Gå til innhold

cat6

Locci

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

feil. cat 5 støtter ikke GBLAN. cat 5E støtter GBLAN. cat 6 er ikke en gang kommet ut enda, etter det jeg har hørt, og har dessuten en annen plugg enn cat 5.

det skal sikkert gå fint å kjøpe 100m med kabel og sette på plugger, men du må sjekke at kabelen støtter GBLAN, samt at pluggene gjør det(pluggene er mer eller mindre garantert at støtter GBLAn, men kabelen er en annen sak).

Lenke til kommentar

vel jeg bruker vanlige cat5 kabler på gigabit til servere på skolen. funker fint. de kjører vel på en maks 440 mbit eller noe test fra server->switch->server

edit: det er relativt korte kabler da. så da spiller ikke twistinga så stor rolle :blush::blush::blush:

Endret av magne30
Lenke til kommentar

Jeg har vært med å på strekke 40000m cat 6 kabel :yes: så jeg vet hva jeg snakker om! ;) Ja du leste riktig; 40000m og vi er halvferdig. Strekker nettverk på den nye ungdomsskolen på langnes i Tromsø.

Har hatt god tid til å studere de kablene. Har ca 100m cat6 liggende hjemme. ok med 200m cat6 til en kompis.

I en kat6 kabel er det en plastikk-hylse i midten for at kabelen skal bli litt stivere. En annen forskjell er at parene er mye tettere tvunnet.

Endret av wazzza
Lenke til kommentar

men skal du strekke så langt må du vel ha noen mellomledd.. jeg hjemme så greier ikke nettverket å kjøre på 100 mbit, og det er snakk om ikke så lange kabler, her kjører det nemlig 10 mbit. :love: på 100mbit switch kobler til 10mbit hub, fordi at pcen min takler ikke den switchen.. ..

Lenke til kommentar
feil. cat 5 støtter ikke GBLAN. cat 5E støtter GBLAN. cat 6 er ikke en gang kommet ut enda, etter det jeg har hørt, og har dessuten en annen plugg enn cat 5.

det skal sikkert gå fint å kjøpe 100m med kabel og sette på plugger, men du må sjekke at kabelen støtter GBLAN, samt at pluggene gjør det(pluggene er mer eller mindre garantert at støtter GBLAn, men kabelen er en annen sak).

Ok, men hva er det som vanligvis blir solgt? Er det cat 5E? Og vil man merke stor forskjell? Det er jo samme kabel, men med en litt annen tvinning? Like mange ledere.

Lenke til kommentar

cat 6 er ute for fult på komplett vet ikke hva du kaller detta men spør du meg så er det en cat 6 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...