Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Hei! Har en problem!

Har kjøpt Asetek Waterchill med alle 3 blokker.

Har montert alt....Radiator -> Chipset -> CPU -> VGA -> vanntank -> radiator...igjen og igjen osv osv...cpu er 56 grader idle på 3.5 GHz 1.68 vcore, skjermkortet er GLOVARM, sikkert 60 grader...nok til å få artifacts og kortet påstår strømkoblingen er ikke tilkoblet...alt er i orden, ingen lekkasje.

hva er problemet? er CPU festing skjev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingenting om selve radiatoren er varm. Om den er kald eller lunken så ligger problemet en annen plass.

Sjekk at du for det første har litt luftgjennomstrømning rundt cpu. Det er bare for å få bort luften som ligger der og blir oppvarmet. Mange som har slått seg her, og forventer at ved å fjerne alle vifter og montere vannkjølings så blir det kaldt som i finnmark. Litt luftgjennomstrømning må man ha. Sjekk som du selv sa at du ikke har klart å sette cpu blokk på skjevt.

Lurer litt på hvorfor du har chipset før cpu, men du har vel gjort det for en eller annen grunn. :roll:

Det kan jo også hende at du har såpass mange enheter som genererer varme at Waterchill settet ikke klarer å ta bort varmetapet.

Men syntes likvell at 56-60 grader var litt mye.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg forandret på det oppsettet. Ikke at det kommer til å ha store innvirkningen på temperaturen, men likvell.

CPU er komponent uno når det gjelder komponenter som har størst varmetap. Derfor er det jo logiskt å få bort denne varmen med det kaldeste vannet. Så kommer skjermkort og til slutt chipset som ikke har et like stort varmetap og dermed ikke trenger like stor kjøling.

Men over til selve problemet. Har du vifter som gir en hvis luftsirkulasjon? Siden du sier at radiatoren ikke er varm så er det vel neppe det at den ikke klarer å få bort varmetapet. For det første, så med mindre du allerede har sjekket denne temperaturen med et eksternt termometer så skal du absolutt ikke stole på de(n) innebyggede. De kan være korrekte, men også helt bort i natta ettersom hvor de er plassert og til og med hvilken bios du bruker (Temperaturmålerene er noe som blir justert nå og da)

Så sjekk at det ikke bare er gal avlesning.

Angående det skjermkortet som du synes er glovarmt, så vet ikke jeg.

I mitt vannkjølingssystem så er skjermkortet langt i fra varmt.

(Jeg har da et del system som har satt sammen, men poenget var at radiatoren ikke er varm hos meg, og ikke hos deg heller. Hvis vi da antar at det er feil avlesning på cpu så skjønner ikke jeg hvorfor skjermkortet skulle være varmt) 60 grader er utrolig nok ikke så mye på skjermkort. Det varier jo selvfølgelig fra skjermkort til skjermkort, men f.eks de krafigste Radeon modellene er jo oppe i 70grader + med orginalkjølingen.

En annen ting som jeg tenkte på her. Bruker du orginal viften til waterchill settet? 7 eller 12v? Henter luft ifra hvor? Romtemperatur?

Lenke til kommentar

Altså, hvis du har fult med luftbobler i systemet ditt så kan det være en årsak. Systemet skal være helt fritt for luft. Hvis du ikke bruker vanntanken så er det litt vanskligere å få systemet helt fritt, men langt i fra umulig. Hvis du derimot bruker den så skal all luft etterhvert samle seg opp i vanntanken. Da er det så enkelt som så å skru av systemet (og selvfølgelig pcen) og etterfylle med vann i vanntanken.

Neste gang du skal skifte vann, så husk å dunke til alle blokkene, radiatoren og pumpen (før du fester den siste slangen på pumpen så dunker du til alt). I et slikt system så er det spesielt i radiatoren og pumpen(utrolig nok) luften samler seg opp. Så slå til de forskjellige delene slik at all luft kommer ut.

Synes fortsatt at det var en veldig høy temperatur. Nå klokket du jo ned for å få ned temperaturen, men jeg selv ligger på 36-37 load på 3.1GHz med Vcore på 1.7. (Som sagt ikke Waterchill settet, men med 3 blokker og bare en dobbel radiator.)

Det _kan_ jo hende at systemet ikke klarer å få unna varmetapet, men siden du sier at radiatoren ikke er varm så høres det litt ulogiskt ut.

Har aldri hatt WaterChill settet , så jeg kjenner det ikke så godt.

Lenke til kommentar

Radiator plasseres der du har plass for å si det sånn. Men det optimale er å plassere den på bunnen av kabinettet siden det er kaldest der. Med mindre du har ramsinks på minnebrikkene så er det ikke så rart at de er varme.

Jeg tok en Petter Smart og kuttet opp den gamle boxed kjøleren jeg hadde til overs etter at jeg gikk over til vannkjøling. Resultatet er lunkne ramsinks og 400MHz på ram.

Hvis det er artifacts på kortet så klokk ned rammen eller skaff deg ramsinks. Det beste (når man tenker på at ramsinkene skal av en gang) er å kjøpe "pastateip" (husker ikke helt hva det heter, men det kommer med Revoltec ramsinkene som kan kjøpes på microplex)

Du kan jo se hvordan jeg selv kuttet opp boxedkjøleren:

ramliten.jpg

ram1liten.jpg

Lenke til kommentar
Radiator plasseres der du har plass for å si det sånn. Men det optimale er å plassere den på bunnen av kabinettet siden det er kaldest der. Med mindre du har ramsinks på minnebrikkene så er det ikke så rart at de er varme.

Jeg tok en Petter Smart og kuttet opp den gamle boxed kjøleren jeg hadde til overs etter at jeg gikk over til vannkjøling. Resultatet er lunkne ramsinks og 400MHz på ram.

Hvis det er artifacts på kortet så klokk ned rammen eller skaff deg ramsinks. Det beste (når man tenker på at ramsinkene skal av en gang) er å kjøpe "pastateip" (husker ikke helt hva det heter, men det kommer med Revoltec ramsinkene som kan kjøpes på microplex)

Du kan jo se hvordan jeg selv kuttet opp boxedkjøleren:

ramliten.jpg

ram1liten.jpg

Råe ram sinks, men hvis jeg tar av kjølern på 9800XT kortet får det vel ingen ram sinks, så når jeg får vannkjølingen så har jeg ingen sinks, har heller ikke utstyr til å kappe gamle ribber. :ermm:

Lenke til kommentar

Sørg for at du ikke har luft i systemet, kjenn etter på slangene om de er varmere enn radiator. Dersom det er tilfellet, bør du sørge for at radiator blir tom for luft (hold radiator nederst);)

Luft i CPU blokken er en vanlig "feil" som jeg mener ikke står godt nok om i manualen. Dersom det er luft i systemet vil pumpen slite med å få vann og ergo kan du ende opp med stillestående vann med luftbobler rundt omkring (ikke ønskelig). Så mitt råd er sørg for at systemet er fritt for luft og ikke bry deg for mye om temp avlesning fra bios (eller MBM eller lignende) da sensorene ofte ikke er å stole på. Dersom systemet er stabilt men tempen vises å være 60c er sannsynligheten for at tempen stemmer relativt liten ;)

Lenke til kommentar

Hehe...skal jo ta av IHS på den.

Har jo prøvd på min "gamle" 2.4 ghz tempen var 50 grader idle...målt på ASUS hovedkort.

Men tror ike på, tror er 10 grader for mye fordi kjøleribben er ikke vam, lunkent.

Tror tempen er normalt på min 2.8 ghz. Tempen vist i AIDA32...Abit FanEQ programmet funket ikke på min pc. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...