Gå til innhold

En god bok om Photoshop?

Anbefalte innlegg

Finnes noe slikt?

Jeg har brukt photoshop litt sporadisk i underkant av et år nå, men vet fortsatt ikke hvordan 50% av funksjonene brukes effektivt. Mye er greit å lære seg selv, men jeg tror jeg ville hatt utbytte av en god guide, helst i form av en bok (Da kvaliteten på internettguider er heller varierende).

Den bør helst være ganske fyldig (les: minst 500 sider) og ikke være en "dummies" bok men en mer viderekommende.. Noen gode tips? :)

EDIT: Hvilken andre programmer/plugins er greit å ha i tillegg til Photoshop?

Endret av Anders81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photoshop _bøker_ er generellt sett en dårlig idè.

Når du prøver å lære deg noe, er det strengt tatt bare å slå opp funksjonen på google :yes: F.eks -> si at du dumper over "levels", "hva i alle dager det?", tenker du. Vel, da søker du på google "levels + tutorial", så får du garantert svar :)

Anyways, Photoshop (og programmvare generellt) er ikke noe som bør/kan læres på ett såpass lineært plan. Man trenger tid, prøving/feilig. Og det aller viktigste: man må være målrettet og ha en IDÈ! Prøv å tenk ut et konsept og UTFØR det. Gjør gjerne endringer av alle typer, for guds skyld. Jeg har laget websider som endte opp som wallpapers.

Kreativitet er det viktigste, og det kan man ikke lære seg fra en bok :)

Lenke til kommentar
Er denne bra?

HalTan, det er lett for deg å si, du er jo überbra på ps og sånt..

Nei; Haltan har faktisk fullstendig rett. Det er kreativitet og inspirasjon som er dei _definitivt_ viktigaste faktorane. Du vil uansett bruke ganske lang tid på å lære deg photoshop bra. Om du leser ei bok eller ikkje har sansynligvis lite å sei. Det beste er å lese masse tutorials, prøve masse av tinga du lærer i tutorials - sveise dei sammen på ulike måter, og deretter begynne å tenke på åssn du faktisk vil ha sida di.

En lærer av å prøve, og av feil - en blir ikkje kreativ av å lese korleis du kan gjøre ditt og datt.

:w00t:

Lenke til kommentar

Ser på bøker som et ekstra "hjelpemiddel", leser dem ofte når jeg er på ferie osv. Setter meg inn i andres metoder og teknikker, noe du nødvendigvis ikke får full innsikt i av å lese på nett. At bøker er en dårlig ide til hvordan er jeg enig i, men de gir deg ofte ett bredere innblikk i hvorfor.

Lenke til kommentar
Photoshop _bøker_ er generellt sett en dårlig idè.

Ha i tankene at ikke alle besitter en autodidaktisk begavelse.

Når du prøver å lære deg noe, er det strengt tatt bare å slå opp funksjonen på google :yes:

Og i hjelpefila.

Anyways, Photoshop (og programmvare generellt) er ikke noe som bør/kan læres på ett såpass lineært plan.

Nå er jeg ikke sikker på hva du legger i et «såpass» lineært plan, men jeg kan være enig i at det meste ikke bør læres utelukkende på et lineært plan. Mine erfaringer med «tutorials» tilsier imidlertid at slike artikler vanligvis ikke er særlig egnet til å gi en nybegynner en grunnleggende oversikt over hva som fins av funksjoner, noe som det kan være veldig nyttig å bygge videre på. Det er forskjell på teori og praksis, men begge deler kommer som regel godt med i et så omfattende program som Photoshop er.

Kreativitet er det viktigste, og det kan man ikke lære seg fra en bok :)

Niks. Det triste med talentkrevende hobbyer er imidlertid at de ekskluderer så mange.

Lenke til kommentar
Når du prøver å lære deg noe, er det strengt tatt bare å slå opp funksjonen på google :yes:

Og i hjelpefila.

Jeg har fått en inntrykk av at få er klar over at denne faktisk ekisterer... :ermm:

Selv har jeg lest gjennom hele denne (en del sider ja), og den gir egentlig et veldig godt innblikk i programmet og dets funksjoner.

Er man i tvil om hva noe er eller hvordan noe bør/kan gjøres, finnes det faktisk gode forklaringer i denne.

Tutorials på nettet er somregel mer spesifikke, og vinkler seg mot spesifikke måter å utføre en operasjon på, mens hjelpefilen gir et generelt innblikk i verktøyets/metodens/funksjonens virkemåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...