abene Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Neste Windows-versjon etter Windows XP har kodenavnet Longhorn. Lansering vil trolig skje i år 2006. Endringene er ganske store i forhold til dagens Windows XP. Her får du en oppdatert oversikt. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Longhorn er bloatware deluxe, og så søplete som det bare kunne ha fått blitt. Dessuten, Longhorn går hånd i hånd med TCPA/Palladium og enda mer lukkethet fra microsoft sin side. For all del, innover og finn opp nye ting, men på en annen måte enn å bare legge til mer dritt som suger ressurser. Noe ala Sun's Looking Glass hadde vært fint. Endret 12. mars 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Longhorn er bloatware deluxe, og så søplete som det bare kunne ha fått blitt. Dessuten, Longhorn går hånd i hånd med TCPA/Palladium og enda mer lukkethet fra microsoft sin side. For all del, innover og finn opp nye ting, men på en annen måte enn å bare legge til mer dritt som suger ressurser. Noe ala Sun's Looking Glass hadde vært fint. Modige ord med tanke på at det fremdeles er fler år til det kommer ut på markedet Edit: Hvem er vel jeg til å tale for eller imot i den anledning. Har ikke prøvd noen av betaene ennå.. men etter hva jeg skjønner, blir LH å bruke et relasjonsDB system i grunn for OS'et, noe som i teorien bør sikre at det blir et svært effektivt OS. Ihvertfall trodde jeg det. Bruker Win2k, og føler at det er på tide med en oppdatering etter bla. veldig mye lydproblemer. WinXP Pro neste. Jeg må ha Windows uansett ganske enkelt, på grunn av alle programmene som støtter det og ikke konkurrentene. Endret 12. mars 2004 av Hidden Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det blir en kjempestor browser da.... Får satse på iFrame.... Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Hidden: heh. jeg har da prøvd alle alpha leakene, og fulgt med litt i beta-miljøene. Longhorn er enda et steg i feil retning. Lenke til kommentar
Bergenga Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Longhorn er enda et steg i feil retning. Kan du fortelle oss hva som er riktig og hva som er feil retning? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 jeg har da prøvd alle alpha leakene Herregud! Har ikke dette blitt nevnt før i andre diskusjoner? Vi som ikke jobber med LH skal holde oss unna alle alpha og beta versjoner som leakes ut! DET ER IKKE fullverdig programvare og vi skal ikke kaste kaste ros eller dritt om noe som er under utvikling og ikke er sluppet ut til allmenheten i regi av selskapet! Jeg er så utrolig lei at folk skal dømme et produkt nedenom og hjem fordi de har fått tak i en alpha versjon de ikke skulle ha. Det blir installert, kanskje en krasj eller to (med tap av data?) pga ufullstendig programvare og så klager de over produktet. Det dere glemmer er at dere skulle aldri ha det programmet, langt mindre installert det og forvente et helt nytt og ferdig utviklet OS! Dere må gjerne dømme Microsoft sine produkter så mye dere vil, men gjør det på de produktene er ferdig utviklet og lansert. Ikke på produkter som har alpha eller beta status. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 jeg har da prøvd alle alpha leakene Herregud! Har ikke dette blitt nevnt før i andre diskusjoner? Vi som ikke jobber med LH skal holde oss unna alle alpha og beta versjoner som leakes ut! DET ER IKKE fullverdig programvare og vi skal ikke kaste kaste ros eller dritt om noe som er under utvikling og ikke er sluppet ut til allmenheten i regi av selskapet! Jeg er så utrolig lei at folk skal dømme et produkt nedenom og hjem fordi de har fått tak i en alpha versjon de ikke skulle ha. Det blir installert, kanskje en krasj eller to (med tap av data?) pga ufullstendig programvare og så klager de over produktet. Det dere glemmer er at dere skulle aldri ha det programmet, langt mindre installert det og forvente et helt nytt og ferdig utviklet OS! Dere må gjerne dømme Microsoft sine produkter så mye dere vil, men gjør det på de produktene er ferdig utviklet og lansert. Ikke på produkter som har alpha eller beta status. Helt enig! Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 eg trur LongHorn blir ganske bra eg.. det med at ting blir kjørt fra en database (SQL Server!) gjer jo berre sakene bedre! viss du deaktivera en del av alt det visuelle blir det sikkert et kjempeOS! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det jeg finner mest genialt med Longhorn er at GUI'et blir drevet av GPU (skjermkortet). Derfor vil ikke det ta noen ressurser å tegne vinduer o.l. slik at prosessoren kan bruke ressurser på andre ting som f.eks. å kjøre selve programmet. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 eg gleder meg ivertfal. trur dette kan bli tidenes windows, om ikkje tidenes beste operativsystem. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det jeg har lest i blader og på nett er jo at det blir en minst like stor overgang som fra Win3.11 til win95. Så det blir kanskje litt stusselig i begynnelsen hvis det er veldig mange programmer (ikke minst spill ) som ikke virker under Longhorn. Kommer nok kanskje til å savne 2000/xp/2003 enkelte ganger. På den andre siden så er det kanskje på tide? Det er vanskelig med fremskritt hvis vi ikke klipper trådene til gammel teknologi. Jeg har iallefall planer om å melde meg på som beta-tester så kanskje jeg kan påvirke resultatet litt... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 eg trur LongHorn blir ganske bra eg.. det med at ting blir kjørt fra en database (SQL Server!) gjer jo berre sakene bedre! viss du deaktivera en del av alt det visuelle blir det sikkert et kjempeOS! Enig, hvis de bare roer den "trusted computing"-greia si litt, så blir det sikkert bra, en database-variant av filsystemet er jo genialt, ihvertfall for meg, har jo 50k mp3er som er ett salig stress å holde orden i med det vanlige filsystemet. AtW Lenke til kommentar
iDude Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Longhorn er enda et steg i feil retning. Kan du fortelle oss hva som er riktig og hva som er feil retning? Riktig retning er å gradvis utvikle et system og følge en designfilosofi. Windows slik det her vært utviklet gir (til dels) en samling av løsninger som går rundt problemer i kjernen fremfor å løse problemene. Mange unix-varianter fokuserer mer på å løse det egentlige problemet fremfor å gå rundt problemet. Litt av grunnen til dette er forskjellen mellom Microsoft og andre aktører; microsoft er et kommersiellt selskap (fiks problemet raskt, om du kan), mens mange unixer blir dervet på en mer akademisk måte (hva er det egentlige problemet her). Presset er selvsagt også større på microsoft for å komme med raske løsninger, siden det er det dominerende desktop-oset. Så på en måte er det en god ide for Microsoft å ta et steg tilbake og se på problemene som er i windows slik det er nå, og korrigere disse på en mer fundamental måte, slik blir Longhorn gjerne en stor forbedring i forhold til nå. Om microsoft gjør tingene rett har jeg ingen tvil om at Longhorn kan bli et meget bra operativsystem. På den andre side; hva slags problemer oppstår når så mange endringer innføres på en gang? Jeg tenker da spesielt på det sikkerhetsmessige aspektet. Bugs vil alltid oppstå, og noen vil _alltid_ være til stede etter at produktet er sluppet; samme hvor mye du beta-tester produktet ditt. Sist men ikke minst, vil Microsoft holde seg til en grunnfilosofi? Eller vil de fortsette med "quick workarounds" om problemer oppstår... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 men etter hva jeg skjønner, blir LH å bruke et relasjonsDB system i grunn for OS'et, noe som i teorien bør sikre at det blir et svært effektivt OS. Ihvertfall trodde jeg det. OS'et blir neppe noe mer effektivt av denne SQL-løsningen. Det står da også i artikkelen at dette bare skal ligge på toppen av NTFS, som slett ikke er noe "fancy" filsystem. Kanskje det kommer noen oppgraderinger av NTFS også, men ellers vil jeg da påstå at de mange spennende filsystemene til Linux er overlegne. Databaseløsningen skal fungerer som en slags indekserings-server, som vil være langt mer avansert enn hva windows har idag. Men vi snakker altså om indeksering av metadata, slik at det underliggende filsystemet ikke vil få noen ytelsesøkning. Så de som tror at OS, programmer, spill o.l vil loade raskere pga dette vil nok bli skuffet. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 jeg har da prøvd alle alpha leakene Herregud! Har ikke dette blitt nevnt før i andre diskusjoner? Vi som ikke jobber med LH skal holde oss unna alle alpha og beta versjoner som leakes ut! DET ER IKKE fullverdig programvare og vi skal ikke kaste kaste ros eller dritt om noe som er under utvikling og ikke er sluppet ut til allmenheten i regi av selskapet! Jeg er så utrolig lei at folk skal dømme et produkt nedenom og hjem fordi de har fått tak i en alpha versjon de ikke skulle ha. Det blir installert, kanskje en krasj eller to (med tap av data?) pga ufullstendig programvare og så klager de over produktet. Det dere glemmer er at dere skulle aldri ha det programmet, langt mindre installert det og forvente et helt nytt og ferdig utviklet OS! Dere må gjerne dømme Microsoft sine produkter så mye dere vil, men gjør det på de produktene er ferdig utviklet og lansert. Ikke på produkter som har alpha eller beta status. Vel, å følge med på utviklingene fra build til build gir deg en god oversikt. Jeg kunne se hva xp ville ende opp som allerede da windows whistler build 2462 var ute, for den saks skyld fikk man et godt overblikk allerede etter de første leakene. at den krasjer har jeg aldeles ikke lagt vekt på, det er funksjonene jeg tar til betraktning. Så sånnsett tar du feil av min vurdering. Cuirinus: tcpa er et prakteksempel på steg i feil retning. Dessuten, bloatware betyr ikke automatisk brukervennlig heller. F.eks hele den dealen med hunden på søkefunksjonen i xp, hvor bortkastet er ikke den? det er nye mer slikt i longhorn. Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 jeg liker heller ikke Longhorn, hvis de kanskje hadde laget noe som var midt i mellom Windows 2000 PRO og Windows 2003 Standard så hadde det blitt en bra Windows Versjon. jeg for min del holder meg til Windows 2000 PRO. det er en tøff Windows, stabilt å enkelt. i motsettning til XP. synes Windowsene blir litt for fansye med tiden, derfor liker jeg Windows 2000 best Longhorn tror jeg blir en flopp, dyrt og dårlig som XP. Windows 2000 er også dyrt men bra. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Men hvis LINUX-gjengen ikke liker hverken MS eller Windows, så hvorfor sitte der og kakkle da ?? Misunnelse?? Hvis man ikke liker en vare; hvorfor bryte seg inn i forettningen for å se på den da? Lenke til kommentar
esk Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg har svært lite til overs for flere av de nye detaljene med longhorn... Det største spørsmålet jeg må stille er følgende: Hva pokker kommer til å skje med oss som programmerer? Dersom en programkode må være signert og kryptert på en bestemt måte for kunne kjøres får vi alvorlige problemer med å kjøre egenprogrammert kode... Jeg håper de tar til vettet og gir brukerne mer rettigheter enn det kan synes som hittil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå