Gå til innhold

hjelp med gb-sperre i winxp?

Anbefalte innlegg

en venn av meg kjøpte seg nettopp en stasjonær pc med 160 gb harddisk, i bios finnes alle 160 gb, men etter å ha lagt inn winxp pro (uten sp) får han bare til å bruke 127 gb. skyldes dette at han ikke har sp1?eller må det andre oppgraderinger til for å finne de siste gb-ene?har lagt inn nyeste bios og hk-drivere (nforce2 ultra400)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at han får bare 127GB skyldes ikke at windows ikke støtter så mye lagringsplass. det skyldes at microsoft og harddisk produsentene ikke har blitt enige om hvordan harddsik plassen skal beregnes. harddisk produsentene mener at en KB er akkurat 1000byte fordi kilo betur 1000. mens microsoft mener at en KB er 1024byte, har noe å gjør med det binære tallsystemet. begge har rett.

veldig irriterende!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
at han får bare 127GB skyldes ikke at windows ikke støtter så mye lagringsplass. det skyldes at microsoft og harddisk produsentene ikke har blitt enige om hvordan harddsik plassen skal beregnes. harddisk produsentene mener at en KB er akkurat 1000byte fordi kilo betur 1000. mens microsoft mener at en KB er 1024byte, har noe å gjør med det binære tallsystemet. begge har rett.

veldig irriterende!

Sprøyt.

Dette er et kjent problem i Windows, og har ingenting med KB/Kb omregning å gjøre. Det skyldes manglende aktivering av 48-bits addressering.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

Evt. bruk følgende patch :

http://home.broadpark.no/~lclura/bah/diskaxx.reg

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Jepp, dette er et windows-problem. Innstaller patchen som er nevnt lengre opp i denne tråden eller SP1 (som bla. inkluderer denne patchen)

Edit: Fjernet noe som var litt upassende. (beklager)

Hør på the coolkid og Morpheus^. Jeg tror de er inne på en løsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ikke for å være frekk simen1, men om du hadde årket å lese alle innleggende i denne posten så hadde du skjønt hvorfor det ble en ny post. jeg prøvde å søke etter emnet men søkfunksjonen var ute av drift (mulig grunnet min buggete explorer), derfor ble det ny tread. dessuten har jeg lagt inn både sp1 og en fix fra seagate uten at noe skjedde, men siden du tydeligvis vet så mye mer enn meg, kan du da forklare med hva jeg har igjen å prøve?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...