Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router eller hub

Anbefalte innlegg

har en router nå som jeg ikke får til å fungere har prøvd alt, men den fungerer ikke her, men det gjør den i butikken. tenkte da at jeg heller skulle skaffe meg en hub å lurer derfor på hva som er best og om hva som er forskjellen.

ps. internett forbindelsen min er det ikke noe galt med pga internett funker helt fett når jeg kobler rett på modemet.

Takker for alle svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hub er vel totalt avlegs. Det er switch som gjelder om dagen.

Å begynne å snakke om hva som er best er meningsløst. Switch og Routerer byggestener i et nettverk og passer til forskjellige ting.

Routeren bruker man ofte til å henge sammen ulike nett som feks hovedkontor og distriktskontor og eller feks. ditt hjem og internet.

Switchen er knutepunktet som knytter alle PC'ene, skriverne etc der du sitter sammen til et nettverk.

(Om man bruker kabel eller trådløst nett avhenger om hvilke prioriteringer og kostnader man står ovenfor. Skal du ha et ekstremt raskt nett har vi foreløpig ikke noe annet en kabel å tilby, men standarder er under utvikling.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Før du bruker masse penger på ny hub, hva er problemet med den routeren du har? Hva slags router er det?

Får du lys i "link"/"adsl" LED når du har koblet kabelen fra modemet til routeren? Har du muligheten til å velge om du bruker krysset kabel eller ukrysset kabel inn? Det er som regel en liten bryter du kan endre. Hva slags ISP du har spiller også en rolle, da noen har spesielle oppsett, NGT f. eks.

Regner med at du har sjekket at alle kabler osv. sitter på rett sted, og skikkelig fast?

Enkelt forklart sender en router pakker dit de skal, mens en hub er mindre intelligent og sender pakker til alle maskiner som er tilkoblet. (MEGET enkelt forklart.) I tillegg gir ofte routere bedre beskyttelse da de har NAT osv., hvilket HUB`er ikke har.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

takker for alle svarene.

har bestemt meg for å satse videre på pouteren selv om den er litt vrien.

litt info om hva jeg har og hva jeg har gjort:

-routeren er en Jensen router

-alle kablene er koblet riktig og alle lysene som skal lyse lyser

-når jeg skal inn for å konfigurere routeren får jeg når jeg sjekker systemet at den er koblet til

-konfigurerer den på den måten som det står i manualen og som de sier på support hos Jensen og Telenor

-har Telenor ADSL

-når jeg kobler direkte på modemet fungerer det fint

-bruker kryssete kabler mellom modem og router, og ikke kryssete kabler mellom router og data som jeg blir fortalt at jeg skal. har seff prøvd å bytte litt rund for å teste, men ingen resultat.

-routeren fungerte fint når jeg testet den hos butikken jeg kjøpte den hos

-alle kablene har blitt sjekket for defekthet

Har også sittet i mange mange timer med Jensen,Telenor og butikken jeg kjøpte fra på telefon og det begynner å bli litt for kjipt. :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...