B.H.H Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Har formatert maskina og skullle til å legge inn mandrake linux 9.2 men så støttet ikke linuxen skjerkortet mitt har R9600xt men jeg blir vel nødt til å sette inn mit gammle geforce 4 mx 440 med 64mb minne Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få det til å funke? på forhånd takk for alle svar Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det er nok støtte for det, ta en tur på google. Eller en tur innom mandrake sin side, eller ta en titt på forumet der. btw denne tråden burde blitt plassert i Programvare\ Linux \ Unix Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Ta en titt på ATI sine sider http://www.ati.com/support/drivers/linux/r....x=7&submit.y=4 Her kan du laste ned drivere. Har google sluttet å virke? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Sparkes over til riktig kategori. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Du kan bruke VESA-driverne og få brukt kortet ditt helt fint, om jeg ikke tar mye feil. Det eneste er at du ikke får 3D-støtte. Siden ATI er et hemmelighetsfullt firma med holdninger mot fri programvare, har de gjort det vanskelig for fri programvare-utviklere å lage drivere til Radeon-kort over 9200. Dette bør ses på som kritikk mot ATI (og nvidia, for den saks skyld), og ikke mot Linux per se. Men altså, hvis du ikke trenger 3D-støtte, kan du klare deg uten de lukkede driverne. Nybegynnere burde slippe å gå gjennom installasjon av drivere, men takket være at disse driverne er ufrie, kan de ikke inkluderes med Linux-distribusjoner. Selv bruker jeg ikke driverne av prinsipp, og velger heller å klare meg med dårlig 3D-støtte, men dette er en verdivurdering den enkelte må ta stilling til -- hva er Linux for deg, et steg mot frihet, eller bare gratis programvare noen har vært naive nok til å lage for deg? Lenke til kommentar
nander Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Ta en titt på ATI sine sider http://www.ati.com/support/drivers/linux/r....x=7&submit.y=4 Her kan du laste ned drivere. Har google sluttet å virke? Kan noen tenke seg en god grunn til at jeg ikke burde prøve å legge inn denne driveren på min Bærbare PC, som har en ATI M10 9600 kort? just asking Lenke til kommentar
nander Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 -- hva er Linux for deg, et steg mot frihet, eller bare gratis programvare noen har vært naive nok til å lage for deg? Dumsnille er da et bedre ord enn naive ;-) Hele denne posten er nok litt off topic, vennligst tilgi! Nei da, det er nok ikke slik jeg ser det. MEN, la oss heller tenke litt på hva konseptet ?et steg mot frihet? innebærer. Frihet blant mange Linux brukere betyr rett og slett at man ikke skal ta penger for kode. Dette betyr at enhver som ønsker å livnære seg, må enten tjene penger på noen annet, eller tjene dem ved å levere noe annet i stedet, slik som tjenester. For meg er frihet noe litt annet; det betyr full frihet både frihet til å forsøke å tjene penger og frihet til å gi bort arbeid. Om ATI og Nvidia ønsker å benytte sin frihet til å ikke dele sitt arbeid med andre, så har de den! La oss ikke KREVE noe sosialisme, DET er ikke frihet! Frihet er muligheten til å velge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå