Gå til innhold

Steadycam

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et ødelagt kamerastativ, og tenkte at jeg kunne prøve å lage et steadycam-stativ av det. Så jeg kuttet av selve senter-kolonnen på stativet og trædde den inn i et 45cm stålrør og skrudde den fast. Nederst på dette stålrøret har jeg to 0,5L brusflasker fylt med vann. "Loddene" på bunnen veier 1150g og kameraet med batteri veier 979g. Slik som jeg har forstått det skal det være samme vekt oppe og nede for å få det stødig? Eller kan man ha så mye vekt man vil nederst, og dette øker stabiliteten?

Jeg har ikke fått prøvd det skikkelig ennå, bare prøvde litt her med strømledning tilkoblet (alle batterier var tomme), men jeg synes ikke at det ble noe videre stabilt. Må jeg fortsatt være veldig forsiktig? Må man holde akkurat i steadycam-stativets tyngdepunkt?

Håper at noen har erfaring med steadycam og kan komme med innspill.

Bilde av steadycam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha en horisontaltliggende stand stikkende UT fra den vertikale du har der, og bruke denne horisontale som håndtak. Det er den enkleste måten å stabilisere alle aksene:

-fram/tilbake

-høyre/venstre

-opp/ned

-høyre/venstre pan

-opp/ned tilt

-rulle/dutching

de tre øverste er greie, men de tre nederste er litt verre å stabilisere. Du må nesten holde i steadycam-stativets tyngdepunkt, ellers vil nesa (linsa) på kameraet peke for mye opp eller for mye ned i bakken. Som du ser over, så stabiliserer et ettstang-stativ fem av de seks aksene/bevegelsene, alle unntatt panorering. Så dersom du fester ei stang til ganske høyt oppe (horisontalt) på den andre stanga så skal du kunne beskytte deg ganske godt mot uønsket panorering også. I tillegg hjelper det med en sånn ekstra stang på alle de andre aksene også. Det er en selvfølge at kameraet er skikkelig skrudd fast, sånn at det ikke panorerer pga svak sammenskruing.

dersom du ikke er kjent med terminologien, så er panorering/panning/pan en horisontal kamerarotasjon, MEN det er ikke det samme som å FLYTTE kameraet fra den ene siden til den andre altså. Tilting er det samme som panorering, bare at det er på den vertikale aksen. Rulling er altså når kameraet ikke har horisontal horisontlinje, hvis du skjønner.

Jeg selv bruker kamerastativet mitt som steadycam. Jeg bare fester noe tungt til bena, og bruker håndtaket som en sånn sekundær stang til å stabilisere panoreringa, som jeg har nevnt tidligere.

Her er det eneste bildet jeg har inntil videre:

www.ursa.nu/steadycammen_min.jpg

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Jeg kan vel bruke håndtaket på stativet som en slik horisontal stang? Dette vil medføre at jeg må rotere kameraet 90 grader på festebraketten, slik at ikke den låse-pinnen kommer inn i hullet ved siden av skruen, men det skulle vel gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...