Gå til innhold

Hente sum fra mysql

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg hentet frem en totalsum i fra en mysql-database?

Jeg har prøvd dette:

$tall = "pris"; //kolonne pris i mysql-tabellen
$datt = "innkjop_dato";//kolonne innkjop_dato i mysql_tabellen

//$daten er datoen brukeren legger inn som fra-dato
$nyDaten = substr($daten,4,4).substr($daten,2,2).substr($daten,0,2);
//$datto er datoen brukeren legger inn som til-dato
$nyDatto = substr($datto,4,4).substr($datto,2,2).substr($datto,0,2);

$sum = mysql_query("select sum($tall) from inventar where innkjop_dato between '$nyDaten' and '$nyDatto'");
while ($row = mysql_fetch_assoc($sum)) {
extract($row);
echo "Mellom datoene ".$daten." og ".$datto." er det brukt ".$sum." kroner på datautstyr";
}

Resultatet som vises på skjerm er

Mellom datoene 01012004 og 10102004 er det brukt Resource id #5 kroner på datautstyr

Er det noen som kan forklare meg hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
resultatet av mysql_query kan man ikke skrive ut direkte, man bruker msql_fetch_assoc på det - som du faktisk gjør. skriv ut riktig element i $row istedet...

Har gjort om scriptet mitt litt. Jeg er litt usikker på hva du mener med å skrive ut riktig element i $row istedet...

$sum = mysql_query("select sum(pris) from inventar where 'innkjop_dato' between '20030101' and '20041231'") or die (mysql_error());
while ($row = mysql_fetch_assoc($sum)) {
$totalsum = $row["pris"];
}
echo "Mellom datoene ".$daten." og ".$datto." er det brukt <b>".$totalsum."</b> kroner på ".$hvor;

Nå skrives ikke resource id# 5 ut lenger, nå står det kun

Mellom datoene 01012001 og 31122005 er det brukt kroner på vedlikehold

Summen mangler av en eller annen grunn. Har jeg misforstått deg?

Lenke til kommentar

har du phpmyadmin eller shell? vel du kan bruke mysql_fetch_row istedet, og hente ut element 0, dvs $row[0]

merk at i ditt query er det ingenting som heter $row['pris']... jeg vet ikke hva det heter, kanskje det er lagret som $row['sum(pris)'];

det peneste er å legge inn ett alias isetdet, behold da mysql_fetch_assoc men gjør om på queryet: "select sum(pris) as totalpris from ..."

da kan du hente det ut som $row['totalsum'];

Lenke til kommentar
har du phpmyadmin eller shell? vel du kan bruke mysql_fetch_row istedet, og hente ut element 0, dvs $row[0]

merk at i ditt query er det ingenting som heter $row['pris']... jeg vet ikke hva det heter, kanskje det er lagret som $row['sum(pris)'];

det peneste er å legge inn ett alias isetdet, behold da mysql_fetch_assoc men gjør om på queryet: "select sum(pris) as totalpris from ..."

da kan du hente det ut som $row['totalsum'];

Takk for hjelpen. Det tok litt tid, men nå funker det som bare det... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...