med et vanlig 802.11a/b/g kort.

Det stemmer som Aireal sier, som ruter vil den ikke få 2 ip adresser fra DHCP serveren du har på jobb. Da ville router rollen falle bort. En routers oppgave er jo å rute pakker mellom to nettverk, og om den får ip adresser på begge interface fra samme scope ville den jo ikke rute mellom to nettverk.

Du trenger vel heller ikke å ha ip adresse i samme nettverk hjemme som du har på jobb. Så lenge den står og ruter vil du jo få trafikken til å gå.

Hvor langt er det fra deg til jobb? Rundstråleantenne er ikke akkurat kjent for å sende langt.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...